Umożliwienie jazdy na motocyklach 125 cm3 osobom, które od przynajmniej 3 lat mają prawo jazdy kategorii B, było w Polsce prawdziwą rewolucją. Małe jednoślady stały się hitem. W 2020 r. wśród nowych motocykli “125-tki” stanowiły ponad połowę sprzedaży. Na rynku wtórnym też jest w czym przebierać. Trzeba jednak pamiętać, że uprawnienia te dotyczą Polski.
W całej Unii Europejskiej możliwość jazdy motocyklami z silnikami do 125 cm3 daje prawo jazdy kategorii A1 (oraz A2 i A). Kierowcy samochodów mogą zyskiwać takie prawo na podstawie lokalnych przepisów i trzeba o tym pamiętać. W różnych krajach przepisy potrafią się znacząco różnić w tej materii, dlatego należy je sprawdzić, jeśli ma się zamiar jeździć motocyklem 125 cm3 w innym państwie. Nawet krótka wycieczka przez granicę może skończyć się karą za jazdę bez uprawnień.
Polska nie jest jedynym krajem, w którym wystarczy doświadczenie za kierownicą samochodu, aby móc jeździć motocyklami 125 cm3. W Hiszpanii obowiązują identyczne przepisy jak w naszym kraju – wymagany jest 3-letni staż z prawem jazdy kategorii B. W sąsiedniej Portugalii kierowcy samochodów, którzy chcą jeździć 125-kami, muszą mieć ukończone 25 lat, natomiast w kojarzonych z małymi jednośladami Włoszech wymagane jest, by kierujący miał skończone 21 lat. Bez dodatkowych szkoleń i ograniczeń, mając tylko prawo jazdy kategorii B, można jeździć 125-kami na Łotwie.
Szczególne przepisy obowiązują u obu naszych południowych sąsiadów. W Czechach można jeździć jednośladami 125 cm3 na prawo jazdy kategorii B, a na Słowacji nawet na B1, jednak jest jedno ważne ograniczenie – pojazdy muszą być wyposażone w automatyczną skrzynię biegów. W praktyce oznacza to możliwość poruszania się skuterami, a nie motocyklami, które prawie zawsze mają manualną przekładnię.
W niektórych krajach trzeba odbyć dodatkowy kurs doszkalający, aby móc jeździć motocyklami 125 cm3 na prawo jazdy kategorii B. Jednak jest on tańszy i krótszy niż pełne szkolenie na kategorię A1. W Austrii po 5 latach doświadczenia należy odbyć 6-godzinne szkolenie. W Belgii wystarczą 2 lata za kółkiem i 4 godziny kursu. We Francji jest podobnie, ale tam dodatkowy trening trwa 7 godzin. Identyczne wymagania (2 lata doświadczenia i 7 godzin szkolenia) są w Luksemburgu.
W Niemczech ukłon w stronę kierowców samochodów jest już niewielki, ale mimo to wielu z nich decyduje się na dodatkowe szkolenie. Wymagane jest 5 lat doświadczenia za kierownicą auta, wiek 25 lat i odbycie szkolenia, które trwa 13,5 godziny (co w praktyce oznacza 9 półtoragodzinnych zajęć). Ułatwieniem jest to, że na koniec nie trzeba zdawać egzaminu.
Od 2021 r. zmiany zaszły w szwajcarskich przepisach. Teraz już do jazdy “125-kami” jest wymagana kategoria A1 (lub wyższa). Jedyny plus dla kierowców samochodów jest taki, że mogą oni odbyć skrócony kurs, ale zakończony standardowym egzaminem.
Natomiast w Wielkiej Brytanii wymagane jest prawo jazdy A1, ale motocyklem można jeździć samemu już podczas nauki. Musi być on oznaczony literą “L”, a kierujący powinien posiadać tymczasowe pozwolenie (właściciele kategorii B uzyskują je z automatu).
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS