A A+ A++

Obecnie na rynku kart graficznych dominują układy NVIDII oraz AMD. NVIDIA od kilku miesięcy oferuje układy graficzne oparte na architekturze Ampere – dotyczy to segmentu zarówno konsumenckiego (karty graficzne, mobilne układy dla laptopów) jak również profesjonalnego (RTX A6000 czy akcelerator A100). AMD z kolei wypuścił pierwszych przedstawicieli opartych na architekturze RDNA 2 (Radeon RX 6000) oraz CDNA (profesjonalny układ Radeon Instinct MI100). Obaj producenci oferują szereg kart dla różnego odbiorcy, niezależnie czy mowa o zwykłych kartach graficznych czy też najbardziej rozbudowanych akceleratorach dla centrów danych czy rozbudowanych stacji roboczych. Okazuje się, że zarówno NVIDIA jak i AMD mogą wkrótce mieć realną konkurencję, przynajmniej na chińskim rynku. Firma Tianshu Zhixin ogłosiła bowiem swoje najnowsze GPU, przygotowane z myślą o lukratywnym rynku data center.

Chińska firma Tianshu Zhixin zaprezentowała swój najnowszy układ graficzny o nazwie Big Island, który przeznaczony będzie dla centrów danych. To pierwsza, tak odważna konkurencja dla topowych kart NVIDIA Ampere oraz AMD RDNA 2 i CDNA tj. Radeon Instinct MI100.

_TITLE_

Tianshu Zhixin ogłosiło swoją najnowszą kartę graficzną o wdzięcznej nazwie Big Island. Nie jest to GPU z myślą o zwykłym konsumencie, a profesjonalna jednostka dla centrów danych. Big Island produkowane jest w 7 nm litografii, jednak nie wiemy kto odpowiada za produkcję, bowiem Tianshu Zhixin nie udzieliło nikomu takiej informacji. Mamy jednak do czynienia z bardzo rozbudowanym GPU, w którym umieszczono 24 miliardy tranzystorów. Dla porównania rdzeń Ampere GA102 oferuje 28 miliardów tranzystorów, z kolei AMD NAVI 21 posiada 27 mld tranzystorów. Konstrukcja Big Island ma sobie świetnie radzić we wszelakich obliczeniach ukierunkowanych na połowiczną precyzję – w tym wypadku moc obliczeniowa sięga maksymalnie 147 TFLOPS. Jest to zatem dużo więcej od akceleratora NVIDIA A100 (77,97 TFLOPS), ale trochę mniej od Radeona Instinct MI100 (184,6 TFLOPS).

_TITLE_

Wiemy także, że układ GPU Big Island będzie obsługiwał następujące rodzaje obliczeń: FP32, FP16, BF16, INT32, INT16 oraz INT8. W tym wypadku jednak producent nadal nie podzielił się konkretnymi szczegółami dotyczącymi wydajności. W przeciwieństwie do typowych kart graficznych, tutaj nie znajdziemy jednak przykładowo jednostek teksturujących czy renderujących, toteż GPU, choć o wysokiej mocy obliczeniowej, nie nadaje się stricte do gier. Zamiast tego zastosowanie znajdzie zarówno w centrach danych jak i do wszelakich obliczeń związanych ściśle ze sztuczną inteligencją. Choć wielu danych o karcie firmy Tianshu Zhixin nie znamy, bardzo ciekawym wydaje się samo nawiązanie realnej konkurencji dla profesjonalnych układów zarówno NVIDII jak również AMD.

Źródło: WCCFTech

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułZakończyła się pierwsza pandemiczna misja kosmiczna
Następny artykułPolicjanci zadbają o bezpieczeństwo podczas 29. finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy