Protokół Nr XLIII/22
z sesji Rady Miejskiej w Namysłowie,
która odbyła się w dużej sali narad Urzędu Miejskiego w Namysłowie
27 stycznia 2022 roku o godz. 9.00
Ad. 1.
Przewodniczący Rady Jacek Ochędzan o godzinie 9.04 otworzył XLIII sesję Rady Miejskiej w Namysłowie. Na podstawie listy obecności stwierdził, że w sesji uczestniczy 21 radnych (zał. nr 1 do protokołu), co oznacza prawomocność obrad.
Burmistrz Namysłowa zwrócił się z prośbą o uczczenie minutą ciszy śmierć osób, które zmarły od ostatniej sesji m.in.: dr Dariusz Roszczypała, Adam Świtlik, Jerzy Balicki.
Przewodniczący Ochędzan poinformował, że wpłynęły nowe projekty uchwał, w związku z czym przeprowadzone zostanie głosowanie, w pierwszej kolejności nad poszczególnymi projektami uchwał, odnośnie ewentualnego włączenia ich do porządku obrad, a następnie przegłosowany zostanie cały porządek z wprowadzonymi zmianami.
Głosowanie nad projektami uchwały przedstawiało się następująco:
- projekt uchwały w sprawie uchylenia Uchwały Nr 611/VII/17 Rady Miejskiej w Namysłowie z dnia 26 stycznia 2017 r. zmienionej uchwałą Nr 167/VIII/19 Rady Miejskiej w Namysłowie z dnia 28 listopada 2019 r., Uchwałą Nr 362/VIII/20 Rady Miejskiej w Namysłowie z dnia 28 grudnia 2020 r. i Uchwałą Nr 497/VIII/21 Rady Miejskiej w Namysłowie z dnia 30 grudnia 2021 r. w sprawie powierzenia Namysłowskiemu Ośrodkowi Sportu i Rekreacji Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Marii Konopnickiej zadania własnego gminy polegającego na świadczeniu usług bieżącego utrzymania i konserwacji następujących obiektów sportowych.
„Za” wprowadzeniem uchwały do porządku obrad głosowało 14 radnych, 4 radnych było „przeciw”, 3 „wstrzymało się” od głosu. Projekt uchwały zostaje wprowadzony do porządku obrad.
Radny Wojciech Próchnicki zgłosił wniosek formalny o niewprowadzenie do porządku obrad kolejnych projektów uchwały. Motywował go sytuacją epidemiologiczną oraz łamaniem przez jedną z osób warunków sanitarnych.
„Za” przyjęciem wniosku formalnego głosowało 9 radnych, 11 radnych było przeciw, 1 radny „wstrzymał się” od głosu. Wniosek nie został uwzględniony.
- projekt uchwały w sprawie złożenia wniosku przez Radę Miejską w Namysłowie do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu o przeprowadzenie kontroli w Namysłowskim Ośrodku Sportu i Rekreacji Sp. z o.o.
Radny Marcin Biliński, jako projektodawca, wycofał przedmiotowy projekt uchwały, uzasadniając decyzję rozstrzygnięciem Wojewody, na mocy którego Komisja Rewizyjna może kontrolować takie spółki, jak np. NOSiR. Podkreślił, że Komisja ponownie zwróci się o umożliwienie przeprowadzenia kontroli.
- projekt uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Namysłów.
„Za” wprowadzeniem uchwały do porządku obrad głosowało 13 radnych, 5 radnych było „przeciw”, 3 „wstrzymało się” od głosu. Projekt uchwały zostaje wprowadzony do porządku obrad.
- projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi radnego Rady Miejskiej w Namysłowie.
„Za” wprowadzeniem uchwały do porządku obrad głosowało 11 radnych, 10 radnych było „przeciw”. Projekt uchwały zostaje wprowadzony do porządku obrad.
- uchwała w sprawie wyrażenia intencji o przywrócenie działalności Oddziału Ginekologiczno-Położniczego oraz Oddziału Dziecięcego w Namysłowskim Centrum Zdrowia Spółka z o.o.
„Za” wprowadzeniem uchwały do porządku obrad głosowało 19 radnych, 2 radnych „wstrzymało się” od głosu. Projekt uchwały zostaje wprowadzony do porządku obrad.
- uchwała w sprawie uchylenia Uchwały nr 450/VIII/21 Rady Miejskiej w Namysłowie z dnia 2 listopada 2021 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Namysłów.
„Za” wprowadzeniem uchwały do porządku obrad głosowało 12 radnych, 6 radnych było „przeciw”, 3 radnych „wstrzymało się” od głosu. Projekt uchwały zostaje wprowadzony do porządku obrad.
Przewodniczący Ochędzan ogłosił przerwę, w celu zmiany porządku obrad.
Po wznowieniu obrad radni przystąpili do głosowania nad zmienionym porządkiem obrad, który przedstawiał się następująco:
- Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
- Informacja Burmistrza z działalności w okresie między sesjami Rady Miejskiej i sprawozdanie z realizacji uchwał Rady Miejskiej.
- Przedstawienie i omówienie aktualnej sytuacji finansowej Namysłowskiego Centrum Zdrowia Sp. z o.o.
- Interpelacje i zapytania radnych.
- Informacje Przewodniczącego Rady w sprawach bieżących.
- Sprawy różne i wolne wnioski.
- Podjęcie uchwał Rady Miejskiej w sprawach:
1) ustalenia wynagrodzenia Burmistrza Namysłowa,
2) ustalenia wysokości diet oraz zwrotu kosztów podróży służbowych radnych,
3) nadania Statutu Ośrodka Pomocy Społecznej w Namysłowie,
4) uchwalenia Wieloletniego Planu Rozwoju i Modernizacji Urządzeń Wodociągowych i Kanalizacyjnych Zakładu Wodociągów i Usług Komunalnych „EKOWOD” Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w Namysłowie na lata 2022-2024,
5) udzielenia zgody dla Gmin Domaszowice, Pokój, Świerczów i Wilków na gospodarowanie odpadami komunalnymi, wymienionymi w art. 3 ust. 2b ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, tj. utworzenie przez w/w gminy wspólnego punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych na terenie Gminy Namysłów,
6) ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie Gminy Namysłów,
7) zmiany uchwały w sprawie utworzenia jednostki organizacyjnej o nazwie Żłobek w Namysłowie,
8) przyjęcia planu nadzoru nad żłobkami, klubami dziecięcymi oraz dziennymi opiekunami,
9) wyrażenia opinii dotyczącej pozbawienia lasu charakteru ochronnego,
10) określenia zasad gospodarowania nieruchomościami Gminy Namysłów,
11) wyrażenia zgody na zbycie części nieruchomości gruntowej niezabudowanej, położonej w Namysłowie przy ul. Reymonta,
12) wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości gruntowych niezabudowanych, położonych w miejscowości Rychnów,
13) wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości gruntowych niezabudowanych, położonych w gminie Wilków w miejscowości Krzyków,
14) wyznaczenia miejsc do prowadzenia handlu w piątki i soboty przez rolników i ich domowników oraz określenia zasad prowadzenia handlu w piątki i soboty przez rolników i ich domowników,
15) uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej na lata 2022-2036,
16) zmiany uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy na 2022 rok,
17) uchylenia Uchwały Nr 611/VII/17 Rady Miejskiej w Namysłowie z dnia 26 stycznia 2017 r. zmienionej uchwałą Nr 167/VIII/19 Rady Miejskiej w Namysłowie z dnia 28 listopada 2019 r., Uchwałą Nr 362/VIII/20 Rady Miejskiej w Namysłowie z dnia 28 grudnia 2020 r. i Uchwałą Nr 497/VIII/21 Rady Miejskiej w Namysłowie z dnia 30 grudnia 2021 r. w sprawie powierzenia Namysłowskiemu Ośrodkowi Sportu i Rekreacji Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Marii Konopnickiej zadania własnego gminy polegającego na świadczeniu usług bieżącego utrzymania i konserwacji następujących obiektów sportowych.
18) uchwalenia Statutu Gminy Namysłów,
19) rozpatrzenia skargi radnego Rady Miejskiej w Namysłowie,
20) wyrażenia intencji o przywrócenie działalności Oddziału Ginekologiczno-Położniczego oraz Oddziału Dziecięcego w Namysłowskim Centrum Zdrowia Spółka z o.o.,
21) uchylenia Uchwały nr 450/VIII/21 Rady Miejskiej w Namysłowie z dnia 2 listopada 2021 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Namysłów
„Za” przyjęciem nowego porządku obrad głosowało 11 radnych, 10 radnych było przeciw. Porządek obrad został przyjęty.
Ad.2.
Burmistrz Namysłowa poinformował, że sprawozdanie z jego działalności oraz realizacji uchwał Rady Miejskiej przesłano Radnym w formie pisemnej. Przekazał również, że jeżeli są jakieś uwagi do pozostaje do dyspozycji.
Starosta Gesiarz zasygnalizował, żeby w przypadku, kiedy tematem rozmów będzie Namysłowskie Centrum Zdrowia, uwzględniać temat w porządku sesji.
Radny Próchnicki, w związku z uwagą Starosty Konrada Gęsiarza, złożył wniosek formalny o zmianę porządku obrad i dodanie punktu: „Przedstawienie i omówienie aktualnej sytuacji finansowej Namysłowskiego Centrum Zdrowia Sp. z o.o.”.
„Za” przyjęciem wniosku głosowało 15 radnych, 4 radnych głosowało „przeciw”, 2 „wstrzymało się” od głosu. Wniosek został uwzględniony.
Przewodniczący Ochędzan ogłosił przerwę, w celu dokonania ponownej zmiany porządku obrad, poprzez wprowadzenie, jako punktu trzeciego, zagadnienia związanego z przedstawieniem i omówienia aktualnej sytuacji finansowej Namysłowskiego Centrum Zdrowia Sp. z o.o.”.
Ad.3.
Przewodniczący Ochędzan poinformował o pismach, które wpłynęły do Rady, m.in.: od Zarządu Powiatu i Radnych Powiatu Namysłowskiego, które wyrażają zaniepokojenie aktualną sytuacją szpitala, a także prośbę o dofinansowanie w kwocie 600.000 zł. Wspominał również o piśmie Namysłowskiego Centrum Zdrowia Sp. z o.o., kierowanego do Właścicieli Spółki, które zawierało informacje o rachunku zysków i strat Spółki, jej zobowiązania, kapitale zakładowym oraz informację o ewentualnej utracie możliwości wykonywania zobowiązań finansowych, jeżeli Spółka niez ostanie dokapitalizowana. Zakomunikował ponadto o piśmie Burmistrza, kierowanym do Zarządu Powiatu Namysłowskiego, oznajmiającym, że do tej pory nie zostały przedstawione konkretne plany restrukturyzacji szpitala, oprócz ogólnych schematów.
Agnieszka Kruk Prezes NCZ Sp. z o.o., zabierając głos w przedmiotowej sprawie, zreferowała jak wyglądał rok 2021 w Namysłowskim Centrum Zdrowia Sp. z o.o. Na wstępie Prezes poinformowała o funkcjonujących aktualnie oddziałach szpitalnych, zabezpieczonej ilości łóżek, działalności przyszpitalnych poradni, a także o wykonywanych zabiegach. Ponadto przedstawiła stopień realizacji kontraktu z NFZ w 2021 r. Poinformowała, że w momencie obejmowania przez nią funkcji Prezesa NCZ Sp. z o.o. kontrakt był wypracowywany na poziomie nieco ponad 50%. Pierwszy raz wypracowanie kontraktu w 100% miało miejsce na przełomie lipca, sierpnia 2021 r. Tendencja ta utrzymała się do końca 2021 r.. Doszły do tego nadwykonania, co w konsekwencji, po całkowitym rozliczeniu, pozwala Spółce założyć, że rok 2021 .r, zostanie zakończony 100% wykonaniem kontraktu. Wypracowanie kontraktu w 2021 r. pozwoliło uzyskać na 2022 r. kontrakt na poziomie nie mniejszym niż w roku ubiegłym.
Prezes Kruk, w dalszej części swojej wypowiedzi porównała realizację kontraktu w 2021 i 2020 r., przy uwzględnieniu niewypracowanego kontraktu z 2020 r., realizację nadwykonań oraz szczegółową analizą zysków i strat. Następnie poruszyła również kwestię zatrudnienia, wskazując, że obecnie zatrudnianych w szpitalu jest 276 osób, które w mniejszej liczbie niż w roku ubiegłym wypracowały kontrakt na poziomie 100%. Wyraziła dumę z pracy zespołu. Przedstawiła też ilość pacjentów, która była obsłużona w 2021 r. (przy mniejszej ilości działających oddziałów obsłużono 26.753 pacjentów, co jest liczbą zdecydowanie większą niż w roku 2020, pomimo pandemii). Zaznaczyła, że do statystyki nie wliczone zostały osoby wyszczepione oraz te którym wykonane zostały wymazy na obecność covid. Przekazała również, że praca Zarządu w roku 2021 r., zgodnie ze wcześniejszymi ustaleniami, o których informowała na licznych spotkaniach, skupiała się przede wszystkim na nadrobieniu kontraktu, spłacie choć części kontraktu z niewpracowanego kontraktu za 2020 r. Ponadto wskazała, że trwają prace nad harmonogramem spłaty reszty niewypracowanego kontraktu, który, zgodnie z zarządzeniem, powinien zostać spłacony do końca 2023 r. W dalszej części niniejszego punktu Pani Prezes zrelacjonowała działalność szpitala w warunkach pandemii oraz omówiła negatywne następstwa wspomnianej koniunktury na sytuację finansowo-ekonomiczną spółki. Zadeklarowała jednak, że w chwili obecnej NCZ Sp. z o.o. posiada płynność finansową. Podczas swojej wypowiedzi wskazała także zobowiązania spółki względem instytucji finansowych, wspominając również o zobowiązaniach wobec ZUS, które wynikają z możliwości odraczania ich spłaty. Na koniec poinformowała, że Właściciele, po otrzymaniu sprawozdań Spółki, podjęli uchwałę intencyjną o podniesieniu kapitału zakładowego.
Radny Fior odniósł się do przedstawianych informacji i braku wiadomości w temacie konkretnego programu naprawczego. Interesowało go, jaka jest prawda i jakie wiadomości Radni mają brać pod uwagę przy podejmowaniu decyzji.
Prezes Kruk ustosunkowała się do pytania. Wskazała, że wszelkie informacje w tej kwestii były publicznie przedstawiane, zarówno pisemnie, jak i ustnie, podczas licznych spotkać. Odnosząc się natomiast do swojej wypowiedzi, jeszcze raz podkreśliła, że jest dumna z pracy swoich pracowników, którzy wypracowali kontrakt na tak wysokim poziomie. Zaznaczyła jednak, że sytuacja Spółki jest bardzo ciężka, a niska wycena procedur medycznych, wzrosty cen zakupu usług, wzrosty kosztów pracy oraz inflacja powodują, że ciężko jest się z tym zmierzyć.
Przewodniczący Rady dopytał o wpływ dokumentacji z NCZ Sp. z o.o., adresowanej do Radnych oraz innych podmiotów, w tym Burmistrza Namysłowa, dotyczącej jej sytuacji i planów na przyszłość.
Prezes Kruk wskazała, że materiały są dostarczane, jeżeli temat szpitala uwzględniony jest w harmonogramie, czego dowodem są np. sesje Powiatu. Podkreśliła, że może przesłać niezbędne materiały odnośnie omawianego zagadnienia. Zaznaczyła, że niejednokrotnie zapraszała Przewodniczącego do współpracy, a także do siedziby Spółki, celem zapoznania się z dokumentacją.
Przewodniczący Ochędzan odpowiedział, że spotkanie miało odbyć się w ramach komisji, ponieważ on jednoosobowo nie podejmuje żadnych decyzji. Poprosił o nieprzekazywanie błędnych informacji w tej kwestii.
W dalszej części sesji rozpoczęła się dyskusja związana z sytuacją naprawczą Namysłowskiego Centrum Zdrowia, również w kontekście przedstawionych w czerwcu czterech wariantów realizacji działalności spółki oraz właściwym przepływem i odpowiednim dostarczaniem bieżących informacji w tym temacie. W dyskusji uczestniczyli radny Jacek Fior i Prezes NCZ Sp. z o.o.
Radny Biliński, wracając do tematu pacjentów, zapytał, czy Prezes Kruk dysponuje informacjami odnośnie ilości hospitalizowanych osób w latach 2019 i 2018. Interesowało go również, ile osób zatrudnionych jest w administracji szpitala, w związku z doniesieniami o rozroście zatrudnienia w tej strukturze.
Prezes szpitala poinformowała, że dane statystyczne w kwestii przyjętych pacjentów zostaną przygotowane i przekazane Radnemu. Ustosunkowała się też do zagadnienia przyjęć pacjentów w latach 2020 i 2021, czyli tzw. „okresie covidowym”. Z całą stanowczością zaprzeczyła przerostowi zatrudnienia w administracji, informując, że zatrudnienie uległo zmniejszeniu, chociażby np. w dziale finansowym. Zaznaczyła, że nie ma w pracy „dublerów”.
Radny Biliński zapytał o posiadane przez Spółkę zobowiązania wymagalne. Interesowało go też, czy uregulowane zostały spłaty zawieszonych płatności do ZUS.
Prezes Kruk przekazała, że Spółka na dzień dzisiejszy nie ma zobowiązań wymagalnych. Odnośnie składek do ZUS stwierdziła, że nie wszystkie zostały uregulowane, ponieważ były odraczane sukcesywnie, co odzwierciedla zawarta z ZUS umowa. Wspomniała o spłacie pierwszych rat w styczniu. Nadmieniła także o sposobie spłaty pozostałych kwot w formie ratalnej.
Radny Biliński, odnosząc się do tematu aneksu i sytuacji prawnej z poprzednim prezesem NCZ, który złożył pozew przeciwko Spółce, zapytał, czy sprawa ta została uregulowana i czy zostały wypłacone pieniądze.
Prezes Spółki zaprzeczyła, informując, że środki nie zostały wypłacone, niemniej jednak Spółka musiała podjąć pewne działania odnośnie pozwu i wystąpiła na ścieżkę negocjacji oraz zawarcia ugody z byłym Prezesem. Oznajmiła też, że przedmiotowa ugoda została zawarta, a radca przedłoży odpowiednie dokumenty.
Radny Biliński, odnosząc się do zagadnienia ugody zakomunikował, że jest w posiadaniu przedmiotowego dokumentu, z którego wynika, że ugoda została zawarta przed Sądem na kwotę 139.000 zł. Zaznaczył też, że Pan Kuchczyński, może ubiegać się o połowę odszkodowania, co daje mu w przyszłości możliwość złożenia kolejnego pozwu, o wypłatę pozostałych środków.
Prezes Kruk oznajmiła, że ugoda została zawarta na tyle skutecznie, że wyczerpuje zadośćuczynienie byłego Prezesa. Zwróciła się również z prośbą o powstrzymanie się od komentarzy do momentu otrzymania informacji prawnej w tym zakresie.
Radny Biliński podsumował, że szpital znajduje się w tragicznej sytuacji finansowanej, a kwota odszkodowania jest bardzo wysoka. Wyraził zaniepokojenie, czy przekazane środki nie zostaną przekazane właśnie na wypłatę wspomnianego odszkodowania.
Burmistrz Stawiarski, ustosunkowując się do wypowiedzi radnego Bilińskiego, zaznaczył, że kwota 600.000 zł ma być przekazana na objęcie udziałów. Warunkiem przekazania tych środków jest m.in. zapewnienie, że spłacane będą zobowiązania zus-owskie, zarówno zaległe, jak i bieżące oraz po to, aby przywrócony oddział ginekologiczny mógł funkcjonować. Wszystko to ma wpływ na życie codzienne mieszkańców oraz na przyszłość pracowników szpitala. Ponadto zakomunikował, że w dniu dzisiejszym wniósł uchwałę, w której chciałby zobowiązać Prezes NCZ do podjęcia działań zmierzających do utworzenia oddziału dziecięcego i położnictwa. Podkreślił, że nie ma jego zgody na spłatę z pieniędzy gminnych jakiegokolwiek odszkodowania Prezesa Kuchczyńskiego, co będzie monitorowane. Wspomniał, że jeżeli Pani Prezes zawierała ugody, to robiła to na własną odpowiedzialność, i we własnym zakresie będzie musiała znaleźć na to pieniądze.
W dalszej części sesji prowadzona była dyskusja w temacie wypłaty przedmiotowego odszkodowania, przy uwzględnieniu pogarszającej się do 2018 r. sytuacji finansowej szpitala oraz braku reakcji Wspólników i Zarządu Spółki w tej kwestii. Ponownie poruszona została sprawa aktualnej sytuacji NCZ Sp. z o.o., działań zmierzających do jej poprawy, jakości świadczenia usług medycznych, oceny pracy Zarządu Spółki i sposobu pozyskiwania dodatkowych środków, m.in. przez działające przy szpitalu stowarzyszenie, a także dokonanych inwestycji. W dyskusji brali udział Starosta Gęsiarz, radny Biliński, Burmistrz Stawiarski, Prezes Kruk i radny Próchnicki.
Radny Biliński, konkludując, zauważył, że jest to trudna sytuacja dla Radnych, ponieważ, mając na uwadze wcześniejsze wypowiedzi Burmistrza odnośnie szpitala, nie wiedzą co zrobić w chwili obecnej. Według niego dokapitalizowanie spółki nie jest najlepszą formą i tą kwestię należałoby jeszcze przedyskutować. Zaproponował przyjęcie wariantu pakietów medycznych i to nie na kwotę 600.000 zł, ale 1.000.000 zł. Zauważył, że z takiego rozwiązania skorzystaliby i mieszkańcy gminy i szpital. W swojej wypowiedzi odniósł się także do przekształcenia NCZ z Spółki Akcyjnej w Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Interesowało go, jakie korzyści odniosła Spółka w wyniku przekształcenia.
Burmistrz Stawiarski, odnosząc się do słów radnego Bilińskiego, stwierdził, że jego słowa wypowiedziane były w momencie, kiedy nie posiadał aktualnych danych o działalności Spółki.
W swojej wypowiedzi poruszył również temat pozyskiwania środków w sytuacji, kiedy Spółka posiadałaby swój własny majątek. Wówczas wszystkie inwestycje w infrastrukturę byłyby ponoszenie przez Spółkę i to ona pozyskiwałaby środki i czerpała zyski. Zadeklarował, że będzien amawiał Starostę i Zarząd Powiatu do przekazania części budynków aportem. Gmina natomiast mogłaby przekazać część sprzętu medycznego.
Starosta Gęsiarz przedstawił działania zarówno szpitala, jak i Powiatu zmierzające do usprawnienia działalności szpitala i zwiększenia bezpieczeństwa pacjentów. Wspominał o budowie sterylizatorni, posiadanym w użyczeniu od gminy sterylizatorze, nowych pomieszczeniach, zakupionym nowym wyposażeniu. Zaznaczył, że Powiat nie tylko dokapitalizowuje szpital, ale prowadzi także bardzo wiele inwestycji np. budowa windy, remont oddziału wewnętrznego, rewitalizacja otoczenia szpitala. Wspomniał też o planach na przyszłość m.in. o remoncie trzeciego piętra, a także dostosowaniu zabytkowego budynku do warunków przeciwpożarowych. Podczas rozmowy odniósł się również do propozycji pakietu świadczeń oraz przyszłości szpitala, który z jednej strony jest placówką z najmniejszym kontraktem, w najmniejszym powiecie w Województwie Opolskim, z drugiej zapotrzebowanie na jego funkcjonowanie wśród społeczeństwa i pacjentów jest bardzo duże. Podkreślił, że w takiej sytuacji należy zastanowić się, co jest ważniejsze i jaki cel chce się osiągnąć. Wspomniał też o trwających pracach nad ustawą, która będzie klasyfikować szpitale na cztery kategorie: A,B.C.D, a powołana agencja będzie zarządzać szpitalami w złej sytuacji. Przekazał, że namysłowski szpital został sklasyfikowane w grupie B, gdzie nie będzie potrzeby korzystać z nadzoru centralnego. Poinformował, że Powiat czuje się odpowiedzialny za dalsze funkcjonowanie placówki, w związku z tym podjęte zostały działania, zmierzające do dokapitalizowania szpitala kwotą 2.000.000 zł, a także przekazania jednego z budynków do majątku Spółki. Według niego debata odnośnie omawianego zagadnienia powinna toczyć się w kierunku określającym w jaki sposób Gmina jest w stanie wspomóc w tym roku szpital. Podkreślił, że bardzo ważną kwestią jest posiadanie przez Zarząd Spółki wiedzy, że ma oparcie w udziałowcach.
Radny Jakub Włodarczyk zapytał, jaki jest plan na funkcjonowanie szpitala.
Prezes Kruk, jeszcze raz przekazała, że 2021 r. był rokiem, w którym Zarząd kładł nacisk na wypracowanie kontraktu oraz nadrobienie kontraktu z 2020 r., natomiast rok 2022 będzie rokiem podejmowania decyzji co do kierunków. Odniosła się również do trwających prac nad projektem ustawy, klasyfikującej szpitale i wskazującym możliwe kierunki działania.
W dalszej części sesji prowadzona była dyskusja w temacie oczekiwań i proponowanych rozwiązań funkcjonowania namysłowskiego szpitala, a także rzetelnej formy przekazywania informacji w omawianym temacie. W dyskusji uczestniczyli radny Jakub Włodarczyk, Starosta Gęsiarz, Prezes Kruk.
Wójt Gminy Świerczów, Barbara Bednarz, zaapelowała o zakończenie prowadzenia dyskusji w takiej formie, ponieważ nie prowadzi ona do żadnego konsensusu. Odnosząc się do problematyki funkcjonowania szpitala i kwestii wsparcia finansowego Wspólników, poprosiła o skupieniesię na najważniejszej rzeczy, a mianowicie rozstrzygnięciu, czy placówka ma działać, czy nie. Jeżeli odpowiedź jest pozytywna, to według niej wsparcie jest najistotniejszą sprawą, która powinna być podjęta na tej sesji. Po zakończeniu swojej wypowiedzi, razem z Urszulą Medyk, wójt Gminy Domaszowice, opuściła obrady Rady Miejskiej w Namysłowie.
Przewodniczący Ochędzan zauważył, że Radni mogliby być zainteresowani poznaniem planu naprawczego, zwłaszcza, jeżeli słyszy się, że Spółka jest w bardzo złym stanie. Według niego bardzo marginalizowana jest rola Zarządu w Spółce, która sprowadza się do roli informatora, ile należy dołożyć do działalności szpitala. Zarząd powinien mieć strategię działania. W swojej wypowiedzi poruszył też problem braku pacjentów. Zaznaczył, że bardzo brakuje mu jasnych informacji w kwestii funkcjonowania szpitala. Odniósł się też do wspomnianej kwalifikacji do kategorii B. Interesowało go, co się z tym łączy i jakie są przywileje z tym związane. Zapytał też, dlaczego nie otrzymał żadnych danych od Zarządu Spółki.
Prezes Kruk ustosunkowała się do wypowiedzi Przewodniczącego, jednocześnie zwróciła się z prośbą o nie wyciąganie wybiórczych informacji z jej wypowiedzi, tylko o przekazywanie ich w formie w jakiej je sformułowała. W swojej wypowiedzi wskazała także korzyści płynące z zakwalifikowania placówki do kategorii B. Poprosiła też o konkretyzowanie pytań ze względu na ograniczony czas, którym dysponuje.
Starosta Gęsiarz doprecyzował, że trwają obecnie prace legislacyjne i dopiero po całkowitym ich zakończeniu, będzie można mówić o szczegółach odnośnie przedmiotowego zagadnienia.
Wiceprzewodniczący Włodarczyk zapytał, czy na dzień dzisiejszy zus-y dla pracowników są opłacane na bieżąco, a także, czy istnieje harmonogram spłat niniejszego zobowiązania i czy jest to możliwe do końca 2023 r. W swojej wypowiedzi odniósł się także do wcześniejszej wypowiedzi Burmistrza, jednocześnie proponując wspólne spotkanie np. na komisji, celem rozmowy i ustalenia konkretnych działań względem dalszego funkcjonowania szpitala.
Prezes NCZ Sp. z o.o. przypomniała swoją wypowiedź w temacie zobowiązań zusowskich, a także danych względem zobowiązań kontraktowych. Ustosunkowała się również do terminu spłaty zaległości kontraktowych, wskazując, że spłata kontraktu uzależniona jest od zmiany wyceny procedur medycznych.
Wiceprzewodniczący Dzidowski, zwrócił się z prośbą, aby raz na kwartał były przekazywane Radnym informacje dotyczące szpitala. Nie zgodził się z stwierdzeniem Starosty, że radni robią zły pijar.
Burmistrz Stawiarski ustosunkował się do wypowiedzi przedmówcy. Przypomniał swoje oczekiwania względem działalności Zarządu szpitala, co do wydatkowania przekazanych środków.
Radny Biliński zapytał, kiedy Radni otrzymają program naprawczy. Dopytał także, w kontekście sprawy oddziału ginekologicznego, czy nie byłoby korzystniejsze rozszerzenie jego usług o położnictwo. Ponadto ponowił pytanie w sprawie przekształcenia Spółki z Spółki Akcyjnej w Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.
Prezes Kruk udzieliła szczegółowej odpowiedzi na pytanie Radnego. Podkreśliła, że wszelkie informacje o działalności spółki i strategii jej działania przekazywane są, w sposób transparentny, podczas posiedzeń Rady Nadzorczej i Walnego Zgromadzenia Wspólników. Ponadto oznajmiła, że jeżeli zapraszana jest na sesję Powiatu i jest uwzględniona w harmonogramie sesji, do Zarządu wpływa dokumentacja ze szpitala w postaci rachunku zysków i strat, bilansu oraz wypracowanego kontraktu. Przedmiotowe informacje udzielane są też na pisemną prośbę radnych. Do tej pory z takiej formy skorzystali wyłącznie Radni z Powiatu. Przypomniała także, że na dzisiejszą sesję zaproszona została jako gość. Następnie ustosunkowała się do pisma Komisji Rewizyjnej w sprawie kontroli w NCZ Sp. z o.o., a także strategii działania szpitala w sprawie nowych oddziałów, w tym ginekologicznego, których uruchomienie i funkcjonowanie uzależnione jest od wielu czynników m.in. od posiadanych funduszy.
Starosta Gęsiarz zaproponował przeprowadzenie na Komisji Zdrowia, bądź też komisji wspólnej, dogłębnej analizy któregoś z oddziałów, a nawet, jeżeli zajdzie taka potrzeba, wszystkich funkcjonujących oddziałów szpitala. Dzięki takim działaniom możliwe będzie uzyskanie wiedzy w temacie specyfiki pracy danego oddziału, ze szczególnym uwzględnieniem ponoszonych kosztów i stwierdzenie, co tak naprawdę generuje stratę, która niestety wliczona jest dzisiaj w funkcjonowanie służby zdrowia. Odniósł się również do oczekiwań Komisji Rewizyjnej. Zapewnił, że środki przeznaczone na objęcie udziałów w szpitalu, przekazane zostaną na dalsze funkcjonowanie szpitala i świadczenie wszystkich usług. Zwrócił się do Radnych z prośbą o zrozumienie trudnej sytuacji, która wynika nie z błędnego zarządzania placówką, ale z trudnej sytuacji ekonomicznej. Ponadto w swojej wypowiedzi ustosunkował się do pomysłu większego obsadzenia oddziałów, co niewątpliwie związane jest powiększeniem personelu lekarskiego, ze znalezieniem którego jest coraz większy problem. Wypowiedział się także w kwestii korzyści wynikających ze zmiany formy Spółki ze Spółki Akcyjnej na Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, której specyfika prowadzenia jest dużo prostsza i mniej kosztowna.
Radny Biliński zapytał kto zajmował się w sensie prawnym przekształceniem Spółki.
Starosta Gęsiarz wskazał na kancelarię pana Waszczuka.
Radny Biliński dopytał, czy było to wykonywane w ramach obsługi prawnej.
Starosta Gęsiarz podkreślił, że musiałby tę informację sprawdzić, ponieważ nie zna treści umowy na obsługę prawną.
Prezes NCZ Sp. z o.o., odnosząc się do pytania, oznajmiła, że przekształcenie Spółki odbyło się podczas kadencji poprzedniego Zarządu.
Radny Biliński stwierdził, że dokumenty pozostają i taką informację można uzyskać. Oznajmił też, że jest w posiadaniu faktury odnośnie omawianego zagadnienia, a jego pytanie wynikało z chęci sprawdzenia rzetelności przekazywanych informacji, ponieważ wiele osób ma wątpliwości zarówno względem wypowiedzi Starosty, jak i Pani Prezes.
Prezes Kruk ustosunkowała się do wypowiedzi przedmówcy. Zwróciła się z prośbą do radnego Bilińskiego o niemanipulowanie jej wypowiedziami, ponieważ ona mówi prawdę, a błędne informacje dementuje. Zapytała też o źródło z jakiego pozyskał fakturę, ponieważ są to dokumenty Spółki, za które ona odpowiada.
Radny Biliński poinformował, że uzyskał ją na podstawie ustawy o dostępie do informacji publicznej.
W dalszej części sesji prowadzona była dyskusja w sprawie legalności pozyskiwanych przez Radnego dokumentów. W dyskusji brali udział Burmistrz Stawiarski i Prezes Kruk, która oznajmiła, że w związku z otrzymaniem informacji o wypłynięciu dokumentów ze Spółki złożone zostało stosowne doniesienie do Inspektora Danych Osobowych.
Przewodniczący Ochędzan podsumował dyskusję w temacie omówienia aktualnej sytuacji finansowej spółki. Stwierdził, że ze swojej strony poczekałby z jakąkolwiek decyzją, aż zostaną zrealizowane złożone deklaracje, tak aby oprócz obietnic mieć konkretne dane przedstawiające prawdziwą sytuację szpitala.
Ad.4.
Przewodniczący Ochędzan poinformował, że do Rady nie wpłynęły żadne pisemne interpelacje.
Radny Dzidowski poprosił o interwencję w sprawie zmiany ustawienia lampy usytuowanej na środku nowobudowanego chodnika przy wylocie z ul. Kopernika.
Ad.5.
Przewodniczący Ochędzan przedstawił i omówił pisma, jakie wpłynęły do Rady od czasu ostatniej sesji, w tym m.in. o:
- pismach w sprawie Namysłowskiego Centrum Zdrowia,
- wszczęciu postępowania nadzorczego Wojewody,
- pismach z Regionalnej Izby obrachunkowej, pozytywnie oceniającej budżet,
- wniesionych skargach, które są w trakcie rozpatrywania,
- liście intencyjnym o dokończeniu obwodnicy w miejscowości Opole-Borki, Dobrzenia Małego i Wielkiego,
- zarządzeniu pokontrolnym z Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Opolu,
- informacji z Państwowych Gospodarstw Wodnych Wódy Polskie o negatywnej ocenie przedłożonego projektu Regulaminu Dostarczania Wody i Odprowadzania Ścieków na terenie Gminy Namysłów,
- wystąpieniu pokontrolnym z Regionalnej Izby Obrachunkowej odnośnie przeprowadzonej kontroli,
- informacji od LZS Smarchowice Wielkie, LZS Łaczany, LZS „Orły” Woskowice Małe o zajęcie stanowiska w kwestii przyznawania dofinansowania dotyczącego zadania publicznego z zakresu wspierania i upowszechniania kultury fizycznej w gminie,
- piśmie Piłsudczyków w sprawie nadania nazwy rondu,
- utworzeniu klubu radnych.
Odnośnie kwestii klubów sportowych głos zabrali radna Maria Teodorczyk i radny Karol Kubicki, którzy odnieśli się do oczekiwań wymienionych sportowców.
Ad.6.
Radny Jacek Fior zapytał o Centralny Rejestr Emisyjności Budynków. Interesowało go, czy w związku z małą ilością zgłoszeń planowana jest akcją informacyjna w tym temacie. Zapytał również o sprawę drona.
Radny Czubkowski zaapelował do Przewodniczącego Rady o niekomplikowanie prac Rady, w związku z niezachowaniem właściwych procedur przy formułowania porządku obrad, szczególnie w kwestii zapraszania gości i wprowadzaniu nowych projektów uchwał do porządku sesji. Zwrócił się z prośbą o przedkładanie mu wersji papierowych zmienionego podczas sesji porządku obrad.
Przewodniczący Ochędzan zwrócił się do obsługi biura rady, żeby w przyszłości, przy zmianie porządku obrad, drukować dla radnego Czubkowskiego zmieniony porządek obrad. Zauważył też, że porządek obrad przygotowywany przez Przewodniczącego dostarczany jest dziesięć dni przed sesją i zawiera przedłożone na ten moment uchwały. Podkreślił, że nie ma on władzy w kwestii decydowania o tym, czy Radni, w ciągu kolejnych trzech dni, złożą dodatkowe projekty uchwał. Stąd konieczność zmiany porządku obrad, ponieważ nie zamierza on blokować możliwości obradowania i wnoszenia różnych uchwał. Ponadto zaznaczył, że porządek obrad był głosowany, jest to wyrażenie woli Radnych. W swojej wypowiedzi odniósł się też do punktu na temat szpitala stwierdzając, że był to wniosek Burmistrza, żeby zaprosić Starostę, jak i Panią Prezes, który on podzielił, zapraszając dodatkowo wszystkich zainteresowanych.
Wiceprzewodniczący Dzidowski poinformował o przeglądzie murów obronnych. Zwrócił się z prośbą o interwencję w tej sprawie, ponieważ mury wymagają rekonstrukcji i dbałości, zwłaszcza wykarczowania z porastających drzew. Poprosił także o zajęcie się problemem zniszczonego budynku znajdującego się z tyłu odremontowanego młyna.
Radny Czubkowski, odnośnie murów obronnych, podzielił prośbę Wiceprzewodniczącego Dzidowskiego.
Ad.7.
Przewodniczący Jacek Ochędzan przystąpił do podjęcia uchwał Rady Miejskiej w sprawach:
1) ustalenia wynagrodzenia Burmistrza Namysłowa.
„Za” podjęciem uchwały głosował 1 radny, 19 radnych było przeciw, 1 radny „wstrzymał się” od głosu. Uchwała nie została podjęta.
2) ustalenia wysokości diet oraz zwrotu kosztów podróży służbowych radnych.
Przewodniczący Ochędzan poinformował, że w związku z tym, że diety Radnym niewypłacane są już któryś miesiąc, wysłał odpowiednią informację do właściwych organów, które dokonają sprawdzenia, czy takie postępowanie jest właściwe.
Radny Biliński, w związku z pewnymi zmianami w treści dokumentu, odnoszącymi się do wysokości diety Przewodniczącego Rady, zapytał Burmistrza, jako projektodawcy uchwały, jakimi przesłankami kierował się obniżając dietę Przewodniczącemu.
Burmistrz Stawiarski, ustosunkowując się do pytania, zauważył, że każdy Radny, zgodnie ze swoimi uprawnieniami, może zgłosić poprawkę do przedłożonego projektu uchwały i zmienić dietę Przewodniczącego. Stwierdził również, że fakt, iż Radni raz wycofali uchwałę, a drugi raz nie przegłosowali jej, przez co rozumie, że nie zgadzali się z zaproponowanymi kwotami diet, w tym wyższą dietą dla Przewodniczącego. W związku z tym zaproponował kolejny projekt uchwały obniżający poziom tej diety, mając nadzieję, że tym razem zostanie ona przegłosowana i wypłata diety pozostałym Radym nie będzie blokowana. Odniósł się również do tematu skarg wnoszonych przez Przewodniczącego Rady i radnego Bilińskiego. Przekazał, że rozpatrzeniem skargi złożonej przez Przewodniczącego Ochędzana do Wojewody Opolskiego odnośnie niewypłacania diet Radnym, zajmie się Rada Miejska, ponieważ Regionalna Izba Obrachunkowa, do której przekazana została skarga, pozostawiła ją bez rozpoznania i zwróciła zgodnie z właściwością.
Przewodniczący Ochędzan, odnosząc się do słów poprzednika, poprosił, aby nie wypowiadał się w jego imieniu. Zaznaczył, że tylko Burmistrz publicznie deklarował, że może nie pobierać środków z Gminy. Stwierdził, że po raz kolejny informacje nie są mu dostarczane bezpośrednio, tylko przekazywane są, za pośrednictwem Burmistrza, w sposób medialny. Zaproponował, aby Burmistrz uczył od Rady Miejskiej transparentności, ponieważ wszystkie dokumenty, które posiada Rada są do jego wglądu.
„Za” podjęciem uchwały głosował 1 radny, 19 radnych było przeciw, 1 radny „wstrzymał się” od głosu. Uchwała nie została podjęta.
3) nadania Statutu Ośrodka Pomocy Społecznej w Namysłowie.
„Za” podjęciem uchwały głosowało 18 radnych, 3 radnych „wstrzymało się” od głosu. Uchwała została podjęta – Nr 502/VIII/22.
4) uchwalenia Wieloletniego Planu Rozwoju i Modernizacji Urządzeń Wodociągowych i Kanalizacyjnych Zakładu Wodociągów i Usług Komunalnych „EKOWOD” Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w Namysłowie na lata 2022-2024.
Wiceprzewodniczący Krzysztof Dzidowski przedstawił wyniki głosowań poszczególnych Komisji.
„Za” podjęciem uchwały głosowało 21 radnych. Uchwała została podjęta – Nr 503/VIII/22.
5) udzielenia zgody dla Gmin Domaszowice, Pokój, Świerczów i Wilków na gospodarowanie odpadami komunalnymi, wymienionymi w art. 3 ust. 2b ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, tj. utworzenie przez w/w gminy wspólnego punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych na terenie Gminy Namysłów.
Wiceprzewodniczący Krzysztof Dzidowski przedstawił wyniki głosowań poszczególnych Komisji.
„Za” podjęciem uchwały głosowało 20 radnych, 1 radny „wstrzymał się” od głosu. Uchwała została podjęta – Nr 504/VIII/22
6) ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie Gminy Namysłów.
(W tym punkcie sesji wyszedł radny Julian Kruszyński. Obecnych było 20 Radnych).
Wiceprzewodniczący Krzysztof Dzidowski przedstawił wyniki głosowań poszczególnych Komisji.
„Za” podjęciem uchwały głosowało 16 radnych, 4 radnych „wstrzymało się” od głosu. Uchwała została podjęta – Nr 505/VIII/22.
7) zmiany uchwały w sprawie utworzenia jednostki organizacyjnej o nazwie Żłobek w Namysłowie.
Wiceprzewodniczący Krzysztof Dzidowski przedstawił wyniki głosowań poszczególnych Komisji.
(W tym punkcie sesji wrócił radny Julian Kruszyński. Obecnych było 21 Radnych).
„Za” podjęciem uchwały głosowało 21 radnych. Uchwała została podjęta – Nr 506/VIII/22.
8) przyjęcia planu nadzoru nad żłobkami, klubami dziecięcymi oraz dziennymi opiekunami.
Wiceprzewodniczący Krzysztof Dzidowski przedstawił wyniki głosowań poszczególnych Komisji.
Wiceburmistrz Ewelina Moniuszko-Czuczwara poinformowała o poprawce w treści projektu uchwały, która odnosi się do zapisów § 4, gdzie pierwotny zapis ustanawiał, że uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od 1 kwietnia 2022 r. Przedłożona poprawka koryguje natomiast ww. termin, który obecnie określa, iż uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia, za wyjątkiem §1 ust. 2 pkt 5,6, które wchodzą w życie z dniem 1 kwietnia 2022 r.
„Za” podjęciem uchwały głosowało 18 radnych, 3 radnych „wstrzymało się” od głosu. Uchwała została podjęta – Nr 507/VIII/22
9) wyrażenia opinii dotyczącej pozbawienia lasu charakteru ochronnego.
Wiceprzewodniczący Krzysztof Dzidowski przedstawił wyniki głosowań poszczególnych Komisji.
„Za” podjęciem uchwały głosowało 18 radnych, 2 radnych głosowało „przeciw”, 1 radny „wstrzymał się” od głosu. Uchwała została podjęta – Nr 508/VIII/22
10) określenia zasad gospodarowania nieruchomościami Gminy Namysłów.
Wiceprzewodniczący Krzysztof Dzidowski przedstawił wyniki głosowań poszczególnych Komisji.
„Za” podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, 8 radnych głosowało „przeciw”, 1 radny „wstrzymał się” od głosu. Uchwała została podjęta – Nr 509/VIII/22
11) wyrażenia zgody na zbycie części nieruchomości gruntowej niezabudowanej, położonej w Namysłowie przy ul. Reymonta.
Wiceprzewodniczący Krzysztof Dzidowski przedstawił wyniki głosowań poszczególnych Komisji.
Radny Michał Wilczak, jako mieszkaniec osiedla Reymonta stwierdził, że mieszkańcom osiedla nie są potrzebne kolejne blokowiska, tylko tereny zielone. Przekazał, że on sam będzie głosował przeciw. Zaapelował również o głosowanie przeciwko tej uchwale.
Radny Biliński poprosił Burmistrza o przedstawienie argumentów za sprzedażą działki, ponieważ, podczas Komisji Budżetu i Gospodarki nie uzyskał takich informacji od Naczelnika Wydziału Rolnictwa i Gospodarki Nieruchomościami. Według niego nie jest to czas na dokonywanie takich działań. Podzielił stanowisko radnego Wilczaka, przypominając jednocześnie, że Burmistrz obiecał konsultacje społeczne w ważnych sprawach, a taką dla mieszkańców osiedla jest niewątpliwie sprzedaż działki.
Radny Jacek Fior, potwierdził, że do tej pory słyszał same negatywne opinie odnośnie sprzedaży przedmiotowego terenu, przeważnie od mieszkańców osiedla. Również rekomendował głosowanie przeciw podjęciu uchwały, jako główny argument podając nierozwiązaną kwestię komunikacji na przedmiotowym terenie, która, przy budowie kolejnych bloków stanowić będzie problem. Nie wykluczył jednak, że w przyszłości po rozwiązaniu problemów komunikacyjnych temat będzie mógł być podjęty ponownie.
Burmistrz Stawiarski, ustosunkowując się do tematu, przedstawił genezę pomysłu sprzedaży działki w otwartym przetargu, do którego przystąpić może każdy. Takie rozwiązanie jest dużo korzystniejsze dla Gminy. Odniósł się również do zastrzeżeń o ewentualnym wybudowaniu bloków na wskazanym terenie, do kwestii dróg oraz terenów zielonych. Zwrócił się także z próbą o jednolitość w podejmowaniu decyzji, ponieważ sprzedaż przedmiotowej działki była już uwzględniona we wcześniejszych uchwałach budżetowych, które Radni przegłosowali.
W dalszej części sesji prowadzona była dyskusja odnośnie przedmiotowego projektu uchwały, podczas której omówione zostały różne warianty rozwiązań, przy uwzględnieniu argumentów za i przeciw sprzedaży nieruchomości. Przedstawiony został również zarys historyczny koncepcji budowy wielorodzinnej na omawianym obszarze, a także złożone zapewnienie o niewykorzystaniu gruntu przy budowie hali sportowej przy SP 4. Podczas dyskusji jeszcze raz poruszony został temat rozwiązań komunikacyjnych na tym obszarze, w tym kwestia budowy drogi dojazdowej, z uwzględnieniem zabezpieczeń prawnych. Nadmieniona została również sprawa placu przy targu. W dyskusji uczestniczyli: radny Fior, radny Próchnicki, Wiceprzewodniczący Dzidowski, Wiceburmistrz Mucha i Burmistrz Stawiarski.
Przewodniczący Ochędzan, podsumowując dyskusję, zaznaczył, że wątpliwości Radnych, co było podnoszone na komisjach, budzi proponowane zagospodarowanie terenu, czyli niedopracowana infrastruktura odnośnie dojazdu, a także nieopracowana koncepcja budowy hali sportowej przy SP nr 4. Ponieważ teren szkoły bezpośrednio przylega do proponowanej na sprzedaż działki, nie ma pewności, czy nie będzie potrzeby zorganizowania dodatkowych parkingów lub dodatkowych dojazdów. Podkreślił, że nikt nie był przeciwny sprzedaży działki, ale należałoby odpowiednio zabezpieczyć wielkość potrzebną pod plany inwestycyjne Gminy. W związku z tym, że nie udało się określić tej wielkości Radni prosili o większe zainteresowanie w tym temacie.
Radny Kubicki złożył wniosek o zamkniecie dyskusji w tym temacie.
„Za” przyjęciem wniosku głosowało 15 radnych, 4 radnych było „przeciw”, 2 radnych „wstrzymało się” od głosu. Wniosek został uwzględniony.
Przewodniczący Ochędzan zamknął dyskusję, a radni przystąpili do głosowania.
„Za” podjęciem uchwały głosowało 7 radnych, 10 radnych było „przeciw”, 4 radnych „wstrzymało się” od głosu. Uchwała nie została podjęta.
12) wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości gruntowych niezabudowanych, położonych w miejscowości Rychnów.
Wiceprzewodniczący Krzysztof Dzidowski przedstawił wyniki głosowań poszczególnych Komisji.
„Za” podjęciem uchwały głosowało 17 radnych, 4 radnych „wstrzymało się” od głosu. Uchwała została podjęta – Nr 510/VIII/22.
13) wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości gruntowych niezabudowanych, położonych w gminie Wilków w miejscowości Krzyków.
Wiceprzewodniczący Krzysztof Dzidowski przedstawił wyniki głosowań poszczególnych Komisji.
„Za” podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, 2 radnych głosowało „przeciw”, 4 radny „wstrzymał się” od głosu. Uchwała została podjęta – Nr 511/VIII/22.
14) wyznaczenia miejsc do prowadzenia handlu w piątki i soboty przez rolników i ich domowników oraz określenia zasad prowadzenia handlu w piątki i soboty przez rolników i ich domowników.
Wiceprzewodniczący Krzysztof Dzidowski przedstawił wyniki głosowań poszczególnych Komisji.
„Za” podjęciem uchwały głosowało 20 radnych, 1 radny „wstrzymał się” od głosu. Uchwała została podjęta – Nr 512/VIII/22.
15) uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej na lata 2022-2036.
Wiceprzewodniczący Krzysztof Dzidowski przedstawił wyniki głosowań poszczególnych Komisji. Również odnośnie kolejnego projektu uchwały.
Radny Fior wracając do tematu szpitala, zaproponował zmianę kierunku przeznaczenia pieniędzy na pakiety lecznicze. Jednakże, mając na uwadze wypowiedź Starosty Namysłowskiego, z której wynika, że zapotrzebowanie na fundusze jest znaczenie większe niż 600.000 zł, ponownie zaproponował, aby wycofać autopoprawką te pieniądze i wrócić do tematu po zorganizowanym spotkaniu na następnej sesji, chociażby miała być to sesja nadzwyczajna.
Artur Masiowski, Prezes „Ekowod” Sp. z o.o., zaapelował do radnych o podniesienie kapitału, ponieważ, jeżeli nie nastąpi wniesienie środków przez Gminę i Powiat, to za miesiąc, półtora nie będzie komu wykonywać planów naprawczych.
Wiceprzewodniczący Włodarczyk poparł propozycję radnego Fiora, tym bardziej, że Powiat zadeklarował kwotę 2.000.000 zł, co pozwoli na przetrwanie co najmniej trzy miesiące. Wygospodarowany zostanie w związku z tym czas, aby przedyskutować i przemyśleć tę sprawę. Poparł jednak gotowość prowadzenia rozmów o przeznaczeniu pieniędzy.
Prezes Masiowski ponowił apel, argumentując to tym, że na jutro planowane jest Walne Zgromadzenie Wspólników Spółki, gdzie Pani Prezes liczy, że będzie udzielona zgoda na podniesienie kapitału. Odniósł się także do sytuacji finansowej Namysłowskiego Centrum Zdrowia, na ratowanie którego potrzebna jest kwota ok. 4.000.000 zł. Zwrócił się z prośbą, aby stworzyć wokół szpitala dobrą aurę i uczynić pierwszy krok, ponieważ za chwilę personel lekarski i pielęgniarski odejdzie i nie będzie miał kto pracować w placówce.
Radny Jacek Fior podziękował prezesowi Masiowskiemu za jego wypowiedź, ponieważ dopiero teraz zostało mu jasno przedstawione, że sytuacja szpitala jest dramatyczna. Do tej pory wszystkie informacje, jakie otrzymywali radni świadczyły o tym, że sytuacja szpitala jest dobra. Wyraził obawy co do przeznaczenia przekazywanej kwoty.
Prezes Masiowski odpowiedział, że wcześniej Spółka kończyła rok ze stratą 12.000.000 zł, później 8.000.000, w chwili obecnej spółka kończy rok ze stratą ok. 5.700.000. Są więc symptomy, że jest coraz lepiej pod względem bieżącego wyniku operacyjnego w szpitalu. Zaznaczył jednak, że nie oznacza to, iż nie jest potrzebny zastrzyk finansowy. Zwrócił się z prośbą o większe zaufanie do działań Zarządu, a szczególnie do Pani Prezes.
Burmistrz Namysłowa zauważył, że dyskusja w przedmiotowym temacie już była przeprowadzona. Stwierdził, że nie wycofa kwoty 600.000 zł z uchwały budżetowej, ponieważ padły już pewne deklaracje, do wykonania których się zobowiązał. Na Walnym Zgromadzeniu została podjętau chwała intencyjna o objęciu udziałów, co zostało przedstawione w uchwale budżetowej. Zaznaczył też, że jutro jest kolejne Walne Zgromadzenie, gdzie musi zostać podjęta kolejna uchwała, tym razem o objęciu udziałów, aby w konsekwencji móc te udziały przekazać. Podsumował, że pod przekazaniem pieniędzy podpisuje się on i Skarbnik Gminy i te osoby są za to odpowiedzialne. Ponadto wyraził zdziwienie, że niektórzy radni oczekują uruchomienia oddziałów w szpitalu, m.in. ginekologicznego, a tym czasem nie chcą przekazać środków, na jego przywrócenie. Poprosił o przejście do głosowania na omawianym projektem uchwały.
Radny Wilczak zgłosił wniosek formalny o pięć minut przerwy, celem przedyskutowania w gronie klubu powziętych informacji.
„Za” uwzględnieniem wniosku głosowało 18 radnych, 2 radnych było „przeciw”, 1 „wstrzymał się” od głosu.
Przewodniczący Ochędzan ogłosił wnioskowaną przerwę.
Przewodniczący Ochędzan wznowił obrady.
Radny Próchnicki złożył wniosek formalny o zakończenie dyskusji w niniejszym temacie wraz z prośbą o przegłosowanie zwiększenia udziałów.
Radna Czarny poparła wniosek radnego Próchnickiego, zgłaszając tożsamy.
Radny Fior, zgadzając się z propozycją zakończenia dyskusji, poprosił o wycofanie wniosku formalnego, celem umożliwienie przedstawienia jedynie stanowiska klubu odnośnie projektu uchwały.
Radny Próchnicki wycofał wniosek, prosząc o bardzo krótką wypowiedź.
Radna Czarny podzieliła stanowisko przedmówcy, wycofując swój wniosek.
Radny Fior, poinformował, że po uzgodnieniach w ramach klubu nie będą apelować o wprowadzenie wnioskowanych zmian i pozostają przy kwocie 600.000 zł, które zaproponował Burmistrz na podniesienie kapitału. Chciałby jednak, aby w ciągu miesiąca podana została informacja, jak przekazane pieniądze są wydatkowane.
Radny Jakub Włodarczyk przekazał, że „Przyjazny Samorząd” również zagłosuje za dokapitalizowaniem Spółki, pod warunkiem, że będą przekazane informacje, że pieniądze będą prawidłowo rozdysponowane. Wyraził także nadzieję, że dojdzie do obiecanego spotkania, które deklarował Starosta i będzie możliwość porozmawiania na temat szpitala.
Burmistrz Stawiarski oznajmił, że nie wyobraża sobie, aby przekazane pieniądze były wydatkowane na inne cele niż zapowiadano. W innej sytuacji czułby się przez Panią Prezes oszukany i nie wnioskował do radnych o zabezpieczenie kolejnych pieniędzy. Ponadto przypomniał, że wniósł projekt uchwały o uruchomienie kolejnych oddziałów: dziecięcego, ginekologicznego i położniczego, co stanowi oczekiwanie, iż Pani Prezes podejmie działania w tym kierunku, zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców. Zadeklarował, że będzie rozliczać wydatkowanie przekazanych pieniędzy.
Radny Dzidowski podziękował Prezesowi Masiowskiemu za konstruktywną wypowiedź w temacie szpitala.
„Za” podjęciem uchwały głosowało 19 radnych, 2 radnych „wstrzymało się” od głosu. Uchwała została podjęta – Nr 513/VIII/22.
16) zmiany uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy na 2022 rok.
Przewodniczący Ochedzan zapytał, w związku z zaprezentowanymi szerokimi planami odnośnie NCZ Sp. z o.o., skąd będą czerpane środki budżetowe na pełną pracę szpitala. Interesowało go, czy fundusze pochodzić będą z kredytu, z powiększonych podatków, czy też będzie konieczność rezygnacji z jakiejś innej inwestycji.
Burmistrz Stawiarski odpowiedział, że decyzje w tej sprawie będą podejmowane razem z Radnymi. Bez ustalenia z grupą Radnych nie będą podejmowane działania.
Przewodniczący Ochedzan przypomniał, że to Burmistrz zobowiązywał się do wypłaty 600.000 zł i reprezentuje Gminę na zebraniu Właścicielskim, stąd też jakaś wizja gospodarowania tymi pieniędzmi powinna być.
„Za” podjęciem uchwały głosowało 20 radnych, 1 radny „wstrzymał się” od głosu. Uchwała została podjęta – Nr 514/VIII/22.
17) uchylenia Uchwały Nr 611/VII/17 Rady Miejskiej w Namysłowie z dnia 26 stycznia 2017 r. zmienionej uchwałą Nr 167/VIII/19 Rady Miejskiej w Namysłowie z dnia 28 listopada 2019 r., Uchwałą Nr 362/VIII/20 Rady Miejskiej w Namysłowie z dnia 28 grudnia 2020 r. i Uchwałą Nr 497/VIII/21 Rady Miejskiej w Namysłowie z dnia 30 grudnia 2021 r. w sprawie powierzenia Namysłowskiemu Ośrodkowi Sportu i Rekreacji Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Marii Konopnickiej zadania własnego gminy polegającego na świadczeniu usług bieżącego utrzymania i konserwacji następujących obiektów sportowych.
Radny Biliński zgłosił poprawkę do omawianego projektu uchwały w § 3, który otrzymał brzmienie: „Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 marca 2022 r.”
Radny Próchnicki złożył wniosek formalny o prowadzenie dyskusji odnośnie poprawki.
„Za” przyjęciem wniosku głosowało 14 radnych, 1 radny był „przeciw”, 6 radnych „wstrzymało się” od głosu. Wniosek został uwzględniony.
Wobec braku zgłoszeń w dyskusji Radni przystąpili do głosowania nad zgłoszoną autopoprawką.
„Za” przyjęciem autopoprawki głosowało 11 radnych, 4 radnych było „przeciw”, 6 radnych „wstrzymało się” od głosu. Poprawka do projektu uchwały została przyjęta.
Prezes Treliński stwierdził, że projekt uchwały jest pokłosiem chęci przeprowadzenia kontroli przez Komisję Rewizyjna w Spółce NOSiR. Prosząc o jej niepodejmowanie poruszył aspekt pracowniczy, który według niego powinien być wzięty przede wszystkim pod uwagę, ponieważ kilka osób może stracić pracę.
Barbara Kin, Prezes Spółki NOSiR, ustosunkowała się do przedłożonego projektu uchwały. Zaznaczyła, że w momencie kiedy zabrane zostaną środki Spółce, przestaje one funkcjonować. W swojej wypowiedzi podkreśliła, że dbanie o dobro pracowników jest dla niej sprawą priorytetową i chce mieć pewność, że będą oni mieć pracę, aby móc dobrze wykonywać swoje obowiązki. Zapytała czy są jakieś wątpliwości co do funkcjonowania Spółki. Poprosiła również, aby nie łączyć spraw kontroli z jej działalnością. Odniosła się również do tematu kontroli, zobowiązując się do pełnej dyspozycyjności i informowaniu o podejmowanej działalności.
W dalszej części realizacji niniejszego punktu prowadzona została dyskusja odnośnie zasadności, a także możliwości prowadzenia kontroli w Spółce NOSIR, zajętego w tej sprawie stanowiska Wojewody Opolskiego, przesłanek politycznych i personalnych konsekwencji dokonania działań kontrolnych w Spółce, lat, które ma obejmować kontrola, sposobu jej przeprowadzenie, warunków wycofania uchwały, a także okoliczności złożenia autopoprawki. Poruszona została także kwestia struktury organizacyjnej Spółki, otrzymywanego przez Zarząd wynagrodzenia, możliwości dokonania skutecznych zmian zarządzania obiektami sportowymi w Namysłowie, a także apelu o wycofanie uchwały. W dyskusji brali udział radny Biliński, radny powiatowy Zbigniew Bratosiewicz, Przewodniczący Ochędzan, Prezes Masiowski, radny Próchnicki i Burmistrz Stawiarski.
Starosta Gęsiarz, zabierając głos po zakończeniu dyskusji odnośnie powyższych zagadnień, zapytał Komisję Rewizyjna o konsekwencje prawne, jakie niesie z sobą podjęcie omawianej uchwały. Interesowało go, czy kluby piłkarskie, z którymi współpracuje Powiat, będą mogły korzystać z tych obiektów, czy z dniem 1 marca zostanie rozwiązana umowa na użyczenie tych obiektów i przekazane dla klubów środki nie będą mogły zostać wykorzystane.
Burmistrz Stawiarski, zwracając się do radnego Bilińskiego, wyraził zdziwienie, że będąc działaczem sportowym, podjęciem takiej uchwały chce doprowadzić do destrukcji obiektów, które nie będą mogły zostać przygotowane do sezonu. W swojej wypowiedzi odniósł się do wynagrodzeń pracowników NOSiR, a także możliwości pozyskania dokumentów Spółki.
Przewodniczący Ochedzan kategorycznie sprzeciwił się straszeniu pracowników zwolnieniami. Podkreślił, że obiekty sportowe są na terenie Gminy i tam pozostaną. Pracownicy będą potrzebni, obojętnie jaka forma organizacyjna zostanie przyjęta, przy prowadzeniu tej samej działalności. Zapytał, czy jest chęć dalszego prowadzenia działalności w formie spółki, czy też całość powinna trafić do Gminy do Wydziału Sportu, czego jest zwolennikiem. Przewodniczący ustosunkował się także do działania przedstawicieli Spółki w kwestii przekazywania rzetelnych informacji o jej działalności, sprawy nagrania z Komisji Rewizyjnej, a także tematu zawiązywania i rozwiązywania spółek.
Burmistrz Stawiarski odnosząc się do zarzutów Przewodniczącego Rady przytoczył treść jego pisma zawierającego prośbę wyłącznie o transmisję obrad Komisji Rewizyjnej.
Radny Fior, zwracając się do obsługi prawnej, zapytał o konsekwencje, jakie niesie z sobą podjęcie uchwały. Zaznaczył też, że nigdy podczas prowadzonych komisji nie padły negatywne słowa względem pracowników NOSiR i ich pracy.
Adwokat Mieszkalski odnosząc się do stanu faktycznego, przedstawił treść prowadzonej korespondencji pomiędzy Przewodniczącym Komisji Rewizyjnej, a Zarządem Spółki NOSiR. Według niego błędne i niezgodne z prawdą jest twierdzenie, że Zarząd odmówił przeprowadzenia kontroli. Zaznaczył, że podejmując działania z wprowadzeniem uchwały tej treści rażąco naruszony zostaje status radnego, a także status członków Komisji Rewizyjnej, ponieważ kontrola powinna być przeprowadzana w godzinach i siedzibie podmiotu, a nie w formie wydobycia dokumentów z działalności Spółki. Wskazał, że część tych dokumentów może stanowić tajemnice przedsiębiorstwa oraz dotykać kwestii ochrony danych osobowych. Wypowiadając się w temacie zauważył, że, zgodnie z zapisami Statutu Gminy, Komisja Rewizyjna kontroluje działalność wójta, burmistrza, oraz jednostki organizacyjne i podmioty pomocnicze, nie ma w żadnym wypadku mowy o spółkach. Oznajmił, że podejmowane działanie w ramach Komisji Rewizyjnej jest rażącym łamaniem Statutu Gminy, również w kontekście ustawy o samorządzie gminnym. Jeżeli więc Komisja chce uzyskać jakieś dokumenty powinna wystąpić z wnioskiem, zgodnie z ustawą o dostępie do informacji publicznej.
(Podczas wypowiedzi mecenasa wyszła radna Katarzyna Paradowska. W sesji uczestniczyło 20 radnych.)
Radny Julian Kruszyński zgłosił wniosek o pięć minut przerwy, aby w ramach klubu przedyskutować sytuację.
„Za” przyjęciem wniosku głosowało 14 radnych, 3 radnych było „przeciw”, 3 radnych „wstrzymało się” od głosu. W głosowaniu nie uczestniczyła radna Katarzyna Paradowska. Wniosek został przyjęty.
Przewodniczący Ochędzan ogłosił przerwę.
Przewodniczący Ochędzan wznowił obrady.
(Na obrady sesji wróciła radna Paradowska. W sesji uczestniczy 21 radnych.)
Radny Kubicki złożył wniosek formalny o zakończenie dyskusji w niniejszym punkcie i przejście do głosowania.
„Za” przyjęciem wniosku głosowało 15 radnych, 4 radnych było „przeciw”, 2 radnych „wstrzymało się” od głosu. Wniosek został uwzględniony.
„Za” podjęciem uchwały głosowało 11 radnych, 10 radnych było „przeciw”. Uchwała została podjęta – Nr 515/VIII/22.
18) uchwalenia Statutu Gminy Namysłów.
„Za” podjęciem uchwały głosowało 11 radnych, 10 radnych było „przeciw”. Uchwała została podjęta – Nr 516/VIII/22.
19) rozpatrzenia skargi radnego Rady Miejskiej w Namysłowie.
„Za” podjęciem uchwały głosowało 11 radnych, 10 radnych było „przeciw”. Uchwała została podjęta – Nr 517/VIII/22.
20) wyrażenia intencji o przywrócenie działalności Oddziału Ginekologiczno-Położniczego oraz Oddziału Dziecięcego w Namysłowskim Centrum Zdrowia Spółka z o.o.
Sekretarz Gminy, odnosząc się do przedniego projektu uchwały, zauważyła, że skarga odnosiła się do Przewodniczącego Ochędzana i powinien się on wyłączyć z głosowania.
Przewodniczący Ochędzan odpowiedział, że skoro głosowanie zostało przeprowadzone, nie cofnie pewnych rzeczy i w takiej sytuacji należy napisać odwołanie do Nadzoru Wojewody.
Burmistrz Stawiarski zwracając się do radnego Bilińskiego stwierdził, że słowa jakie wypowiadał radny w sprawie uchwały odnośnie NOSiR nic nie znaczą, ponieważ przekazuje że najpierw w to wchodzi, a następnie uchwała zostaje przegłosowana. Podziękował, za takie działanie.
Po zakończeniu dyskusji Radni przystąpili do głosowania nad projektem uchwały wynikającym z punktu obrad.
„Za” podjęciem uchwały głosowało 21 radnych. Uchwała została podjęta – Nr 518/VIII/22.
21) uchylenia Uchwały nr 450/VIII/21 Rady Miejskiej w Namysłowie z dnia 2 listopada 2021 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Namysłów
„Za” podjęciem uchwały głosowało 17 radnych, 4 radnych „wstrzymało się”. Uchwała została podjęta – Nr 519/VIII/22.
(Sesję opuścił Wiceprzewodniczący Włodarczyk. W sesji uczestniczy 20 radnych.)
Ad.8.
„Za” przyjęciem protokołu z XLI sesji Rady Miejskiej głosowało 13 radnych, 1 radny był „przeciw”, 6 radnych „wstrzymało się” od głosu. Protokół został przyjęty. W głosowaniu nie uczestniczył Wiceprzewodniczący Artur Włodarczyk.
„Za” przyjęciem protokołu z XLII sesji Rady Miejskiej głosowało 12 radnych, 1 radny był „przeciw”, 7 radnych „wstrzymało się” od głosu. Protokół został przyjęty. W głosowaniu nie uczestniczył Wiceprzewodniczący Artur Włodarczyk.
Ad.9.
Wobec wyczerpania tematów z porządku obrad Przewodniczący Rady zamknął, o godz. 16.48, obrady sesji.
Przewodniczący Rady
/-/ Jacek Ochędzan
Protokołowała
Ewelina Małko
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS