A A+ A++
Piast Polana w Zielonej Górze

Piast Polana w Zielonej Górze

Piast Polana została zrealizowana w ramach Budżetu Obywatelskiego/ fot. ZielonaNews.pl

Ruch Miejski w Zielonej Górze poinformował, że Zielona Góra jako jedyne z 66 miast na prawach powiatu nie przeprowadziło do tej pory budżetu obywatelskiego. – Jeśli nie wykona go do końca roku, złamie ustawę o samorządzie gminnym. W praktyce oznacza to zawłaszczenie pieniędzy, które należą się Mieszkańcom (ok. 6,5 mln złotych) przez miasto na łatanie swoich dziur w budżecie – informują społecznicy.

Budżet obywatelski stanął pod znakiem zapytania. Najpierw władze miasta mówiły, że się nie odbędzie, później że jednak odbędzie, a ostatnio znów pojawiły się głosy, że jednak z powodu pandemii zostanie odwołany. Poprosiliśmy o wyjaśnienie urząd miasta. – W porozumieniu z przedstawicielami wszystkich klubów radnych, została podjęta decyzja, że na ten moment nie będziemy ogłaszać naboru wniosków do budżetu obywatelskiego ze względu na sytuacje epidemiologiczną oraz nakładane obostrzenia. Mieszkańcy powinni móc aktywnie uczestniczyć we wszystkich etapach konsultacji, począwszy od spotkań osiedlowych, wyboru wspólnego projektu, promowania zadania oraz zbieraniu głosów pod projektami, a obecnie niestety nie jest to możliwe. Realizacja budżetu obywatelskiego nie została odrzucona, jednak zadania powinny być wybrane w sposób bezpieczny, świadczący o odpowiedzialności i obywatelskości.  Jeżeli sytuacja się ustabilizuje, nową edycję zaczniemy w pierwszych miesiącach przyszłego roku – poinformował nas Piotr Dubicki z biura prezydenta miasta.

Głos mieszkańców

Budżet obywatelski to około 6 mln zł, które na różne cele mogą wydać mieszkańcy. To sami mieszkańcy wskazują zadania, inwestycje, które ich zdaniem powinny zostać zrealizowane. – W naszej ocenie miasto zaniedbało i odwlekało temat, nie miało pomysłu, narzędzi ani kompetentnych osób do sprawnego przeprowadzenia BO w formule, jaką narzuca ustawa, więc wolało ją zignorować z nadzieją, że jakoś to będzie – informuje Ruch Miejski.

Ruch Miejski pokazuje, jak zrobić budżet obywatelski

Ruch Miejski poza krytycznymi uwagami przygotował także zestaw rekomendacji i propozycji, jak przeprowadzić budżet obywatelski. – Mamy nadzieję, że nasze rekomendacje okażą się przydatne a zarządzający miastem opamiętają się i potraktują temat poważnie. Wkrótce będziemy prezentować poszczególne propozycje – tłumaczy Ruch Miejski (poszczególne rekomendacje będzie można dokładnie prześledzić na fanpage Ruchu Miejskiego).

Podział zadań w budżecie obywatelskim

Wśród rekomendacji znalazł się podział na cztery kategorie: ogólnomiejski, rejonowe, oświatowe, zielonej tzw. zielony budżet. – Nie rekomendujemy natomiast zapowiadanego stworzenia osobnego “budżetu dla seniorów”, ponieważ ma on charakter zawężający i faworyzujący wskazaną grupę społeczną, mający podstawę do uchylenia jej przez nadzór – informuje Barbara Marcinów z Ruchu Miejskiego. Ciekawić może wybór kategorii zadań “oświatowych”, dlatego że do tej pory to właśnie placówki oświatowe w dużej mierze dominowały budżet obywatelski i siłą głosów mogły forsować wybór wielu inwestycji – Stworzenie dla nich kategorii zadań budżetowych a nie wykluczenie, pozwoli na zmniejszenie rywalizacji między szkołami jako wnioskodawcami a także minimalizację ryzyka kartelizacji projektów poprzez duże i zorganizowane jednostki oświatowe – informuje B. Marcinów.

Głosowanie – każdy po cztery głosy

W ramach głosowania Ruch Miejski rekomenduje przydzielenie każdemu głosującemu czterech głosów, tyle ile jest kategorii. A głosowanie w głównej mierze miałoby się odbyć internetowo. – Rekomendujemy głosowanie internetowe poprzez formularz internetowy, zważywszy na ograniczenie kontaktów bezpośrednich i zachowanie dystansu społecznego w czasie pandemii – tłumaczy Ruch Miejski. Wyjaśnia także, że taki tryb uszczelni głosowanie, zminimalizuje także ryzyko potencjalnych oszustw i zużycie papieru. – Sprawi, że oddawane głosy będą bardziej przemyślane i świadome a nie zebrane na ilość na ulicy od “namówionych” mieszkańców – wyjaśnia Ruch Miejski. Podkreśla jednak, żeby umożliwić głosowanie mieszkańcom mającym utrudniony dostęp do internetu, powstałyby mobilne punkty głosowań.

Jak promować projekty?

Ruch Miejski przedstawia także propozycje realizacji kampanii promocyjnej projektów. – Ze względu na zalecenia sanitarne rekomendujemy, aby promocja i prezentacja projektów odbywała się głównie poprzez kampanie internetowe, broszury informacyjne a także media Urzędu Miasta – wyjaśnia Ruch Miejski. Zdaniem społeczników każdy mieszkaniec powinien mieć mieć możliwość pobrania wzoru, szablonu, ulotki, broszury, którą może samodzielnie wypełnić wpisując numer zadania, jego opis, wraz z instrukcją jak zagłosować możliwe do wydruku lub udostępniania w graficznej wersji internetowej. Dodatkowo miasto miałoby wspomóc kampanię promocyjną swoich środków medialnych takich jak billboardy miejskie i telebimy LCD, komunikacja miejska, Łącznik Zielonogórski, Radio Index, strona www Urzędu Miasta, podstrona budżetu obywatelskiego, jak i fanpage Miasta i inne serwisy internetowe finansowane przez urząd.

Czy Waszym zdaniem w tym roku urząd powinien przeprowadzić działania w związku z budżetem obywatelskim? Weźcie udział w sondzie!

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWeteran przegrał z wirusem
Następny artykułByła na proteście. “Jestem przerażona tym, co widziałam”