A A+ A++

To drugie podejście do inwestycji, która rozpoczyna komunikacyjną rewolucję planowaną przez miasto wspólnie z PKP, PKP PLK i Tramwajami Śląskimi.

Pierwszy przetarg, w którym najtańszą ofertę złożyło konsorcjum złożone z Budimeksu i TOR-u (269.543.504,30 zł brutto), został unieważniony, bo zamawiający, czyli Dąbrowa Górnicza i PKP PLK, zamierzali przeznaczyć na inwestycję 250 mln zł.

Dąbrowa Górnicza i PKP PLK postanowiły nieco zejść z kosztów

W drugim przetargu Budimex przygotował samodzielną ofertę, która opiewa prawie na 316 mln zł. Nieco tańsza jest oferta dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex, które wyceniły swe usługi na ponad 309 mln zł.

Makieta z centrum przesiadkowym i nowym układem komunikacyjnym przy dworcu kolejowym w Dąbrowie Górniczej Fot. MATERIAŁY PRASOWE

Najniższą ofertę przygotowało konsorcjum z Bielskim Przedsiębiorstwem Budownictwa Przemysłowego na czele. Wspólna propozycja BPBP oraz będzińskiej spółki Primost Południe i katowickiego TOR-u to ponad 286 mln zł.

Warto zwrócić uwagę, że tym razem Dąbrowa Górnicza i PKP PLK podały, iż na inwestycję zamierzają przeznaczyć 200 mln zł, a nie jak wcześniej 250 mln zł. Wydłużono też termin zakończenia prac do końca 2020 roku. – To efekt schodzenia z kosztów – mówi Bartosz Matylewicz, naczelnik wydziału Marka Miasta.

Na tym etapie nic nie jest jeszcze przesądzone. Po raz pierwszy o wyniku przetargu w Dąbrowie Górniczej zadecyduje bowiem elektroniczna aukcja. “Dogrywkę” zaplanowano za tydzień na platformie PKP PLK. Firmy, znając oferty konkurencji, będą mogły obniżyć swoje ceny. Postępne zostało ustalone na 2,5 mln zł.

Co miasto i PKP PLK zaplanowały w centrum Dąbrowy Górniczej?

Najważniejszymi elementami pierwszego etapu prac będą m.in. budowa centrum przesiadkowego w rejonie nieczynnego dworca [PKP planują zmodernizować go przed końcem 2023 roku] oraz przebudowa układów drogowego i peronowo-torowego w centrum miasta (szczegóły poniżej).

Nowe centrum przesiadkowe – z zadaszonymi i oświetlonymi peronami umożliwiającymi obsługę pięciu linii autobusowych – zostanie skomunikowane z dworcem i peronami przez nowe przejście podziemne. Przejściem można się będzie również dostać na parkingi, które powstaną od strony ul. Kościuszki i Limanowskiego. W sumie mają one pomieścić około 375 samochodów.

Projekt przygotowany przez Mosty Katowice uwzględnia także powstanie wypożyczalni miejskich rowerów oraz zadaszonych parkingów rowerowych. Uzupełnieniem infrastruktury będą automaty biletowe, elektroniczne tablice informacyjne i monitoring.

Dogodny dojazd do centrum przesiadkowego przy dworcu zapewni nowa droga, czyli przedłużenie ul. Kolejowej do ul. Sobieskiego [w rejon ul. Perla], które będzie jednocześnie alternatywą dla przejazdu samochodem przez centrum Dąbrowy Górniczej. Zaczątkiem takiej „obwodnicy” stało się wybudowane wcześniej przedłużenie alei Poniatowskiego i rondo przed przejazdem kolejowym w rejonie ul. Konopnickiej. Teraz przejazd kolejowy w tym miejscu zostanie zlikwidowany, zastąpi go zaś tunel pieszo-rowerowy.

Kierowcy (oraz piesi i rowerzyści) na drugą stronę torów dostaną się nowym tunelem drogowym pod torami, który połączy ul. Kościuszki z ul. Limanowskiego. Na styku tych ulic powstanie rondo, kolejne planowane są u zbiegu ul. Kolejowej i Kościuszki oraz na przedłużeniu nowej drogi do skrzyżowania ul. Robotniczej z ul. Korzeniec.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWrocławski Biotts i amerykański Balanced Biotech walczą z rakiem piersi
Następny artykułUszkodził sklepową witrynę. Poznajesz go? [ Prawo i porządek ]