Logo i identyfikacja wizualna powstającego przy Błoniach Centrum Muzyki w Krakowie nawiązują do muzycznych zjawisk, usytuowania obiektu oraz muzycznego dziedzictwa Krakowa. Prezentacja systemu identyfikacji wizualnej, który będzie wykorzystywany w działaniach informacyjno-promocyjnych Centrum Muzyki, odbyła się dziś, 8 października w pałacu Potockich.
Wydarzenie zgromadziło licznych przedstawicieli mediów, ekspertów z branży graficznej oraz środowiska kulturalnego. Nowa identyfikacja wizualna, która będzie fundamentem komunikacji wizualnej Centrum, została opracowana przez Super Super Studio – zwycięzców dwuetapowego konkursu na logo i identyfikację wizualną, zorganizowanego przez Agencję Rozwoju Miasta Krakowa we współpracy z Stowarzyszeniem Twórców Grafiki Użytkowej. Partnerem konkursu była Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie.
Do konkursu wpłynęło ponad 100 zgłoszeń, z których wyłoniono pięciu finalistów. Każdy z nich przygotował szczegółowe koncepcje systemu wizualnego, które miały oddać unikatowy charakter Centrum Muzyki, a jednocześnie nawiązywać do muzycznego dziedzictwa Krakowa. Projekt przygotowany przez Super Super Studio został jednogłośnie uznany za najlepszy, zarówno pod względem estetyki, jak i funkcjonalności.
− Centrum Muzyki to inwestycja o strategicznym znaczeniu. Tworzymy miejsce, które jest nie tylko wyczekiwane przez całe środowisko muzyczne Krakowa, ale które będzie wizytówką Krakowa na arenie międzynarodowej, dlatego każdy detal, w tym identyfikacja wizualna, musi być przemyślany i dopracowany. Projektanci stanęli przed ogromnie ważnym zadaniem, aby stworzyć wizję, która odda wyjątkowy charakter tego miejsca – podkreślał Łukasz Sęk, zastępca prezydenta Krakowa, otwierając prezentację.
Muzyczne i minimalistyczne logo
Jury w zwycięskiej koncepcji w szczególności doceniło wielointerpretacyjność sygnetu – logo, które stało się centralnym elementem identyfikacji.
− Logo jest najmocniejszym punktem tego konceptu. Jest bardzo muzyczne i minimalistyczne. Sygnet posiada wiele interpretacji: oddaje ciszę i dźwięk, może symbolizować układ widowni i orkiestry, a także literę ‘C’ – nawiązującą do Centrum Muzyki – mówiła Lena Pianovska, przewodnicząca jury i członkini zarządu STGU przytaczając uzasadnienie jury. – Chociaż identyfikacje oparte na sygnecie stają się coraz rzadsze, w tym przypadku sygnet doskonale realizuje zadanie wyrazistości i unikatowości, zwłaszcza w połączeniu z nowoczesnym rozwiązaniem typografii.
− W naszej propozycji brandingowej przyglądamy się zjawisku rewerberacji, czyli stopniowego zanikania dźwięku. Centrum Muzyki oraz wydarzenia w nim organizowane interpretujemy jako akustyczny akcent, który rozbrzmiewa echem i powoli cichnie w otaczających budynek krzewach i koronach drzew. Zarówno w samym logo, systemie budowania kolorowych wypełnień i składzie typografii wykorzystujemy nawiązania do wibracji, synestezji, rytmu i zapisu muzycznego, gdzie muzykę tworzą nie tylko nuty, ale i pauzy między nimi − wyjaśniał zespół Super Super Studio, Krystian Berlak i Filip Zdrodowski.
Elementem konceptu są również zmienne, dynamiczne, gradientowe płaszczyzny barwne. Jak podsumowała Lena Pianovska w imieniu jury, całość zapada w pamięć i przywołuje dużo dobrych emocji.
Konkurs wspierany przez ekspertów
− Proces konkursowy pozwolił nam skorzystać z doświadczenia czołowych polskich projektantów graficznych i wybrać projekt, który najlepiej oddaje ducha Centrum Muzyki. – podkreślała Katarzyna Olesiak, prezeska Agencji Rozwoju Miasta Krakowa. – Dzięki zaangażowaniu ekspertów z zakresu grafiki mogliśmy mieć pewność, że wybór był przemyślany i oparty na najwyższych standardach.
Katarzyna Olesiak podziękowała również wszystkim osobom i podmiotom zaangażowanym w realizację konkursu, w tym Miastu Kraków, Wydziałowi Kultury i Dziedzictwa Narodowego Urzędu Miasta Krakowa, współorganizatorowi – STGU, partnerowi – ASP, jury konkursu w składzie: Lena Pianovska – przewodnicząca jury (STGU), prof. Barbara Widłak (ASP), Bożena Cichecka, Marcin Wolny, Adam Chyliński (STGU), Jarosław Kutniowski – główny projektant Centrum Muzyki (BE Architekci Kraków), Izabela Błaszczyk (ICE Kraków), Magdalena Smółka (ARMK), Monika Chylaszek (UMK), Robert Piaskowski (UMK, Pełnomocnik Prezydenta Miasta Krakowa ds. Kultury pełniący tę funkcję do marca 2024), a także autorom finałowych koncepcji oraz zwycięskiemu zespołowi Super Super Studio. W działania zmierzające do dostosowania konkursowego konceptu do informacyjno-promocyjnych potrzeb powstającego Centrum Muzyki oraz jego rezydentów były także zaangażowane miejskie orkiestry: Capella Cracoviensis oraz Sinfonietta Cracovia.
Zwycięzcy konkursu, Super Super Studio, zostali zaproszeni do opracowania pełnego systemu identyfikacji wizualnej Centrum Muzyki. W ramach nagrody w wysokości 49 200 zł brutto projektanci stworzyli nie tylko logo, ale kompletny system identyfikacji wizualnej wraz zasadami jego stosowania ujętymi w brandbooku oraz przykładami i szablonami materiałów promocyjnych Centrum Muzyki w Krakowie (m.in. afisze, druki akcydensowe, materiały internetowe oraz publikacje).
Nowa identyfikacja wizualna stanie się fundamentem działań promocyjnych i informacyjnych Centrum Muzyki, którego inauguracja działania planowana jest na sezon artystyczny 2026/2027. Centrum będzie siedzibą dla miejskich orkiestr Capelli Cracoviensis i Sinfonietty Cracovii, przestrzenią ich codziennej pracy i prezentacji, „domem” dla podmiotów sektora muzyki, a także miejscem edukacji oraz współpracy z międzynarodowymi środowiskami muzycznymi.
pokaż metkę
Osoba publikująca:
Marta Müller-Reczek
Podmiot publikujący:
Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji:
2024-10-08
Data aktualizacji:
2024-10-09
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS