A A+ A++
– Składany przeze mnie, a wspierany przez Polska2050 projekt do OBO, został zauważony przez dolnośląskie organizacje osób z niepełnosprawnościami. Fanpejdż Nie Ma Barier Dolny Śląsk umieścił  post o naszym projekcie TUTAJ – mówi portalowi olesnica24.com Mirosław Płaczkowski, lider Polska2050.

– Wiem też że przychylnie wypowiada się KKN Klub Kibiców Niepełnosprawnych – dodaje.

________________________________________________________________

 

„ŚCIEŻKA EDUKACYJNO – TRENINGOWA – pokonywanie barier miejskich na wózku inwalidzkim.”
miejsce realizacji zadania – Oleśnica, teren kompleksu Atol okolice SKATE –
PARKU.
opis zadania

Ścieżka składająca się z betonowych modułów zawierających odwzorowanie barier komunikacyjnych,

na które może natknąć się osoba poruszająca się na wózku inwalidzkim w przestrzeni miejskiej.
Trening osób już poruszających się na wózku inwalidzkim. Nauka osób nagle znajdujących się w sytuacji
konieczności poruszania się na wózku. Edukacja dzieci i młodzieży podczas lekcji wychowawczych.

Trening prowadzenia wózka przez opiekunów, asystentów i wolontariuszy. Miejsce prowadzenia szkoleń
dla terapeutów. Organizowanie imprez integracyjnych.

uzasadnienie realizacji zadania –

Użytkowanie i prowadzenie wózka inwalidzkiego jest czynnością trudniejszą niż nam się wydaje,
zdecydowanie nie wystarczy do tego jedynie siła mięśni. Bez opanowania techniki nie jest to możliwe, 
nie mówiąc już o pokonaniu napotkanej przeszkody.

Ścieżka miałaby pełnić dwie podstawowe funkcje:  treningową i edukacyjną.

Funkcja treningowa polegałaby na doskonaleniu techniki przez osoby już poruszające się na wózku
oraz przez ich opiekunów, asystentów, terapeutów, także osoby przygotowujące się do pracy z osobami
poruszającymi się na wózku mogłyby tu sprawdzać swoje umiejętności praktyczne. Ścieżka służyłaby osobom, które nagle znalazły się w sytuacji konieczności poruszania się na wózku i odczuwają lęk przed barierami na które mogą natrafić w przestrzeni miejskiej.
 

Funkcja edukacyjna natomiast to lekcje wychowawcze przeprowadzane na Ścieżce. Wykorzystując
wózek inwalidzki, który byłby szkołom udostępniany z terenu pobliskiego Atolu uczniowie uczyliby się techniki
prowadzenia wózka w celu możliwości niesienia pomocy osobie potrzebującej na ulicy.
Bezcenne wręcz byłoby nabywanie empatii do osób ze specjalnymi potrzebami z którymi w kolejnych szkołach i w codziennym życiu młodzi ludzie będą się spotykać, akceptacja odmienności i eliminacja wykluczeń.

Moduł nr 7a z atrapą samochodu i występującą potrzebą ominięcia zaparkowanego na chodniku pojazdu
może natomiast zaprocentować w przyszłości naturalną, większą kulturą użytkowania dróg przez
młodych kierowców.
Oprócz powyższych funkcji Ścieżka może pełnić również funkcje eventową w celu organizowania
pokazów, prelekcji, warsztatów terapeutycznych, imprez integracyjnych czy nawet formy
zawodów sprawnościowych.

Z mojej wiedzy wynika, że takich ścieżek nie ma w Polsce zbyt wiele – najbardziej znane są te Rybniku
i Kielcach oraz miniaturowa wersja w Centum Nauki Kopernik – dlatego istnienie w Oleśnicy
Ścieżki Edukacyjno – Treningowej mogłoby stanowić środowiskową atrakcję.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułZ Oleśnicy do Lichenia
Następny artykułKoronawirus. We wtorek w Podlaskiem 234 nowe zakażenia, w Białymstoku ponad 100