Przejście przez lotnisko przed odlotem i cała podróż będą przez dłuższy czas tak przyjemne, jak operacja na otwartym sercu – uważa Paul Grifitths, prezes lotniska w Dubaju. Ludzie jednak chcą wrócić do latania, a pierwsi przewoźnicy ostrożnie zaczynają publikować rozkłady post-Covid-19.
Także lotniska przygotowują się do fali pasażerów, którzy będą pod specjalną ochroną. W większości portów lotniczych montowane są urządzenia do pomiaru temperatury i pojemniki ze środkami dezynfekcyjnymi. Wznoszone są ściany z pleksiglasu, które oddzielą podróżujących od personelu naziemnego. Specjalne środki ostrożności już wcześniej wprowadzono przy przeładowywaniu bagażu. Nie wiadomo na razie, w jakim trybie zostaną otwarte lotniskowe sklepy. Niewykluczone, że będą one traktowane tak, jak galerie handlowe, tyle że pod specjalnym nadzorem. Do samolotów wejdziemy w maseczkach, a na pokładach powitają nas stewardzi i stewardesy, także w maseczkach i (dodatkowo) ubraniach ochronnych.
Czytaj także: Nadeszła odwilż w hotelach i pensjonatach. Polacy ruszyli do letnich rezerwacji
Te wszystkie środki ostrożności kosztują, a pracowników będzie potrzeba mniej. Trwają więc kalkulacje, kiedy i jakie koszty powinny zostać ograniczone. Fala zwolnień w liniach lotniczych już ruszyła. Najprawdopodobniej tak samo będzie i na lotniskach.
Przepisy i życie
I już pojawiają się wątpliwości: czy naprawdę jest sens trzymać ludzi na lotniskach w odległości 1,5 m pasażer od pasażera, żeby potem usiedli w samolocie obok siebie? Bo Unia Europejska już wycofała się z pomysłu rozsadzania pasażerów w samolotach w „bezpiecznej” odległości? Co w takim razie z obowiązkiem utrzymania dystansu na lotniskach?
— Jeśli będziemy chcieli utrzymać taki dystans, to 400 pasażerów jumbo jeta czekających na wejście do samolotu stanie w niemal kilometrowej kolejce, która rozciągnie się od wejścia do samolotu do parkingu dla samochodów. Czy to ma jakikolwiek sens? Żadne lotnisko tego nie wytrzyma – uważa John Holland-Kaye, prezes londyńskiego Heathrow.
Jego zdaniem wprowadzenie dzisiaj obowiązujących przepisów zmniejszy przepustowość o 20 proc. W 2019 roku odprawiło się tam 81 mln pasażerów. — W takiej sytuacji najlepiej byłoby mierzyć temperaturę pasażerom w momencie, kiedy wchodzą oni na lotnisko, a nie już po odprawie biletowo-bagażowej — mówi John Holland-Kaye.
Jak sobie radzą
Ale już lotnisko we Frankfurcie poradziło sobie z obostrzeniami. Wszystkie punkty kontrolne, przez które przechodzą pasażerowie, zostały przebudowane tak, aby nie było kłopotu z utrzymaniem 1,5 m dystansu, a co 5 minut wyświetlane są komunikaty w kilku językach przypominające o konieczności dostosowania się do przepisów bezpieczeństwa. A żeby naprawdę docierały one do podróżujących, to po porcie przechadzają się pracownicy, którzy osobiście przypominają o nowych obowiązkach w podróży. Pojemniki ze środkami dezynfekującymi są praktycznie na każdym kroku, a wszędzie tam, gdzie jest niezbędny osobisty kontakt z pracownikami obsługi naziemnej, pojawiły się osłonki z pleksiglasu. — Zrobiliśmy wszystko, co tylko było możliwe, aby zmniejszyć ryzyko zarażenia Covid-19 — mówi Matthias Zieschang, wiceprezes ds. finansowych frankfurckiego lotniska.
Czytaj także: Prezes Ryanaira idzie na wojnę. Zaskarży pomoc rządów do KE
Na lotnisku Schiphol w Amsterdamie czynne jest co drugie stoisko obsługi biletowo-bagażowej, a taśmy bagażowe są dezynfekowane po dostarczeniu bagaży z kolejnego rejsu. Na lotnisku w Monachium stanęły automaty z maseczkami, jednorazowymi rękawiczkami i chusteczkami nasączonymi płynem dezynfekującym. Każdy, kto pojawi się na lotnisku w Helsinkach bez maseczki, otrzyma ją za darmo, a osoby, które przyjechały odebrać pasażerów, mają obowiązek pozostania w samochodach na parkingu. Na paryskim Charles de Gaulle zablokowany jest co drugi fotel, każdej nocy lotnisko jest odkażane sprejami dezynfekującymi, a rozklejone na podłodze taśmy wskazują konieczność zachowania odległości i wyznaczają liczbę osób, które mogą wsiąść do windy. Paryskie lotnisko instaluje właśnie specjalne chińskie urządzenia umożliwiające zmierzenie temperatury 16 osób na sekundę wówczas, k … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS