A A+ A++

Już od kilkunastu dni toczą się negocjacje kierownictwa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP) z przedstawicielami Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego (ZZ KRL). Przyczyną strajku kontrolerów ruchu lotniczego w 2022 roku, według serwisu Business Insider, są

Zmienione warunki płacowe wprowadzone nowym regulaminem wynagradzania PAŻP, w związku z trudną sytuacją finansową Agencji i całej branży lotniczej, będącej efektem pandemii.

Chodzi konkretnie o propozycję obniżenia średnich zarobków kontrolerów ruchu lotniczego, co spowodowało m.in. odejściem już ponad 40 osób i wygaśnięciem z końcem kwietnia br. umów kolejnych ponad 100 pracowników. Sytuacja jest na tyle poważna, że zdaniem rzecznika Komisji Europejskiej, może dojść do drastycznego spadku zatrudnienia w tym sektorze, jeżeli strajk kontrolerów lotów nie zostanie odwołany, a ponadto może to spowodować odwołanie lotu ponad 1000 samolotów dziennie (według serwisu Interia).

Na co w przypadku zaistnienia takich okoliczności powinni być przygotowani pasażerowie?

Zobacz wideo
Eksperymentalny samolot naddźwiękowy X-59. Otworzy drogę do “cichych” samolotów pasażerskich?

Przeczytaj więcej na stronie głównej Gazeta.pl.

Strajk kontrolerów lotów a odszkodowanie: czy można go zażądać?

Zgodnie z rozporządzeniem Unii Europejskiej WE 261 każda linia lotnicza ma obowiązek wypłaty odszkodowań pasażerom za zakłócenia lotów powstałe z jej winy. Ta zasada obejmuje także zakłócenia lotów powstałe wskutek strajku pracowników. Mamy zatem prawo zgłosić się o odszkodowanie, jeżeli nasz lot został zakłócony lub odwołany w wyniku strajku pracowników linii lotniczej.

Co robić w przypadku odwołanego lub opóźnionego lotu? Uwaga! Za złą pogodę odszkodowania nie dostaniesz

Strajk kontrolerów lotów: czy można zareklamować lot?

Tutaj sytuacja nieco się komplikuje, ponieważ najważniejszą kwestią w tym przypadku jest to, czy linie lotnicze poinformowały pasażera o anulacji lotu. Powinny zrobić to na co najmniej 14 dni przed planowaną podróżą. Jeżeli czas, w którym pasażer został poinformowany o zmianie planów, wynosi od 13 do 7 dni, przewoźnik musi zaproponować mu lot alternatywny. W tym przypadku istotne jest, aby rozpoczynał się nie wcześniej niż dwie godziny i kończył nie później niż 4 godziny w stosunku do lotu pierwotnego. Z drugiej strony, ogłoszenie strajku pracowniczego (np. kontrolerów lotu) powinno nastąpić co najmniej na 5 dni przed jego rozpoczęciem. W praktyce więc trzeba liczyć się z tym, że reklamacja może być utrudniona bądź też nawet uniemożliwiona.

Podróżni muszą zapłacić przewoźnikowi niemal 40 tys. złWystąpili o odszkodowanie za opóźniony lot. Muszą zapłacić blisko 40 tys. zł

Podroze.gazeta.pl jest dla Was i dla Was piszemy o podróżach, turystyce i wypoczynku. Nie oznacza to jednak, że nie pamiętamy i nie myślimy o Ukrainie. Wszystkie najważniejsze informacje znajdziecie w tych miejscach: wiadomości.gazeta.pl, kobieta.gazeta.pl/ukraina.

Jak pomóc Ukrainie? Gazeta.pl łączy siły z PCPMGazeta.pl łączy siły z PCPM, by wspierać Ukrainę. Sprawdź, jak możesz pomóc

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykuł“Traktat pandemiczny” czyli kto rządzi WHO ?
Następny artykułKierowca potrącił pieszą przy targowisku miejskim w Wieluniu. Trafiła do szpitala