Ale po kolei… Chodzi o zakup respiratorów przez Ministerstwo Zdrowia od jednej z polskich firm. Dokumenty dotyczące tej transakcji i innych zakupów od firmy (w tym umowę ramową i faktury) opublikowała w ostatnich dniach Watchdog Polska. Sieć dostała je z resortu zdrowia w trybie dostępu do informacji publicznej.
Problem w tym, że faktura opiewająca na prawie 18 mln euro jest co najwyżej „żetelna”. Już sam fakt, że dostawa towaru przez polską firmę polskiemu ministerstwu jest opracowana na wzorze (choć trudno to uznać za wzór) w języku angielskim, budzi wątpliwości. Wystawca popełnił błąd nawet w określeniu czy to oryginał, czy kopia. W języku angielskim oryginał powinien być oznaczony jako „original”, a nie „oryginal”.
zobacz także:
Nie zgadza się też nazwa spółki. Spółka w nagłówku podaje „Co. Ltd.”, a na pieczęci „Sp. z o. o.”. W nagłówku przy nazwie sprzedawcy nie ma też NIP wystawcy, jest on dopiero na pieczęci w dolnej części dokumentu.
Analizujemy dalej…
Faktura ma zostać częściowo przedpłacona. Nie wiadomo jednak, czy przedpłata ma wynieść 65 proc. czy 50 proc., bo pojawiają się obie wartości.
Kwota prawie 18 mln euro ma zostać zapłacona za 645 respiratorów, ale z dokumentu wynika, że jedynie 100 z nich zostanie dostarczonych w czerwcu br. Co z terminem dostawy reszty?
Na dokumencie w ogóle nie ma stawki VAT, a jeśli transakcja miała być zwolniona z podatku, brakuje określenia, że o taką właśnie dostawę chodzi.
Słowem, faktura rodzi wątpliwości, czy spełnia wymogi formalne wskazane w ustawie o VAT (art. 106e). To proble … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS