PORR podpisał umowę z PKP PLK na opracowanie dokumentacji projektowej oraz realizację robót budowlanych dla zadania pn. LOT A – Prace na linii kolejowej 131 na odcinku Chorzów Batory (km 5,900) – Nakło Śląskie (km 29,000). To zadanie w ramach projektu z POIiŚ „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo”.
Wartość podpisanego kontraktu to 1, 242 miliarda złotych netto. Przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie oraz przebudowa 23 kilometrowego odcinka dwutorowej linii kolejowej nr 131 należącej do sieci linii AGTC oraz TEN-T. W ramach kontraktu na mocno zurbanizowanym terenie, obejmującym również szkody górnicze zbudowane zostanie: 77 kilometrów torów, blisko 200 rozjazdów, 15 peronów i, co szczególnie istotne uwzględniając długość linii, aż 66 obiektów inżynieryjnych.
Kolejarze rozpoczną również wkrótce prace nad modernizacją linii kolejowej przez Chorzów w kierunku Tarnowskich Gór. Miejscy aktywiści chcą przeniesienia stacji Chorzów Miasto bliżej przystanków przy Rynku, co trzykrotnie skróciłoby czas dojścia do przesiadki.
Niepowtarzalna szansa
Lokalizacja przystanku jest o tyle ważna, że modernizowana linia kolejowa będzie fragmentem tworzonej kolei aglomeracyjnej do lotniska w Pyrzowicach, na której docelowo planowane jest prowadzenie połączeń aglomeracyjnych w interwale 10 minut.
W grudniu 2017 roku PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na modernizację fragmentu linii nr 131 (CE65) przebiegającej przez miasto od stacji w Chorzowie Batorym, przez Centrum, Chorzów Stary aż po granicę z Bytomiem. – Niestety wraz z modernizacją inwestor nie przedstawił władzom miasta projektu który by optymalizował lokalizację stacji kolejowej na terenie Chorzowa, co jest niezrozumiałe w kontekście powstania w ostatnich latach centrum przesiadkowego na chorzowskim Rynku. PKP Polskie Linie Kolejowe piszą również, że nowo powstałe Centrum Przesiadkowe kosztem kilkudziesięciu milionów złotych obiekt zintegrowało ze sobą dotąd porozrzucane wokół Rynku w Chorzowie przystanki autobusowe i tramwajowe, co przyniosło pasażerom szereg korzyści.
Linia kolejowa przebiega w bezpośredniej bliskości Rynku i samego centrum przesiadkowego; jej potencjał w ostatnich dekadach był wykorzystywany w ograniczonym stopniu. Wraz z jej modernizacją powstała niepowtarzalna dla Chorzowa szansa bezpośredniej integracji kolei z tramwajami i autobusami. W perspektywie coraz bardziej realnego wspólnego biletu w nowo powstałej Metropolii kolej stanie się głównym środkiem transportu w skali metropolitalnej zapewniającym najszybszy przejazd do centrum Katowic, Bytomia a także pozostałych miast. Inicjatywa ma na celu doprowadzenie do zmian w projekcie modernizacji, polegających na przesunięciu stacji Chorzów Miasto o 300 m na wschód w bezpośrednią bliskość Rynku i centrum przesiadkowego. Nowa lokalizacja oznaczałaby konieczność pokonania tylko 120 metrów od centrum przesiadkowego do krawędzi nowej stacji, skracając 3-4 krotnie czas potrzebny obecnie na dotarcie na perony stacji Chorzów Miasto.
Przed miesiącem PORR podpisał długo oczekiwaną umowę z PKP PLK na opracowanie dokumentacji projektowej oraz realizację robót budowlanych na pierwszym odcinku (LOT A) Magistrali Węglowej – od stacji Chorzów Batory do stacji Nakło Śląskie. Wartość kontraktu na remont 31 km linii kolejowej to ponad 1,5 miliarda złotych.
Jakie efekty dla pasażerów?
Grupa posłów (Jerzy Polaczek, Bożena Borys-Szopa, Marek Wesoły, Wojciech Szarama, Andrzej Gawron) w interpelacji skierowanej do Ministra Infrastruktury zwraca uwagę, że realizacja inwestycji za tak ogromną kwotę powinna przynieść korzyści dla pasażerów i klientów kolei, ale nie przedstawiono zakładanych efektów projektu. Dlatego pytają ministra o docelowe prędkości szlakowe i czasy przejazdu na odcinku Katowice-Tarnowskie Góry, zakładany rodzaj nawierzchni torowej i termin rozpoczęcia prac na gruncie. Pada również pytanie o remont zabytkowej hali peronowej w Bytomiu.
PLK otwarta na zmiany w projekcie
Polska Agencja Prasowa podała że w inwestycji nie przewidziano budowy nowych torów dla ruchu aglomeracyjnego – powstanie jedynie trzeci tor na odcinku Chorzów Batory – Chorzów Miasto. Jak podano, na przystanku Bytom Północny perony mają być przesunięte w stronę ul. Strzelców Bytomskich. Odpowiadając na pytanie PAP prezes PKP PLK Ireneusz Merchel zapewnił, że ponieważ prace będą prowadzone w formule „projektuj i buduj”, jeszcze na ich pierwszym etapie PLK dopuszczają możliwość uzasadnionych zmian w zakresie np. infrastruktury pasażerskiej.To stwierdzenie bardzo ucieszyło społeczników z Chorzowa, którzy również walczą o zmianę lokalizacji stacji, tak jak ma to mieć miejsce w Bytomiu. Chodzi o przystanek Chorzów Miasto. Chociaż linia kolejowa przylega do centrum przesiadkowego przy chorzowskim Rynku, to peron znajduje się kilkaset metrów dalej. Przesunięcie go bliżej byłoby możliwe, o ile peron będzie o standardowej długości 200 metrów, zamiast obecnych 400 metrów; to jednak nie idzie w parze z koncepcją zatrzymywania się pociągów dalekobieżnych na dwóch stacjach w Chorzowie (Batorym i w Mieście). Szkopuł w tym, że od grudnia 2020 r. przez Chorzów Miasto nie przejeżdża jednak… żaden pociąg PKP Intercity.
PKP PLK nie odpowiedziały jeszcze na pismo społecznika z Chorzowa. Pozostaje nam czekać na oficjalne stanowisko inwestora jak również liczyć że projekt i modernizacja linii kolejowej w formule „projektuj i buduj”, oznacza, że na na obecnym etapie projektowania PLK dopuszczają możliwość uzasadnionych zmian w zakresie np. infrastruktury pasażerskiej. Czy rozwiązanie doczeka się realizacji?
źródła:
PAP materiały prasowe; Transport Publiczny – materiały prasowe; Rynek Kolejowy;
Echo Chorzowa, informacje, wiadomosci, aktualnosci
Related
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS