A A+ A++

Tokio ze swoją dzielnicą Harajuku to ostoja japońskiej subkultury młodzieżowej i mody ulicznej. Jej mieszkańcy, ze swoimi wielokolorowymi włosami i dziwacznymi, jasnymi, oryginalnymi ubraniami, wydają się być żywo wyciągnięci z popularnych w Japonii komiksów anime. Tokio to stolica kreatywnych buntowników, którzy otwarcie protestują przeciwko konserwatywnej modzie i sztuce

Kenzo Takada
Kenzo Takada najpierw rozpoczął studia na Uniwersytecie w Kobe, jednak zanim trafił na studia poszedł do Bunka Fashion College, które właśnie otworzyło swoje drzwi dla studentów płci męskiej.
Takada był zaznajomiony z damską modą. w młodości czytał czasopisma swojej siostry. Już w młodym wieku wykazywał zainteresowanie designem.
Po ukończeniu projektowania w 1964 roku przeniósł się do Paryża z nadzieją znalezienia swojego miejsca w branży modowej. W tamtych czasach Japonia była daleka od modowej Mekki, za jaką uważa się ją dzisiaj. Wielu projektantów uznało za opłacalne znalezienie pracy w innych krajach lub w innej branży.
We Francji Takada odkrył, że nie stać go na zakup tkanin do produkcji ubrań. Podjął poszukiwanie pracy w wiodących domach mody, a nawet próbował swoich sił jako freelancer, ale bezskutecznie.
Jakiś czas poźniej przyszły projektant odkrył, że skrawki materiału można połączyć w jedno ubranie, co było najwcześniejszymi oznakami jego zamiłowania do przebudowy i stylizacji.
W 1970 roku Takada otworzył swoją pierwszą wystawę w Galerii Vivienne, a następnie swój pierwszy sklep, Jungle Jap, odpowiednią nazwę odzwierciedlającą dziwaczny charakter jego projektów. Następnie jego wyczucie mody zostało zilustrowane w innych projektach, w 1978 i 1979 roku. Pokazy te odbywały się w namiocie cyrkowym z przezroczystymi końmi, podczas gdy sam Takada jeździł na słoniu. Nie był wtedy jeszcze dyrektorem kreatywnym w Kenzo, ale jego praca i studia w Bunka utorowały mu drogę jako awangardowemu projektantowi.


Yohji Yamamoto
Niesławny, ponury styl awangardy Yohji Yamamoto jest inspirowany największą tragedią jego życia – śmiercią ojca podczas II wojny światowej.
Ta strata zmusiła matkę Yamamoto, Fumi, do ukończenia Bunki, aby utrzymać rodzinę i zostać krawcową. Sam Yohji Yamamoto rozpoczął studia najpierw na kierunku prawniczym, jednak po ukończeniu Uniwersytetu Keio w 1966 roku postanowił pójść w ślady matki i wstąpił do Bunka College of Fashion.
Wraz z legendarnym Rei Kawakubo z Comme des Garcons, Yamamoto zaprezentował swoje projekty najpierw w Paryżu, gdzie spotkał się z bardzo ciepłym zainteresowaniem społeczności modowej. Niedługo potem Yamamoto wrócił do Tokio, gdzie uchwycił okazję do uruchomienia własnej marki.
Do tej pory Yamamoto w swojej pracy wykorzystuje swoją wiedzę i pasję do kobiet oraz nieskończoną miłość do matki. Jego osobiste trudności, których doświadczył wcześniej, nadal inspirują i zadziwiają cały świat. Yohji Yamamoto, jako marka, jest zawsze aktualna, zaś sam projektant jest jednym z najbardziej znanych japońskich projektantów na świecie.


Tsumori Chisato
Pod koniec lat 70. Japonia wykorzystywała swój powojenny potencjał gospodarczy, aby zapewnić okres wzrostu i stabilności konsumpcji.
Dla wielkiego Isseya Miyake była to świetna okazja, by wysunąć na pierwszy plan swoją wizję kultury młodzieżowej. Pomysł polegał na zaoferowaniu ludziom odzieży bardziej casualowej w niższej cenie. Pomysł ten zrealizowała młoda projektantka Tsumori Chisato z Bunka Fashion College w linii Issey Sport.
Była idealnym wyborem dla zespołu projektowego, biorąc pod uwagę jej skupienie na pracy i jak sama to określa, „zdrową dawkę artystycznego piękna”. Estetyka Tsumori była idealną mieszanką zachodniej kultury japońskiej, ale także kulturową wymianą z resztą świata.
Jak na ironię, ideały Tsumori wyraźnie kontrastowały z ideałami Bunki, ponieważ wiele jej prac było inspirowanych zjawiskami spoza jej ojczyzny. Jednak jej praca ostatecznie zaowocowała zarówno stanowiskiem Głównego Projektanta w Issey Sport, jak i  znaną marką: „I.S. Chisato Tsumori”.


Junya Watanabe
Junya Watanabe przypisuje swój sukces Isseyowi Miyake jako mający na niego największy wpływ. Fascynowały go projekty i kształty Miyake, które konsekwentnie prezentowały równowagę bezkompromisowych i geometrycznych kształtów.
Ta pasja przyciągnęła Junyę Watanabe do Bunki, gdzie doskonalił swoje umiejętności kształtowania wzorów i zrozumienia znaczenia wyboru tkanin.
Po ukończeniu studiów Watanabe dołączył do Comme des Garcons w 1984 roku jako projektant mody pod kierownictwem Rei Kawakubo. W tym czasie większość absolwentów Bunki pracowała pod kierunkiem Yohji Yamamoto i Isseia Miyake. Decyzja Watanabe o pracy dla CdG była ryzykowna, ale widział w tym okazję do dodania własnej estetyki do charakteru domu mody. Jego progresywna wizja japońskiego designu opłaciła się tytułem głównego projektanta linii Tricot CdG i CdG Homme.
Dzięki temu Watanabe mógł wreszcie uruchomić własną linię odzieży męskiej, Junya Watanabe MAN, pod marką CdG. Wierny swojej pasji do konstrukcji i unikalnych tkanin, a także tradycji Domu Comme des Garcons. Junya Watanabe znany jest z wykorzystywania szerokiej gamy technicznych tkanin, ozdób, wzorów i krojów, aby nadać klasycznej męskiej garderobie świeży, oryginalny styl.

Jun Takahashi
W latach 80. Japonia została całkowicie pochłonięta przez kulturę zachodnią. Styl punk rock stał się podstawą japońskiej młodzieży, co jeszcze bardziej pchnęło kulturę młodzieżową w kierunku bardziej buntowniczych zachowań.
W tym samym czasie gospodarka Japonii rosła, co doprowadziło do pojawienia się mniej znanych i niezależnych marek odzieżowych.
Suma wszystkich tych czynników i zjawisk skłoniła Juna Takahashi do stworzenia Undercover (co oznacza w tłumaczeniu «tajemnica»).
Takahashi dołączył do Bunki w 1988 roku, ale nie miał pojęcia, co chce osiągnąć. Podobno pytał nawet znacznie starszych od niego nauczycieli, dlaczego studiowali projektowanie. W końcu zdecydował, że będzie się tylko uczyć i nic więcej. W międzyczasie Takahashi pracował jako wokalista i gitarzysta Tokyo Sex Pistols jako hołd dla swojej miłości do klasycznego angielskiego zespołu i ogólnie do punk rocka. Ale wszystko się zmieniło, gdy tylko dostał się na pierwszy występ Comme des Garcons.
Projekt i jakość każdego ubioru oraz atmosfera pokazu zainspirowały Takahashiego do wprowadzenia Undercover ze swoim kolegą z klasy Hinori Ichinoza. Marka początkowo powstała jako seria spersonalizowanych ubrań w stylu vintage z kolcami i naszywkami, ale szybko przekształciła się w awangardową markę streetwearową.
Takahashi od początku wiedział, że chce wyróżnić się spośród bardziej znanych współczesnych modowych artystów, takich jak Rei Kawakubo i Yohji Yamamoto. Kiedy wszystko zostało powiedziane i zrobione, jego zbuntowany punkowy styl przekształcił się w kultową markę, która pomogła promować japońską modę streetwearową.

Tomoaki Nagao aka Nigo
Nigo – Tomoaki Nagao, słynny artysta hip-hopowy. Prawdziwa edukacja Nigo nie pochodziła z Bunki, ale z nocnych klubów w Tokio.
W wieku 16 lat regularnie chodził do sklepu z płytami Cisco, gdzie widział imponującą kolekcję winyli, a także kupił swój pierwszy zestaw gramofonów. Zaczął pracować jako DJ w klubach, a nawet został producentem tokijskiej grupy Teriyaki Boys.
W miarę jak obecność Nigo w nocnym życiu Tokio stawała się coraz bardziej widoczna, odkrył, że jego koneksje i wpływy były w stanie promować nie tylko jego muzykę, ale na przykład markę odzieżową.
Mniej więcej w tym samym czasie Nigo nawiązał również współpracę ze słynnym „ojcem chrzestnym Harajuku”, Hiroshi Fuijiwara „Fragment Design”. Niezwykłe podobieństwo między nimi doprowadziło do jego przezwiska „Nigo”, dosłownie oznaczającego „numer dwa”.
Z pomocą Fuijiwary, Nigo i Takahashi otworzyli mały butik NOWHER w Harajuku, w którym znajdowały się różne marki streetwearowe, sneakersy i ich własne marki. To właśnie sklep odzieżowy NOWHER wniósł duży wkład w rozwój niezależnych japońskich marek odzieżowych.

Konstantin Miro
stylista i projektant mody
prowadzi autorską Pracownię & Showroom
tel. +48 781 313 892
Napisz do mnie: [email protected]

Komentarze

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułKrośnieńskie Stowarzyszenie Siatkówki Karpaty Krosno – ITA TOOLS Stal Mielec
Następny artykułLuksemburg: Nie mieli przepustek covidowych. Zaatakowali jarmark bożonarodzeniowy