publikacja
2020-11-10 15:54
„Nie ma możliwości żądania od klienta zwrotu poniesionych przez bank kosztów kredytu” – wskazuje Rzecznik Finansowy w odpowiedzi na pytanie Bankier.pl o zeszłotygodniową zapowiedź członka zarządu PKO Banku Polskiego. Uwaga dotyczyła postępowania banku po ewentualnych przegranych „frankowych” procesach.
4 listopada największy polski bank zaprezentował wyniki finansowe po III kwartale roku. W trakcie konferencji poruszona została także kwestia procesów sądowych wytaczanych przez kredytobiorców spłacających zobowiązania oparte na walutach obcych.
Rafał Kozłowski, wiceprezes zarządu nadzorujący obszar finansów i rachunkowości wskazał, że w przypadku uznawania przez sądy kontraktów za nieważne bank będzie domagał się od kredytobiorców zwrotu poniesionych kosztów, wynikających m.in. z zaangażowania depozytów i konieczności domykania pozycji walutowych. Zarząd nie skomentował kwestii ewentualnych propozycji ugód kierowanych do kredytobiorców spierających się z instytucją w sądach.
Przypomnijmy, że do tej pory w dyskusjach o konsekwencjach przegranych w sądach pojawiał się wątek żądania wynagrodzenia za bezumowne korzystanie z kapitału. Wkrótce po ogłoszeniu wyroku TSUE w 2019 r. takie kroki zapowiadał m.in. Raiffeisen Bank International. Koncepcja przedstawiona przez PKO BP opiera się na nieco innym podejściu – zwrotu kosztu poniesionego przez dawcę kapitału.
Bankier.pl poprosił o komentarz Rzecznika Finansowego, który angażował się wielokrotnie w spory konsumenci-banki, prezentując m.in. istotne poglądy i analizy.
– Uważam, podobnie jak zdecydowana większość instytucji chroniących konsumentów – UOKiK, Miejscy Rzecznicy Konsumenta, czy Prokurator Generalny, że w obecnie obowiązującym w Polsce i Unii Europejskiej systemie prawnym nie ma możliwości żądania od klienta zwrotu poniesionych przez bank kosztów kredytu – wskazuje dr hab. Mariusz Jerzy Golecki, Rzecznik Finansowy.
– Podobnie jak wielu Polaków, oczekiwałbym dziś od największego banku w Polsce propozycji bardziej systemowej. W obecnej sytuacji, kiedy coraz więcej klientów ma trudności z utrzymaniem miejsc pracy, czy z prowadzeniem swoich firm, kierownictwo tak istotnego dla polskiej gospodarki banku powinno w mojej ocenie przemyśleć kwestię wdrożenia systemowych środków osłonowych – jak miało to miejsce wiosną tego roku, np. we Włoszech. Stowarzyszenie Banków Włoskich (ABI) porozumiało się wówczas z rządem w Rzymie i podjęło decyzję, że kredytodawcy zaoferują odroczenie spłaty zadłużenia małym firmom i gospodarstwom domowym zmagającym się z załamaniem gospodarczym wywołanym koronawirusem – dodaje Rzecznik Finansowy.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS