Podczas uroczystej gali, która odbyła się w niedzielę wieczorem w warszawskiej Bibliotece Uniwersyteckiej, ogłoszono tegoroczną Literacką Nagrodę Nike. Wyróżnienie powędrowało w ręce 93-letniej poetki Urszuli Kozioł za tom wierszy “Raptularz” ukazany nakładem Państwowego Instytutu Wydawniczego.
Jak czytamy w nocie wydawcy, wiersze zawarte w publikacji charakteryzują się “refleksyjnym, dojrzałym humanizmem, podziwem i szacunkiem dla wszystkiego co kruche, wymagające uwagi i opieki”.
Literacka Nagroda Nike 2024. “Raptularz” Urszuli Kozioł wygrywa
“Wielka dama polskiej literatury”, jak określił ją przewodniczący jury Krzysztof Siwczyk, przyszła na świat w 1931 r. w Rakówce pod Biłgorajem. Początkowo pracowała jako nauczycielka w Bystrzycy Kłodzkiej i we Wrocławiu, by następnie związać się z dwutygodnikiem “Poglądy” i miesięcznikiem “Odra”.
Swoją poezję po raz pierwszy opublikowała w 1954 r. na łamach dodatku do “Gazety Robotniczej”. Oprócz tego Kozioł jest autorką dramatów, felietonów i słuchowisk.
W przeszłości poetka była czterokrotnie nominowana do Literackiej Nagrody Nike: w 2006 r. (“Supliki”), 2008 (“Przelotem”), 2015 (“Klangor”) i 2017 (“Ucieczki”). Wyróżniona została również m.in. nagrodą PEN-u, Wrocławską Nagrodą Poetycką Silesius. Poetkę doceniano również w Niemczech, gdzie otrzymała nagrodę Eichendorffa i Nagrodę Główną Kraju Dolnej Saksonii.
Autorka jest honorową obywatelką Wrocławia oraz Biłgoraja. Otrzymała też Doktorat Honoris Causa Uniwersytetu Wrocławskiego.
Nike 2024. Urszula Kozioł triumfuje wśród siedmiu finalistów
Oprócz statuetki zaprojektowanej przez Gustawa Zemłę, Urszuli Kozioł przekazano 100 tys. zł. Fundatorem nagrody jest Fundacja Agory. Za jej organizację odpowiadają “Wyborcza” oraz Fundacja Nagrody Literackiej Nike.
W tym roku Literacką Nagrodę Nike przyznano już po raz 28. Na początku września ujawniono siódemkę finalistów. Oprócz “Raptularza” znalazły się w niej: tom poezji Marzanny B. Kielar (“Wilki”), powieści Małgorzaty Lebdy (“Łakome”) i Michała Witkowskiego (“Wiara. Autobiografia”), esej Piotra Pazińskiego (“Przebierańcy w nicości”), utwór prozą Andrzeja Sosnowskiego [“Elementaże (1&2)”] oraz reportaż Cezarego Łazarewicza (“Na Szewskiej. Sprawa Stanisława Pyjasa”).
Bądź na bieżąco i zostań jednym z ponad 200 tys. obserwujących nasz fanpage – polub Interia Wydarzenia na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS