A A+ A++

Jóźwiak: chcemy dywersyfikować źródła wodoru i wdrażać je w sekwencji w odniesieniu do ich gotowości biznesowej i technologicznej

17.11.2020r. 18:04


Konferencja Europower 2020 była okazją do dyskusji o przyszłości wodoru w Polsce. PKN Orlen i PGNiG studzą nadzieje na zielony wodór, podkreślając potrzebę ewolucyjnego rozwoju tego sektora – czytamy w “BiznesAlert.pl”.


Grzegorz Jóźwiak, dyrektor biura Wdrażania Paliw Alternatywnych w PKN Orlen, mówił o potencjale gospodarki wodorowej z punktu widzenia jego firmy. “PKN Orlen jako jeden z pierwszych koncernów w Europie Środkowo-Wschodniej cel osiągnięcia neutralności klimatycznej w 2050 r. Strategia jego realizacji jest oparta między innymi na wodorze. Chcemy dywersyfikować źródła wodoru i wdrażać je w sekwencji w odniesieniu do ich gotowości biznesowej i technologicznej” – powiedział.

Ocenił, że wodór nisko- i bezemisyjny docelowo zastąpi wodór szary z rafinerii. “Analizujemy jako źródła biogaz i biometan. Przy ich użyciu będziemy mogli mówić o wytwarzaniu zielonego wodoru” – zaznaczył Grzegorz Jóźwiak – “Kolejne źródło to wodór niebieski tworzony w procesie reformingu czy zgazowania przy wychwycie i zagospodarowaniu CO2. Ten kierunek pozwoliłby wykorzystać Orlenowi istniejące aktywa produkcyjne, jak reformery parowe. Natomiast wytwarzanie wodoru z odpadów pozwoliłoby zwiększyć efektywność ich przetwarzania w gospodarce obiegu zamkniętego” – dodał.

Wodór będzie zielony, jeśli elektrolizery będą zasilane z OZE. W Polsce musiałby on być bezpośrednio połączony z takimi źródłami, ale długofalowo liczymy właśnie na takie rozwiązanie. Trwa przetarg na budowę hubu wodorowego we Włocławku z dużym potencjałem produkcji wodoru zielonego – podkreślił dyrektor biura Wdrażania Paliw Alternatywnych w PKN Orlen.

Agata Urbaniak z Centralnego Laboratorium Pomiarowo-Badawczego PGNiG mówiła, że każda firma chce obecnie inwestować w wodór w zależności od posiadanych kompetencji.
“Od początku roku działa nasz program wodorowy. Większość projektów wchodzących w jego skład ma formułę badawczo-rozwojową. W przeciwieństwie do PKN Orlen, wodór jest dla nas nowym produktem” – przyznała – “Chcielibyśmy rozwijać kompetencje, które już posiadamy w obszarze dystrybucji i magazynowania. Traktujemy je strategicznie” – powiedziała, cytowana przez “BiznesAlert.pl”, Agata Urbaniak.

BiznesAlert
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułQuentin Tarantino zabiera się za pisanie książek. Wiemy, o czym będą
Następny artykułYamaha Tracer 9 2021. Dane techniczne, opis, zdjęcia, zmiany