A A+ A++

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadził postępowanie wobec sieci sklepów Kaufland. W jego wyniku potwierdzone zostały przypuszczenia, że w markecie stosowane były nieuczciwe praktyki wobec dostawców oraz konsumentów. Teraz niemiecki gigant zapłaci wielomilionową karę.

Wykorzystywali przewagę kontraktową

Jak informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, spółka Kaufland Polska Markety dopuszczała się zabronionych prawnie działań, zmuszając swoich dostawców do obniżenia cen już po zakupie towaru. Warunki ustalane po rozpoczęciu danego roku, uniemożliwiały kontrahentom ustalenie warunków, na jakich miała przebiegać dalsza współpraca. Spółka działająca pod niemiecką marką manipulowała rabatami, m.in. zwiększając ich wysokość bez wiedzy pokrzywdzonych.

„W praktyce oznaczało to wsteczne obniżenie już zapłaconej ceny sprzedaży produktów do sieci Kaufland za okres od początku roku do dnia podpisania nowej umowy” – wyjaśnia UOKiK.

Ponadto Kaufland wprowadzał w życie rabaty, które nie były przewidziane w umowach. Dostawcy nie mogli zatem przewidzieć, kiedy spóła zażąda obniżenia ceny i w jakiej wysokości. Rzeczone praktyki firmy doprowadziły do strat rzędu 67 milinów złotych, które dotknęły niemal 150 jej kontrahentów.

„Zasady współpracy sieci handlowej z dostawcami, w tym warunki rabatowania, powinny być jasno określone i znane stronom przed podpisaniem umowy. Tymczasem kontrahenci spółki Kaufland Polska Markety nie mieli pewności, jakie otrzymają wynagrodzenie z tytułu dostaw i czy wynegocjowana wcześniej cena nie zostanie obniżona. Działania spółki były sprzeczne z dobrymi obyczajami i stanowiły nieuczciwe wykorzystanie silniejszej pozycji negocjacyjnej”  – wyjaśnia Tomasz Chróstny, prezes urzędu.

Pokrzywdzeni również konsumenci

Druga decyzja szefa UOKiK w sprawie spółki Kaufland Polska Markety dotyczy niewłaściwego oznakowania warzyw odnośnie ich pochodzenia geograficznego. Kontrola Państwowej Inspekcji Handlowej w wielu miejscowościach wykazała, że informacje dostępne dla klientów przy produktach  jednostkowych regularnie różnią się od tych, które widnieją na opakowaniach zbiorczych.

„Prawo do informacji jest podstawowym prawem każdego konsumenta. Jednocześnie informacje o produktach muszą być rzetelne, jasne i łatwe do zrozumienia dla konsumentów, a ponadto nie mogą w jakikolwiek  sposób wprowadzać w błąd. Kontrole Inspekcji Handlowej potwierdziły, że w sklepach sieci Kaufland regularnie konsument dostawał mylne informacje o tym skąd pochodzą warzywa, co wpływało na jego decyzje zakupowe, dlatego wszcząłem w tej sprawie postępowanie i wydałem decyzję. Nakazałem zaniechanie wprowadzania konsumentów w błąd i zdecydowałem o nałożeniu kary finansowej na tę sieć handlową” – wyjaśnia Tomasz Chróstny.

W efekcie prowadzonych przez UOKiK działań, za naruszenie dóbr kontrahentów oraz konsumentów prezes urzędu ukarał spółkę finansowo. Pierwsza z decyzji zobowiązuje markety do zapłaty 124 milionów złotych, druga zaś – 13,2 miliona złotych. Oznacza to, że spółka zapłaci łącznie niespełna 140 milionów złotych kary. Obydwie decyzje są nieprawomocne.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułRozpoczął się Rok Krzemionkowski
Następny artykułHideo Kojima zdradza plany na 2022 rok. Dużo pracy, „radykalny projekt” i nowe możliwości