A A+ A++
Fot. Bogusław Świerzowski / www.krakow.pl

– Zaczynamy proces budowy metra. Jednym z pierwszych kroków jest powołanie przeze mnie Rady Naukowo-Technicznej ds. Budowy Metra – powiedział prezydent Aleksander Miszalski. Powołani członkowie rady to fachowcy i eksperci w swoich dziedzinach, członkowie prestiżowych gremiów naukowych i doradczych, a zarazem praktycy zajmujący się metrem od lat. Rolą rady będzie opiniowanie zagadnień związanych z przygotowaniem, budową i eksploatacją metra oraz przygotowanie opracowań i ekspertyz istotnych dla budowy i eksploatacji metra w Krakowie. Rada będzie pracować społecznie. – Członkowie rady nie będą pobierać wynagrodzenia za spotkania i bieżące doradztwo, jednak większe, szczegółowe ekspertyzy i raporty mogą się odbywać na podstawie zawieranych umów – zaznaczył prezydent Miszalski.

Rada będzie się zbierać raz na kwartał, jednak zespoły tematyczne będą spotykać się znacznie częściej, raz na dwa–trzy tygodnie lub w razie potrzeby nawet częściej – podkreśla zastępca prezydenta Stanisław Mazur. Dodał, że obecnie finalizowane są prace nad raportem oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, prowadzona jest analiza potoku ruchu pasażerskiego oraz analiza ekonomiczna. Ich zakończenie planowane jest na koniec 2024 roku. – W IV kwartale 2024 r. powołany zostanie zespół ds. budowy metra, a po uzyskaniu decyzji środowiskowej, na przełomie II i III kwartału 2025 r. ogłoszone zostanie zamówienie na opracowanie dokumentacji projektowej – przewiduje prezydent Stanisław Mazur.

Profesor Andrzej Szarata, rektor Politechniki Krakowskiej i przewodniczący rady, podkreślił, że rada, która liczy 17 osób, jest skonstruowana tak, by każdy z członków odpowiadał za inny istotny przy budowie i funkcjonowanie metra aspekt.

 

Członkowie rady:

prof. dr hab. Andrzej Szarata – przewodniczący rady, rektor Politechniki Krakowskiej. Członek gremiów naukowych i doradczych, m.in: metra warszawskiego, Instytutu Kolejnictwa, Instytutu Techniki Budowlanej, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Opracowywał modele transportowe polskich miast i regionów, m.in.: Wrocławia, Poznania, Gdańska, Rzeszowa, Warszawy, Krakowa, Kielc.

prof. dr hab. inż. Tadeusz Słomka – Akademia Górniczo-Hutnicza. Przez 12 lat kierował Katedrą Geologii Ogólnej, Ochrony Środowiska i Geoturystyki. Stał na czele Konferencji Rektorów Polskich Uczelni Technicznych, był też przewodniczącym Komisji ds. Innowacyjności i Współpracy z Gospodarką KRASP.

dr inż. Jerzy Lejk – prezes zarządu Metro Warszawskie sp. z o.o. Zajmuje się zagadnieniami rozbudowy metra i jego eksploatacji. Specjalizuje się w problematyce przygotowania i realizacji liniowych projektów transportowych. Do największych realizacji należy „Budowa metra w Warszawie”, przygotowana i nadzorowana przez Metro Warszawskie sp. z o.o. jako inwestora zastępczego. Wraz z zespołem przygotował i zrealizował inwestycje warszawskiego metra: bielański odcinek I linii metra oraz drugą linię metra. W latach 2013–2019 jako przedstawiciel Polski zasiadał w Radzie ds. Polityki w Międzynarodowej Unii Transportu Publicznego (UITP) pełniąc funkcję członka „Policy Board”.

dr hab. Jarosław Kaczmarek, prof. UEK – Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, dr hab. nauk ekonomicznych w dyscyplinie ekonomia, profesor uczelni w Katedrze Ekonomiki i Organizacji Przedsiębiorstw UEK. Jego zainteresowania naukowe, aktywność i kompetencje zawodowe koncentrują się na obszarze zarządzania finansami i kreacji wartości, efektywności inwestycji, analizy ekonomicznej oraz predykcji zagrożeń oraz przemian i efektywności struktur.

dr hab. Marta Smagacz-Poziemska, prof. UJ – dyrektorka Instytutu Socjologii UJ, ekspertka w zakresie interdyscyplinarnych i aplikacyjnych badań nad miastem, przestrzenią i lokalnymi społecznościami.

prof. dr hab. inż. Andrzej Chudzikiewicz – Uniwersytet Radomski, Wydział Transportu, Elektrotechniki i Informatyki, członek Rady Naukowo-Konsultacyjnej przy Zarządzie Metra Warszawskiego. Specjalizuje się w zagadnieniach modelowania i symulacji dynamiki pojazdów szynowych oraz ich konstrukcji i budowy.

prof. dr hab. inż. Franciszek Tomaszewski – Politechnika Poznańska, przewodniczący Rady Naukowej Instytutu Pojazdów Szynowych „Tabor” w Poznaniu, członek Rady Naukowej Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych w Warszawie, członek Rady Naukowo-Konsultacyjnej Metra Warszawskiego. Specjalizuje się w badaniach trwałości i niezawodności pojazdów szynowych, silników spalinowych pojazdów szynowych i samochodowych, diagnostyce wibroakustycznej silników spalinowych lokomotyw. Zajmuje się badaniami i oceną poziomu drgań i hałasu generowanego przez kolejowe pojazdy szynowe, tramwaje i transport samochodowy.

prof. dr hab. inż. Kazimierz Furtak – Politechnika Krakowska. Specjalizuje się m.in. w zagadnieniach nośności i trwałości oraz bezpieczeństwa obiektów mostowych, w tym również tuneli, rozwiązań konstrukcyjnymi tuneli i technologii ich realizacji. Jest członkiem Stowarzyszenia „Metro dla Krakowa” oraz stowarzyszenia „Społeczny Komitet Budowy Metra”. Przez trzy kadencje przewodniczył Radzie Programowej ds. Rozwoju Systemu Transportowego Miasta Krakowa przy Prezydencie Miasta.

prof. dr hab. inż. Anna Siemińska-Lewandowska – Politechnika Warszawska. Konsultowała dla Generalnej Dyrekcji Budowy Metra realizację I linii metra w Warszawie. Od początku budowy II linii prowadziła nadzór naukowy nad odcinkiem centralnym i przedłużeniem w kierunku wschodnim i zachodnim. Brała udział m.in. w opiniowaniu założeń programu funkcjonalno-użytkowego II linii metra, projektu tuneli metra pod Wisłą, projektów stacji na odcinku centralnym oraz prowadziła analizy przejścia tuneli TBM II linii pod I linią, pod tunelem Wisłostrady.

prof. dr hab. Tomasz Komornicki – Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN oraz Uniwersytet Marii Skłodowskiej-Curie w Lublinie. Specjalista w zakresie geografii społeczno-ekonomicznej, gospodarki przestrzennej, powiązań funkcjonalnych, planowania transportu, ewaluacji projektów i programów transportowych, współpracy transgranicznej.

prof. dr hab. inż. arch. Magdalena Kozień-Woźniak – Politechnika Krakowska, dziekan Wydziału Architektury PK. W działalności badawczej i twórczej koncentruje na zagadnieniach z zakresu kształtowania współczesnych obiektów kultury oraz znaczenia obiektów użyteczności publicznej dla jakości przestrzeni współczesnego miasta.

dr hab. inż. Marek Pawlik, prof. IK – Instytut Kolejnictwa, zastępca dyrektora ds. interoperacyjności kolei. Ekspert w licznych projektach badawczo-rozwojowych, w tym w zakresie: bezpieczeństwa eksploatacji pojazdów wodorowych, migracji do sprzęgów cyfrowych, interfejsów w systemach sterowania ruchem, wyzwań i szans powiązanych z rozwojem nowych technologii transportu po predefiniowanych torach jazdy.

prof. dr hab. inż. Tadeusz Tatara – Politechnika Krakowska, kierownik Katedry Mechaniki Budowli i Materiałów na Wydziale Inżynierii Lądowej PK. Specjalizuje się w zagadnieniach z zakresu dynamiki konstrukcji budowlanych. Realizuje badania i projekty związane, m.in. z generowaniem drgań parasejsmicznych, ich propagacją oraz oceną wpływu tych drgań na obiekty budowlane i ludzi w nich przebywających, a w szczególności: analiz teoretycznych i doświadczalnych dotyczących uszkodzeń budynków murowych i żelbetowych w warunkach obciążeń kinematycznych i możliwych ich napraw oraz wzmocnień; ocen szkodliwości drgań przekazywanych z podłoża na budynki, badań wpływu drgań komunikacyjnych związanych z ruchem tramwajowym, jak i kolejowym, w tym metra.

prof. dr hab. inż. Krzysztof Tajduś – Akademia Górniczo-Hutnicza. Specjalista zajmujący się zagadnieniami budownictwa podziemnego, mechaniki skał i gruntów, ekspert w zakresie wpływu prac podziemnych, w tym szczególnie tunelowych na powierzchnię i obiekty budowlane. Wielokrotnie pełnił funkcję eksperta zewnętrznego opiniującego projekty techniczne w zakresie wstrząsów i zmian ukształtowania powierzchni terenu spowodowanego prowadzonymi pracami podziemnymi w Holandii i Niemczech.

dr hab. inż. Maciej Szkoda, prof. PK – specjalizuje się w zagadnieniach związanych z bezpieczeństwem, niezawodnością środków transportu szynowego oraz efektywnością przedsięwzięć taborowych z wykorzystaniem kosztów cyklu istnienia (Life Cycle Cost). Prowadzi badania nad optymalizacją procesu eksploatacji pojazdów szynowych, oceną ryzyka wprowadzenia do eksploatacji podsystemów strukturalnych oraz oceny zgodności nowych rozwiązań taborowych z obowiązującymi wymogami formalno-prawnymi.

dr hab. Bartłomiej Marona, prof. UEK – kierownik Katedry Ekonomiki Nieruchomości i Procesu Inwestycyjnego. Specjalizuje się w tematyce zarządzania nieruchomościami, zarządzania publicznego, zarządzania procesem inwestycyjnym, finansów lokalnych oraz rynku mieszkaniowego.

dr hab. inż. Jacek Chmielewski, prof. PK – Politechnika Krakowska oraz Auburn University w Alabamie (USA). Międzynarodowy ekspert w dziedzinie planowania systemów transportowych, modelowania podróży, analiz i prognoz ruchu drogowego oraz pasażerskiego transportu zbiorowego. Specjalizuje się w prognozach ruchu dla rozbudowy dróg krajowych, w tym dróg szybkiego ruchu oraz wojewódzkich, a także w analizach planistycznych i strategicznych dokumentów dotyczących rozwoju transportu publicznego w polskich miastach, ze szczególnym uwzględnieniem kolei, metra i tramwajów.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułNowa inwestycja Krakowa nie wytrzymała ulewnych deszczy. Do sieci trafiły zdjęcia
Następny artykułPomoc doraźna, w odbudowach i remontach. Premier podał kwoty