Obecnie na rynku kart graficznych dominują układy NVIDII oraz AMD. NVIDIA od kilku miesięcy oferuje układy graficzne oparte na architekturze Ampere – dotyczy to segmentu zarówno konsumenckiego (karty graficzne, mobilne układy dla laptopów) jak również profesjonalnego (RTX A6000 czy akcelerator A100). AMD z kolei wypuścił pierwszych przedstawicieli opartych na architekturze RDNA 2 (Radeon RX 6000) oraz CDNA (profesjonalny układ Radeon Instinct MI100). Obaj producenci oferują szereg kart dla różnego odbiorcy, niezależnie czy mowa o zwykłych kartach graficznych czy też najbardziej rozbudowanych akceleratorach dla centrów danych czy rozbudowanych stacji roboczych. Okazuje się, że zarówno NVIDIA jak i AMD mogą wkrótce mieć realną konkurencję, przynajmniej na chińskim rynku. Firma Tianshu Zhixin ogłosiła bowiem swoje najnowsze GPU, przygotowane z myślą o lukratywnym rynku data center.
Chińska firma Tianshu Zhixin zaprezentowała swój najnowszy układ graficzny o nazwie Big Island, który przeznaczony będzie dla centrów danych. To pierwsza, tak odważna konkurencja dla topowych kart NVIDIA Ampere oraz AMD RDNA 2 i CDNA tj. Radeon Instinct MI100.
Tianshu Zhixin ogłosiło swoją najnowszą kartę graficzną o wdzięcznej nazwie Big Island. Nie jest to GPU z myślą o zwykłym konsumencie, a profesjonalna jednostka dla centrów danych. Big Island produkowane jest w 7 nm litografii, jednak nie wiemy kto odpowiada za produkcję, bowiem Tianshu Zhixin nie udzieliło nikomu takiej informacji. Mamy jednak do czynienia z bardzo rozbudowanym GPU, w którym umieszczono 24 miliardy tranzystorów. Dla porównania rdzeń Ampere GA102 oferuje 28 miliardów tranzystorów, z kolei AMD NAVI 21 posiada 27 mld tranzystorów. Konstrukcja Big Island ma sobie świetnie radzić we wszelakich obliczeniach ukierunkowanych na połowiczną precyzję – w tym wypadku moc obliczeniowa sięga maksymalnie 147 TFLOPS. Jest to zatem dużo więcej od akceleratora NVIDIA A100 (77,97 TFLOPS), ale trochę mniej od Radeona Instinct MI100 (184,6 TFLOPS).
Wiemy także, że układ GPU Big Island będzie obsługiwał następujące rodzaje obliczeń: FP32, FP16, BF16, INT32, INT16 oraz INT8. W tym wypadku jednak producent nadal nie podzielił się konkretnymi szczegółami dotyczącymi wydajności. W przeciwieństwie do typowych kart graficznych, tutaj nie znajdziemy jednak przykładowo jednostek teksturujących czy renderujących, toteż GPU, choć o wysokiej mocy obliczeniowej, nie nadaje się stricte do gier. Zamiast tego zastosowanie znajdzie zarówno w centrach danych jak i do wszelakich obliczeń związanych ściśle ze sztuczną inteligencją. Choć wielu danych o karcie firmy Tianshu Zhixin nie znamy, bardzo ciekawym wydaje się samo nawiązanie realnej konkurencji dla profesjonalnych układów zarówno NVIDII jak również AMD.
Źródło: WCCFTech
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS