A A+ A++

Ponieważ poprzednie odsłony Metro doczekały się odświeżonych wydań, znacznie poprawiających oprawę graficzną, absolutnie nikogo nie zaskoczyła zapowiedź upiększonej wersji Metro Exodus. Jednak tym razem zmiany są naprawdę imponujące, obejmując jeszcze bardziej zaawansowany ray tracing oraz implementację techniki NVIDIA DLSS 2.1. Dlatego zamiast dopisku Redux, symbolizującego przywrócenie bądź odrodzenie oryginału na nowym silniku, zastosowano zwrot Enhanced Edition. Czy warto ponownie zobaczyć postapokaliptyczną Rosję? Starczy chyba napisać, że Metro Exodus Enhanced Edition jest najładniejszą pierwszoosobową strzelaniną na wszystkich platformach… I wbrew pozorom wymagania sprzętowe okazują się mniej wygórowane, niż początkowo można byłoby przypuszczać.

Autor: Sebastian Oktaba

Pod względem zawartości Metro Exodus Enhanced Edition niczego nowego nie wprowadza, odświeżeniu uległa wyłącznie warstwa techniczna, natomiast przebieg kampanii oraz mechanika pozostały niezmienione. Nareszcie wychodzimy poza klaustrofobiczne tunele rosyjskiego metra, opuszczamy ruiny zbombardowanej stolicy, możemy odetchnąć świeżym powietrzem i posmakować prawdziwej przygody. Formuła rozgrywki zaczęła przypominać serię S.T.A.L.K.E.R., bowiem pojawiło się więcej otwartych przestrzeni oraz swobodnej eksploracji, połączonej oczywiście z mrocznymi lokacjami zamkniętymi. Twórcy przygotowali quasi-sandboxa z delikatną domieszką cRPG, więc produkcja powinna usatysfakcjonować fanów gatunku. Historia inspirowana powieścią Dmitrija Głuchowskiego luźno wykorzystuje wątek zapoczątkowany w książkowym Metro 2035, pisząc kolejne rozdziały przygód Artema, Ani, Młynarza i reszty spartańskiej ferajny. Jeśli jeszcze nie graliście, naprawdę polecam sprawdzić dzieło 4A Games, zwłaszcza gdy posiadacie układ graficzny sprzętowo przyspieszający śledzenie promieni, a także monitor posiadający DisplayHDR, jak wykorzystane modele ACER Nitro i Predator.

Metro Exodus Enhanced Edition to odświeżona wersja oryginału, która zyskała ulepszony ray tracing i obsługę NVIDIA DLSS 2.1. Dziś sprawdzimy jak działa na kartach graficznych KFA2 GeForce RTX, jak wypada tutaj konkurencja, a wszystko na gamingowych monitorach ACER Nitro i Predator.

Test wydajności Metro Exodus Enhanced Edition - Ray tracing na kartach graficznych NVIDIA GeForce i AMD Radeon [nc1]

Acer Predator CG7 i KFA2 GeForce RTX 3080 Ti SG – Zestaw jak marzenie

Zmiany w silniku Metro Exodus Enhanced Edition sprawiły, że produkcja bezwzględnie wymaga układów graficznych ze sprzętową akceleracja ray-tracingu tj. posiadających wyspecjalizowane jednostki dedykowane takim obliczeniom. Obecnie ich obsługę zapewniają jedynie NVIDIA GeForce RTX 3000, GeForce RTX 2000 i AMD Radeon RX 6000. Skutkiem tego wymagania sprzętowe przeszły gruntowną metamorfozę. Developer określił rozdzielczość i docelową ilość klatek na sekundę, jakich możemy się spodziewać na określonej konfiguracji oraz ustawieniach. Minimum dla profilu normal stanowi procesor z czterema rdzenia i obsługą ośmiu wątków, doprawiony GeForce RTX 2060 oraz 8 GB pamięci RAM. Wyższe rozdzielczości i ustawienia detali podnoszą poprzeczkę, która najpierw wskazuje na konieczność posiadania procesora z ośmioma rdzeniami, natomiast w przypadku układu graficznego kolejno GeForce RTX 3070 / Radeon RX 6800 XT (2560×1440, GeForce RTX 3080 / Radeon RX 6900 XT, skończywszy na GeForce RTX 3090 / RTX 3080 Ti (3840×2160) bez wydajnościowego odpowiednika po stronie AMD. 

  Minimum Zalecane High Ultra Extreme RT
Rozdzielczość 1920×1080 1920×1080 2560×1440 3840×2160 3840×2160
Docelowy FPS 45 60 60 30 60
Ustawienia Normal High Ultra Ultra Extreme
Ustawienia RT Normal High High High Ultra
Procesor 4 rdzenie + HT 8 rdzeni 8 rdzeni 8 rdzeni 8 rdzeni
Karta AMD RX 6700 XT RX 6800 XT RX 6900 XT
Karta NVIDIA RTX 2060 RTX 3060 RTX 3070 RTX 3080 RTX 3090
Pamięć RAM 8 GB 8 GB 16 GB 16 GB 16 GB
Windows 10 64-bit (20 H2) 64-bit (20 H2) 64-bit (20 H2) 64-bit (20 H2) 64-bit (20 H2)

Pierwotna wersja Metro Exodus używała techniki śledzenia promieni (Ray Tracing) do częściowego globalnego oświetlenia (Global Illumination) i okluzji otoczenia (Ambient Occlusion), jednak stopień implementacji zależał od konkretnych warunków. Silnik 4A Engine zastosowany w Enhanced Edition otrzymał zupełnie nowe rozwiązania, odchodząc od rasteryzacji na rzecz śledzenia promieni, gdzie każde pojedyncze źródło światła rzucające cień bierze udział w globalnym oświetleniu (np. lampy, pochodnie, grzyby). Rzecz jasna, uwzględniono też emissive lights wprowadzone w dodatku Two Colonels, dostosowujące oświetlenie do kształtu i rodzaju powierzchni. Produkcje obsługuje teraz VRS (Variable Rate Shading), czyli cieniowanie o zmiennej częstotliwości, będące jedną z kluczowych funkcji bibliotek DirectX 12 Ultimate. Ważniejszą informacją jest jednak wprowadzenie NVIDIA DLSS 2.1, które oferuje znacznie lepsze skalowanie wydajności i jakość obrazu względem protoplasty. Więcej o obydwu technikach dowiecie się przeglądając kolejne podstrony i/lub włączając filmiki umieszczone poniżej. Warto jeszcze dodać, że osoby posiadające już kopię Metro Exodus, otrzymają Enhanced Edition za darmo.

PS: Serdecznie polecam zajrzeć do galerii screenów, gdzie karta graficzna KFA2 GeForce RTX 3080 Ti SG oraz monitor ACER Predator CG7 pozwoliły uzyskać iście spektakularne efekty (4K Ultra HDR1000 wygląda wprost obłędnie). Więcej o najnowszej karcie graficznej KFA2, wszystkich monitorach ACER Nitro i Predator możecie przeczytać na kolejnych stronach. 

Test kart graficznych NVIDIA GeForce RTX 3000 i AMD Radeon RX 6000 w rozdzielczościach 3440×1440, 3840×1200 i 3840×1600

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułBOŚ Bank chce tworzyć konsorcja finansujące transformację energetyczną
Następny artykułPolicja Suwałki: Dzielnicowy zatrzymał poszukiwanego