Angielską nazwę gry “Dungeons of the Amber Griffin” można przetłumaczyć wprost jako “Lochy Bursztynowego Gryfa”. To opowieść o gryfie, który jak mówią legendy w nieznanym miejscu na Kaszubach ukrył ogromną bryłę bursztynu. Postaci z gry są oparte o wierzenia, ale też uprzedzenia Kaszubów.
“Wiele lat temu w magicznej krainie Kaszub życie toczyło się powoli i spokojnie. Jej mieszkańcy, Kaszubi, swoje szczęście i dobrobyt zawdzięczali potędze bursztynu, ukrytego pod ziemią przez niebiańskiego strażnika kaszubskiej ziemi – potężnego Gryfa. Niestety, błogie życie Kaszubów zostało zakłócone przez upiora – òpi. Zjadł swoje ubranie, wstał z grobowca i zadzwonił dzwonnicą, która stała w pobliżu zapomnianego cmentarza. Wszystkie żywe stworzenia w okolicy, do której dotarł przenikliwy dźwięk dzwonu, wyginęły. Tylko nielicznym udało się cudem przeżyć. Na Kaszubach zapanował chaos i bezprawie, a z ciemności wypełzły straszne demony…” – tak fabułę gry opisują jej twórcy z Frozengem Studio.
Dodają, że jeszcze na początku XX wieku zdarzały się na Kaszubach przypadki wykopywania zwłok zmarłych i obcinania im głów specjalną łopatą do kopania torfu. Ludzie wierzyli, że są to tzw. wieszczi lub òpi, którzy po śmierci wstawali z grobu, by zabijać członków swojej rodziny.
Twórcy gry zgłosili się do Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej w Wejherowie z prośbą o pomoc z zakresu genologii kaszubskiej i języka kaszubskiego. Koordynacją tego zadania z ramienia muzeum został Roman Drzeżdżon, który jest wybitnym znawcą języka kaszubskiego oraz kaszubskich legend.
Roman Drzeżdżon wydobył z czeluści książkowych i z tradycji stworzenia, które już dawno zostały zapomniane oraz różne, stare nazwy. Kilkanaście różnych historii jest w księgach, do których gracz może dotrzeć. Mamy więc alians starego języka z pradawnej kultury kaszubskiej z nowoczesną techniką. Jesteśmy pełni nadziei, że wyjdzie z tego coś bardzo atrakcyjnego i że użytkownicy tej gry, zwłaszcza młodsi, dzięki grze zainteresują się językiem i kulturą kaszubską – mówił RMF FM Tomasz Fopke, dyrektor Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej w Wejherowie. Dodaje, że współpraca trwa, niedawno przetłumaczone zostały kolejne słowa potrzebne do uzupełniania gry.
Zadaniem gracza będzie stworzenie drużyny czterech śmiałków. Każdy z nich będzie miał inne umiejętności, które przekładają się na walkę. Rodzaje postaci to: WÒJÔRZ (Wojownik), DULAS (Łotr), ŻÉRCA (Kapłan) i KÙTIN (Mag). “W świecie gry dostępna jest broń oraz zbroje, artefakty, magiczne zwoje, złoto i niezbędny prowiant. Podczas wędrówki poznasz sporo unikalnych przedmiotów dostępnych na Kaszubach np. rośliny uzdrawiające, trujące grzyby i system runiczny Kaszubów tzw. merki” – zapowiada studio tworzące grę.
Akcja “Lochów Bursztynowego Gryfa” toczy się na Mistycznych Kaszubach. Na mapie, którą udostępnili już twórcy gry można znaleźć miejsca, dla których inspiracją były: Wieżyca, Kamienne Kręgi w Odrach, Jezioro Gatno, Puck, Gdańsk, Hel czy Jezioro Łebsko oraz wiele innych miejsc na Kaszubach.
Niedługo w mediach społecznościowych Frozengem Studio ma ruszyć zbiórka pieniędzy na sfinalizowanie tego projektu. Premiera gra jest planowana w przyszłym roku, ale jeszcze nie została wyznaczona jej data.
autor: Stanisław Pawłowski
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS