A A+ A++
Pracownicy chcą wyższych pensji albo zmienią pracę [Raport Pracuj.pl]
fot. Treecha / / Shutterstock

Ostatnie dwa lata w gospodarce są nadzwyczaj burzliwe. Najpierw
pandemia COVID-19 i praca zdalna lub hybrydowa, zmiany w stylu życia, wzrost
zapotrzebowania na pracę, zerwane łańcuchy dostaw i tarcze antykryzysowe
odcisnęły piętno na wartości złotego. Inflacja stała się czynnikiem
kształtującym postawy zawodowe.

W kwietniu 2022 roku inflacja
w Polsce wyniosła 12,4 proc. r/r oraz 2 proc. m/m. Inflacja
bazowa CPI wyniosła zaś 7,7 proc. Liczby te mają oczywiście wpływ także na
rynek pracy. Z kolejnej edycji badania “Nowe oblicza pracy” przygotowanego przez
Pracuj.pl płyną ważne wnioski dla rynku pracy i nie tylko.

Inflacja rośnie, a z nią poczucie niepewności

Inflacja ma wpływ na nasze domowe
budżety. Mamy w portfelach mniej i przez wzrost cen i przez wzrost rat kredytów
w wyniku serii
podwyżek stóp procentowych. A
to jeszcze nie koniec podwyżek.

Aż 76% respondentów Pracuj.pl
uważa, że obecna pensja wystarczy im na mniej, niż jeszcze 12 miesięcy temu
.
Taka sama część badanych oceniła, że inflacja ma negatywny wpływ na ich
wynagrodzenie. Dodatkowo 59% respondentów ocenia, że inflacja istotnie wpływa
na faktyczną wartość (siłę nabywczą) ich pensji
” – czytamy w raporcie.

Nacisk na wyższe wynagrodzenia
wynika także z niewielkich oszczędności,
niegwarantujących dłuższego utrzymania
się w sytuacji rezygnacji z pracy lub jej utraty. 19 proc. Polaków jest w
stanie utrzymać się z odłożonych środków przez maksymalnie miesiąc, a kolejne
15 proc. – przez jeden-dwa miesiące. Jednak oszczędności na powyżej 6 miesięcy
posiada 30 proc. badanych.

“Polski ład” kontra wynagrodzenia

“Polski ład” był wprowadzony na
kolanie, pomimo sprzeciwu ekspertów alarmujących o niedopracowaniu przepisów.
Problemy z ich interpretacją mieli nawet księgowi. Dlatego nie dziwi
fakt, że 53 proc. ankietowanych określiło swój poziom zrozumienia zasad zmian
podatkowych jako niski. 46 proc. oceniło negatywnie wpływ “Polskiego ładu” na
swoje zarobki
, 40 proc. neutralnie, a 24 proc. pozytywnie. Choć, jak zapewniał
rząd mieliśmy nie stracić… Na szczęście (choć to się dopiero okaże) od 1 lipca podatki będą liczone po nowemu.

Pozytywnym zjawiskiem w obliczu
inflacji i zmian w regulacjach jest większe zainteresowanie tematyką finansową.

59% respondentów deklaruje, że śledzą informacje na temat gospodarki i jej
podstawowych wskaźników, np. stopy inflacji, średniej pensji, bezrobocia,
zapotrzebowania na pracowników. Z kolei 51% uważa, że są na bieżąco z
pojawiającymi się zmianami dotyczącymi obowiązujących i nowo ustanawianych
podatków, które są odprowadzane od ich zarobków (wydaje się to troszkę
przesadzone i zawyżone).

“Z jednej strony pracownicy
korzystają np. z tarcz obniżających ceny paliwa koniecznego do dojazdów do
pracy, z drugiej część z nich płaci wyższe raty kredytów, a wszyscy odczuwają
wzrosty cen żywności. Wszystko to prowadzi do sytuacji, w której wynagrodzenia
są szczególnie istotną motywacją do zmiany zawodowej, napędzając wyścig na
płace
” – komentuje Konstancja Zyzik, Menedżerka ds. Pozyskiwania Talentów
i Rozwoju Pracowników w Grupie Pracuj. 

Inflacja napędza rekrutację i… negocjacje

Z ostatnio opublikowanych badań
przeprowadzonych przez Pracuj.pl wynika, że 36% respondentów obecnie aktywnie
szuka nowego miejsca pracy. 44% badanych jako katalizator skłaniający do
myślenia o zmianie pracodawcy wskazuje właśnie inflację.
Ponadto aż 65% osób
szukających obecnie nowej pracy jako motywację wskazuje nieodpowiednią wysokość
zarobków.

Inflacja wpływa także na negocjacje
z obecnymi pracodawcami. 41% Polaków badanych przez Pracuj.pl przyznaje, że ze
względu na inflację starało się o podwyżkę w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
W
wielu wypadkach taki krok sprowadza się do zachowania tzw. płacy realnej, czyli
takiej, na jaką pracownik umówił się z pracodawcą przy podpisaniu porozumienia.
Przy osłabianiu siły nabywczej przez zewnętrzne czynniki, taki krok dla wielu osób
okazuje się koniecznością.

“Inflacja i pościg za
zachowaniem realnego wynagrodzenia stały się więc dodatkowym czynnikiem,
zachęcającym pracowników do szukania wyższych wynagrodzeń oraz przeglądania
ofert. Dlatego w przyciąganiu pracowników jeszcze ważniejsze staje się dziś
komunikowanie widełek zarobków w ogłoszeniach o pracę” – czytamy w
raporcie.

Presja płacowa na pracodawców a zmiany w
rekrutacji

W sytuacji
presji płacowej na pracodawców ważne stają się widełki zarobków w ogłoszeniach.
Jasne informowanie o wynagrodzeniu w ofertach pracy wzmacnia zainteresowanie
daną ofertą rekrutacyjną. Aż 71% osób poszukujących pracy jest bardziej skłonne
do zaaplikowania na stanowisko posiadające informację o widełkach płacowych
. Z
badań Pracuj.pl wynika, że 48% Polaków dostrzega częstsze zamieszczanie widełek
płacowych przez pracodawców w ofertach pracy. Ponadto 71% respondentów uważa,
że oferty, które przedstawiają proponowane zarobki, są bardziej skuteczne od
pozostałych ogłoszeń.

Z raportu
wynika też, że mężczyźni częściej występują o podwyżkę wynagrodzenia (44%) niż
kobiety (38%). Co ciekawe, mężczyźni zwracają mniejszą uwagę na swoje wydatki i
wynagrodzenie (76%) niż kobiety (85%).
 W porównaniu z rokiem ubiegłym skłonność do zmiany pracy jest podobna zarówno u kobiet (45%), jak i u mężczyzn
(43%).

Co czeka rynek pracy?

Presja
płacowa nakładana na pracodawców jest bardzo wysoka. Mobilność w obliczu
inflacji może dotyczyć zwłaszcza młodszych kandydatów. Najmłodsi pracownicy będą
bardziej skłonni reagować na presję inflacyjną zmianą pracy
, starsi za to
częściej zaakceptują warunki w firmie, w imię oszczędności rezygnując z
niektórych wydatków. Mniej więcej po 35. roku życia Polacy zaczynają bardziej
doceniać stabilizację i pracę w znanym im środowisku wykonywania swoich
obowiązków.

“Jednym
ze sposobów wprowadzenia stabilności na rynku pracy i budowy porozumienia z
pracownikami jest otwarta komunikacja o przedziale wynagrodzeń, kryteriach
zadań oraz benefitach. Polacy częściej spoglądają na strukturę swojego domowego
budżetu. Dzięki temu następuje większa świadomość cen towarów i usług. Tym samym
każdy Polak tworzy swój “koszyk inflacyjny”, dzięki któremu może ocenić, jak
bardzo istotnie inflacja wpływa na utrzymanie jego stylu życia. Taka kalkulacja
prowadzić może z kolei do decyzji, że czas na zmianę zawodową” – podsumowują autorzy
raportu.

JM

Źródło:
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułRuszają I Dni Dulcissimiańskie
Następny artykułRadomsko: pijany kierowca wjechał w radiowóz