Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetargi na projekt i budowę obwodnic Suchowoli oraz Sztabina w ciągu drogi krajowej nr 8. Obie inwestycje powstają w ramach rządowego programu budowy 100 obwodnic, który w województwie podlaskim obejmuje poza nimi jeszcze obwodnice Białobrzeg, Augustowa i Zambrowa.
Obwodnice z klasą GP
Obwodnica Suchowoli będzie miała 15,1 km długości, natomiast Sztabina – 4,23 km. Oba odcinki zostaną wybudowane jako jednojezdniowa droga klasy GP (ruchu głównego przyspieszonego).
Płynniej i bezpieczniej
Budowa obwodnic Suchowoli i Sztabina ma kluczowe znaczenie dla poprawy płynności i przepustowości ruchu tranzytowego pomiędzy Białymstokiem a Augustowem i obwodnicą tego miasta, a także dalej – granicą z Litwą w Budzisku. Realizacja obu inwestycji poprawi bezpieczeństwo – poprzez odseparowanie ruchu lokalnego (w tym pojazdów rolniczych) od tranzytowego. Ponadto obwodnice wyprowadzą ruch tranzytowy poza miejscowości, co zdecydowanie poprawi warunki życia ich mieszkańców.
Zyskają zarówno mieszkańcy, jak i kierowcy jadący w ruchu tranzytowym – powiedzial w trakcie wideokonferencji Rafał Weber, wiceminister infrastruktury. Obwodnica Suchowoli będzie miała 15.1 km i wyprowadzi ruch tranzytowy z 7 miejscowości. Obw. Sztabina to 4.23 km długości. pic.twitter.com/7DNQO4upWH
— GDDKiA Białystok (@GDDKiA_B_stok) December 29, 2020
Odetchnie Suchowola i… sześć innych miejscowości
W ramach obwodnicy Suchowoli powstanie pięć skrzyżowań, w tym cztery typu rondo, ponad 180-metrowa estakada, pięć mostów w ciągu drogi krajowej nr 8 oraz dwa w ciągu dodatkowych jezdni. Powstanie też dziewięć wiaduktów, przejścia dla zwierząt oraz drogi do obsługi ruchu lokalnego.
Nowa droga od strony wschodniej ominie Suchowolę oraz mniejsze miejscowości, tj. Zagórze, Wysokie, Skindzierz, Chodorówkę Nową, Poświętne oraz Krzywą.
Obwodnica Suchowoli rozpocznie się około 12 kilometrów na południe od miasta, rondem zlokalizowanym pomiędzy miejscowościami Kumiała i Zagórze, a zakończy dwa kilometry na północ, włączeniem w istniejącą drogę krajową nr 8 na wysokości wsi Głęboczyzna i skrzyżowaniem z drogą gminną nr 103480B. Pozostałe ronda zlokalizowane zostaną na przecięciu z drogą wojewódzką nr 670 (Osowiec – Dąbrowa Białostocka – Nowy Dwór – granica państwa z Białorusią) oraz drogami powiatowymi DP1335B i DP1337B.
Obwodnica Sztabina z estakadą
W ramach obwodnicy Sztabina powstaną trzy skrzyżowania, w tym dwa typu rondo, estakada nad doliną rzeki Biebrzy, wiadukt w ciągu drogi powiatowej DP1228B, ciąg pieszo-rowerowy na wysokości ul. Polnej, przejście górne oraz liczne mniejsze dla zwierząt.
Obwodnica rozpocznie się trójwlotowym rondem, ok. 350 m przed rzeką Biebrzą, zakończy natomiast włączeniem w istniejącą drogę krajową nr 8 na wysokości Nowej Cegielni. Na północ od Sztabina, na wysokości miejscowości Ewy wybudowane zostanie drugie rondo.
Zgodnie z uzyskaną decyzją środowiskową nad doliną rzeki Biebrzy należy wybudować 11-przęsłową estakadę o długości ponad 700 m. Obiekt ten będzie przechodził na długości 500 metrów nad Biebrzańskim Parkiem Narodowym. W ramach realizacji obu obwodnic zostanie wykonanych też szereg działań minimalizujących ich oddziaływanie na środowisko.
Harmonogram
Wyłonienie wykonawców i podpisanie umów planowane jest na trzeci kwartał 2021 r.
Zadaniem wykonawców będzie opracowanie projektów budowlanych, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) w drugim kwartale 2023 r., wybudowanie obwodnic i uzyskanie pozwolenia na ich użytkowanie.
Rozpoczęcie robót budowlanych zaplanowano na drugi kwartał 2023 r., natomiast zakończenie na trzeci kwartał 2025 r – podaje portal gddkia.gov.pl.
opr. (or)
View the discussion thread.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS