A A+ A++
Wiadomość
sprzęt i soft
4 czerwca 2022, 11:17

autor: Patryk Michaś

Autonomiczny system nawigacji po raz pierwszy na świecie samodzielnie pokierował ogromnym tankowcem na oceanie. Czy w przyszłości przyjdzie nam żeglować bez załogi?

Tankowiec Prism Courage. Źródło: Hyundai Heavy Industries Group

Avikus, firma należąca do spółki Hyundai specjalizuje się w tworzeniu autonomicznych systemów nawigacji dla statków. Wraz z pomocą SK Shipping dokonali sporego przełomu w tym zakresie, co poskutkowało pokonaniem przez transportowiec Prism Courage około 10.000 kilometrów bez ingerencji załogi w zakresie kierowania. To pierwszy taki przypadek na świecie.

Ogromny tankowiec wyruszył w trasę pierwszego maja z portu Freeport na południowym wybrzeżu Zatoki Meksykańskiej, następnie przepłynął wzdłuż Kanału Panamskiego, by po 33 dniach dotrzeć do terminalu skroplonego gazu ziemnego Boryeong w Korei Południowej. Połowę tej podróży udało się przebyć przy użyciu autonomicznego systemu nawigacji HiNAS 2.0.

HiNAS 2.0

System nawigacyjny firmy Avikus posiada wiele zaawansowanych funkcji, które przyczyniły się do popchnięcia technologii w kierunku autonomicznych rejsów. Nawigacja jest na tyle rozwinięta, że jest w stanie uwzględnić inne statki, a także pogodę oraz wysokość fal.

Warto jednak zaznaczyć, że wciąż nie można na niej całkowicie polegać, ponieważ system nie poradzi sobie w zatłoczonych portach, nie wspominając o dokowaniu w nich, a opisywany test w większości miał miejsce na otwartym morzu, co było sporym ułatwieniem.

AI po raz pierwszy sterowało tankowcem na oceanie, to może być przełom - ilustracja #1

Kapitan i jego załoga nawigatorska obserwujący system HiNAS 2.0 w czasie pracy na statku Prism Courage. Źródło: Hyundai Heavy Industries Group

Ekonomia i komercjalizacja

Dzięki użyciu HiNAS 2.0 podczas przeprawy statku Prism Courage zredukowano zużycie paliwa o 7 procent, a także emisję gazów cieplarnianych o 5 procent, co świadczy o tym, że wprowadzenie autonomicznych systemów nawigacji może mieć pozytywne skutki dla naszej planety.

Avikus ma w planach komercjalizację HiNAS 2.0 do końca roku, ale jego zastosowania mają się nie ograniczać tylko do statków przemysłowych, co potwierdziły słowa CEO firmy Do-Hyeong Lim:

Będziemy przewodzić innowacjom, ulepszając rozwiązania autonomicznej nawigacji nie tylko dla dużych statków handlowych, ale także dla małych łodzi rekreacyjnych

Pomimo tego, że sztuczna inteligencja nie jest jeszcze w stanie nas samodzielnie pokierować podczas całej wyprawy, to już na ten moment może pozytywnie wpłynąć na niedobory w załodze, a także bezpieczeństwo i redukcję wpływu transportu morskiego na środowisko.

A czy w przyszłości przyjdzie nam podróżować bez obsługi statku? Na ten moment jest to niemożliwe, ale patrząc na tempo rozwoju technologicznego, niczego nie można wykluczyć.

Może Cię zainteresować:

AI po raz pierwszy sterowało tankowcem na oceanie, to może być przełom - ilustracja #2

Zapraszamy Was na nasz nowy kanał na YouTube – tvtech, który jest poświęcony zagadnieniom związanym z nowymi technologiami. Znajdziecie tam liczne porady dotyczące problemów z komputerami, konsolami, smartfonami i sprzętem dla graczy.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułMiasto zawarło ponowne porozumienie z GDDKiA w sprawie rozbudowy ul. Wyszogrodzkiej. Teraz czas na przetargi
Następny artykułDo 2040 roku większość z nas będzie mieć implanty mózgowe