Stało się! Elden Ring bezapelacyjnie zwyciężył w naszej ankiecie, w której prosiliśmy o wskazanie najbardziej interesujących gier komputerowych, jakich testy wydajności chcielibyście zobaczyć w najbliższych tygodniach. Rzecz dotyczyła wymagań sprzętowych, dlatego byłem odrobinę zdziwiony takim wynikiem. Produkcja FromSoftware zdystansowała Elex II oraz Shadow Warrior 3, chociaż pod względem oprawy graficznej wypadała chyba najsłabiej, jak również miała gwarantowaną blokadę klatek na sekundę. Teoretycznie przeprowadzenie testu wydajności Elden Ring PC wydawało się najzwyklejszym marnowaniem czasu, jednak ostatecznie wyszło, że zabójczy jest tutaj nie tylko poziom trudności…
Autor: Sebastian Oktaba
FromSoftware słynie z przygotowywania gier naprawdę trudnych, miejscami wręcz bolesnych, masochistycznych i frustrujących, a dodatkowo enigmatycznych oraz wykorzystujących szereg wspólnych elementów. Starczy tutaj wymienić chociażby Demon’s Souls, Dark Souls, Bloodborne, Sekiro czy wreszcie bohatera niniejszej analizy – Elden Ring. Dlatego po gigantycznym sukcesie Solus-ów, takie produkcje zaczęto po prostu nazywać souls-like i bezpośrednio utożsamiać z wydawnictwami FromSoftware. Najnowsza propozycja japońskiego developera jest jednak pewnym krokiem naprzód, wprowadzając między innymi otwarty świat i możliwość przemieszczania na grzbiecie wierzchowca. Sama mechanika pozostaje natomiast wierna tradycji. Mówimy zatem o wymagającej grze zręcznościowej, polegającej przede wszystkim na eksploracji oraz pojedynkach z przeciwnikami, gdzie śmierć naszego bohatera jest stałym elementem rozgrywki. Brzmi znajomo? Powinno, bowiem to kwintesencja FromSoftware.
Elden Ring pomimo pewnych zmian w konstrukcji świata, kontynuuje souls-owe tradycje. Jednak oprócz dużego samozaparcia, wymaga też całkiem mocnego sprzętu, nawet pomimo dość leciwej grafiki.
Sprawdź aktualne ceny komponentów komputerowych – kart graficznych, procesorów, pamięci RAM i innych komponentów
Wymagania sprzętowe Elder Ring wyglądają bardzo niewinnie, odnosząc się najpewniej wyłącznie do rozdziczlości 1920×1080, czego developer niestety nie precyzuje (nawet docelowego poziomu detali). Minimalna konfiguracja mająca zapewnić komfortową rozrywkę obejmuje procesor klasy AMD Ryzen 3 3300X / Intel Core i5-8400, kartę graficzną AMD Radeon RX 580 / NVIDIA GeForce oraz 12 GB pamięci RAM. Dzisiaj kompletny sprzęt o parametrach spełniających takie wymagania kosztuje około 3000 złotych, ale oferuje generalnie lepsze parametry (Intel Core i3-10100F / NVIDIA GeForce GTX 1650 / 16 GB RAM). Zestaw rekomendowany powinien bazować na procesorze Intel Core i7-8700K / AMD Ryzen 5 3600X, karcie graficznej NVIDIA GeForce GTX 1070 / AMD Radeon RX Vega 56 oraz dysponować 16 GB pamięci RAM. Tutaj główną zmienną względem poprzedniego zestawu będzie GPU (NVIDIA GeForce GTX 1660S), dlatego zmieścimy się w kwocie kwocie poniżej 4000 złotych.
Elden Ring Konfiguracja minimalna |
Elden Ring Konfiguracja zalecana |
|
Procesor AMD | Ryzen 3 3300X | Ryzen 5 3600X |
Procesor Intel | Core i5-8400 | Core i7-8700K |
Karta graficzna AMD | Radeon RX 580 | Radeon RX Vega 56 |
Karta graficzna NVIDIA | GeForce GTX 1060 | GeForce GTX 1070 |
Pamięć operacyjna | 12 GB | 16 GB |
Przestrzeń dyskowa | 60 GB | 60 GB |
Wykorzystywane API | DirectX 12 | DirectX 12 |
System operacyjny | Windows 10 | Windows 10 |
Test zasilacza be quiet! Pure Power 11 FM 1000 W – Duża moc w rozsądnej cenie, 80 PLUS Gold i modularne okablowanie
Elden Ring działa na autorskim silniku FromSoftware, które pomimo ciągłego usprawniania, nadal wyglądają niezbyt imponująco. Oczywiście, wszystko jest plastyczne, bardzo ładnie wymodelowane i utrzymane w stylistycznej spójności, niemniej od strony technicznej mocno zdziadziałe. Próżno doszukiwać się zaawansowanych efektów wizualnych, fizycznych czy oświetleniowych, chociaż niektóre lokacje wyglądają całkiem przyzwoicie. Twórcy zapowiedzieli jednak dodanie ray tracingu, mające nastąpić w bliżej niesprecyzowanym czasie po premierze, co wydaje się decyzją dziwną… Elden Ring nie posiada bowiem dobrego systemu (globalnego) oświetlenia, odbicia zasadniczo nie występują, a cieniowanie również jest skromne. Trudno więc zgadywać, co wprowadzenie śledzenia promienie miałoby poprawić… bo musiałoby wszystko. Produkcja posiada także blokadę 60 klatek na sekundę, zatem, posiadacze mocniejszych kart graficznych i szybkich monitorów nie wykorzystają ich pełnego potencjału.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS