A A+ A++

O projekcie planu zagospodarowania przestrzennego dla terenów położonych przy ul. Sobieskiego i Waryńskiego opowiada Anna Stasiak, dyrektor Miejskiej Pracowni Urbanistycznej w Toruniu.

– Na ostatniej sesji RMT rozpoczęta została dyskusja na temat projektu planu zagospodarowania przestrzennego dla terenów położonych przy ul. Sobieskiego i Waryńskiego w Toruniu. Czego dotyczy ten plan i dlaczego podjęte zostały prace nad nim?

Prace nad projektem planu miejscowego dla terenów przy ul. Sobieskiego i ul. Waryńskiego w Toruniu podjęto w związku Dezyderatem Komisji Gospodarki Przestrzennej i Inicjatyw Gospodarczych Rady Miasta Torunia z dnia 29 grudnia 2008., w którym Radni wnosili o zarezerwowanie terenów dla przebiegu mostu drogowego przez Wisłę, w osi ul. Waryńskiego.

Ponad 11 lat temu, w maju 2010r. Rada Miasta Torunia podjęła uchwałę nr 794/10 w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenów położonych przy ul. Sobieskiego i ul. Waryńskiego w Toruniu. W granicach planu znajduje się część osiedla Słoneczne Tarasy, obiekty handlowe przy ul. Waryńskiego, a także cmentarz, Park Glazja i Fort Jakuba przy ul. Sowińskiego.

W projekcie planu wydzielono obszar Parku Glazja, uwzględniając koncepcję zagospodarowania konsultowaną z mieszkańcami. Plan umożliwi także zagospodarowanie Fortu Jakuba na cele muzealne i kulturalne oraz terenów wokół fortu dla rekreacji i wypoczynku.
W projekcie planu wskazuje się na zapleczu Parku Glazja (wzdłuż ogrodzenia terenów wojskowych, w dawnej fosie Fortu Jakuba) korytarz wolny od zabudowy jako rezerwę na przyszłe potrzeby drogowe miasta, związane z budową czwartego lokalnego mostu drogowego w Toruniu. Wskazana w projekcie planu rezerwa wynika ze „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Torunia”,  a korytarz drogowy w projekcie planu stanowi kontynuację przebiegu przeprawy mostowej z lewobrzeżnej części Torunia (od ul. Łódzkiej) do Placu Pokoju Toruńskiego.

Przebieg przeprawy w osi ulicy Waryńskiego i rezerwy terenów niezbędnych do realizacji mostu w przyszłości wyznaczono na podstawie koncepcji drogowych, opracowań i eksperty z środowiskowych, sporządzanych także na potrzeby planów miejscowych.  Rada Miasta Torunia  w roku 2020 uchwaliła dwa plany miejscowe dla odcinków trasy mostowej: od ulicy Łódzkiej do ul. Strzałowej oraz od ul. Strzałowej do ul. Podgórskiej. Projekt planu dla terenów przy ul. Sobieskiego i ul. Waryńskiego w Toruniu „domyka” przebieg planowanej drogi od strony północnej.

– Jaka jest perspektywa realizacji takiej inwestycji czyli ewentualnej budowy tzw. mostu w rejonie ul. Waryńskiego i  związanej z nim przebudowy układu komunikacyjnego?

Założenia planistyczne w tym zakresie odnoszą się do dalekiej perspektywy czasowej, zapewne najwcześniej za 30-40 lat, i dotyczą sytuacji, w której miasto, po planowanej realizacji trzeciego mostu zachodniego (w osi ulicy Okrężnej), będzie widziało potrzebę i posiadało możliwości na realizację mostu śródmiejskiego. Warto dodać, że do tej pory w Toruniu mosty powstają w odstępie czasowym  ok. 60-70 lat.

Z punktu widzenia prawidłowego rozwoju przestrzennego, istotne jest także planowanie oraz tworzenie rezerw, przede wszystkim dla realizacji celów publicznych, aby mogły z nich korzystać również przyszłe pokolenia mieszkańców.

– W jakim zakresie plan umożliwi przyszłym projektantom drogi ingerencję w znajdujący się tam teren zieleni, tzw. park Glazja?

Powierzchnia parku to ok. 5,6 ha. Perspektywiczna rezerwa drogowa o powierzchni ok. 1,4 ha zajmuje południowy skraj terenów parkowych, o charakterze otwartym, ze ścieżką pieszą. Do czasu realizacji układu drogowego w projekcie planu wskazano na możliwość zagospodarowania i użytkowania  terenów „korytarza drogowego” zgodnie z dotychczasowym użytkowaniem, tj. jako tereny zieleni, z urządzeniami rekreacji i elementami małej architektury.

W tym miejscu chciałabym podkreślić, że nie były planowane i nie będą realizowane wycinki drzew w parku ani na jego obrzeżach.

– Jeśli plan zostanie przyjęty, na ile jego zapisy będą obowiązujące dla przyszłych projektantów układu komunikacyjnego w tym rejonie?  Czy możliwe będą jakiekolwiek zmiany?

Nie należy zapominać, że plan miejscowy wskazuje, ale jednocześnie chroni przed innym zagospodarowaniem, „korytarze” dla przebiegu dróg, zaś szczegółowe rozwiązania drogowe (lokalizacja jezdni, chodników, ścieżek rowerowych, miejsca nasadzeń zieleni przydrożnej) są precyzowane na etapie projektowania drogi. Także miejsca skrzyżowań i zjazdów z drogi (tu mam na myśli łącznik w kierunku obiektów usługowych) będą wskazywane po analizach ruchu z uwzględnieniem  potrzeb mieszkańców.

W przypadku mostu w osi ulicy Waryńskiego mówimy o bardzo dalekiej perspektywie czasowej. Jednak, o ile za kilkadziesiąt lat władze miasta podejmą decyzję o potrzebie budowy czwartego mostu, jego lokalizacja będzie poprzedzona wnikliwą analizą środowiskową i komunikacyjną, poddaną konsultacjom społecznym.

Uchwalenie planu dla omawianego obszaru jest istotne z punktu widzenia perspektywicznego rozwoju miasta, zapewni niezbędną rezerwę terenu pod przyszłe rozwiązania drogowe zgodnie z kierunkami wskazanymi w „Studium…”, z uwzględnieniem potrzeb przyszłych pokoleń mieszkańców miasta.

Fot. Sławomir Kowalski

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułZbliża się zima. Jest ostrzeżenie przed intensywnymi opadami śniegu!
Następny artykułPrzygoda z ogrodnikiem / spektakl komediowy