A A+ A++

GDDKiA podpisała już 50 aneksów z wykonawcami kluczowych inwestycji drogowych w Polsce. W sierpniu zawartych ma zostać kilkadziesiąt kolejnych. Inflacja sprawiła, że drogowcy nie są w stanie wywiązać się z wcześniejszych umów.

Kilka tygodni temu aneksy zawarto z takimi gigantami, jak firmy: Budimex, Strabag, Mirbud i Porr.

29 lipca lista wydłużyła się o kolejnych 14 wykonawców:  

  1. Aldesa       S6 Bobrowniki – Skórowo     S19 Krosno (Iskrzynia) – Miejsce Piastowe  
  2. Eurovia       DK75 II etap łącznika brzeskiego  
  3. Fabe Polska       S7 Miechów – Szczepanowice     DK73 Morawica – Wola Morawicka  
  4. Infrakom Kościan       DK32 obw. Żodynia  
  5. Mota Engil Central Europe       S19 Lublin – Lubartów  
  6. Mostostal Warszawa       S74 i DK9 obw. Opatowa     DK9 łącznik płn. obw. Opatowa  
  7. NDI       S6 obw. Słupska – Bobrowniki  
  8. Polaqua       A2 Swory – Biała Podlaska (Cicibór)     S19 dobudowa drugiej jezdni na obw. Kocka i Woli Skromowskiej     S61 Podborze – Śniadowo  
  9. Polbud Pomorze       S6 obw. Koszalina i Sianowa     S6 rozbudowa węzła Sianów Zachód  
  10. Polimex Infrastruktura       DK15 obw. Koźmina Wielkopolskiego  
  11. Polimex Mostostal       DK72 obw. Grzymiszewa  
  12. Roverpol       DK13 obw. Gryfina  
  13. Unibep       S19 Ploski – Haćki     DK66 obw. Bielska Podlaskiego  
  14. Warbud       S17 Warszawa Wschód (Zakręt) – Lubelska

Podpisywane aneksy dotyczą inwestycji realizowanych w ramach rządowych programów:

  • Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.),
  • Budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.

Aneksy obejmują wynagrodzenie za prace wykonane po 24 lutego bieżącego roku, czyli po agresji Rosji na Ukrainę i związanych z tym skutków ekonomicznych. Drogowcy bardzo mocno odczuli wpływ rosyjskiej agresji. W tym przypadku nie chodzi jedynie o skokowy wzrost cen surowców, jak stal, kruszywa czy cementy, ale też problemy z wykwalifikowanymi robotnikami. Pamiętajmy, że duża część pracowników zatrudnionych przy budowie dróg w Polsce pochodziła z Ukrainy. Po ogłoszeniu mobilizacji część z nich porzuciło prace, by spełnić swój obowiązek wobec ojczyzny.

GDDKiA zapłaci za drogi więcej. Jak działa mechanizm waloryzacji?

W skład “koszyka”, składającego się z głównych elementów cenotwórczych wpływających na ostateczny bilans kosztowy kontraktu, wchodzą ceny produkcyjne: paliwa, cementu, asfaltu, stali, kruszywa oraz średnie wynagrodzenia pracowników branży (wszystkie z ustalonymi stałymi wagami).   Dodatkowo pod uwagę brany jest indeks zmiany cen towarów i usług konsumpcyjnych – wskaźnik inflacyjny (CPI), który odzwierciedla pozostałe elementy cenotwórcze, które nie zostały wyodrębnione w “koszyku” (np. produkty spożywcze, usługi edukacyjne, usługi hotelowe).  

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułNie żyją matka i syn. Ciała znaleziono tego samego dnia w różnych domach
Następny artykułPojawiły się blisko Ukrainy. Rozmieściła je Białoruś