A A+ A++

Do opiniowania skierowany został projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Proponowane zmiany mają na celu dostosowanie przepisów do dyrektywy unijnej.

Jedna z proponowanych zmian dotyczy wprowadzenia orientacyjnego odniesienia wysokości płacy minimalnej do przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej.

– W myśl art. 5 ust. 4 ww. dyrektywy państwa członkowskie są zobowiązane do dokonywania oceny adekwatności minimalnego wynagrodzenia. W tym celu będą musiały wybrać jedną lub większą liczbę orientacyjnych wartości referencyjnych na poziomie międzynarodowym lub na poziomie krajowym. Dyrektywa pozostawia państwom członkowskim swobodę w zakresie wyboru liczby, rodzaju i poziomu orientacyjnych wartości referencyjnych. Orientacyjna wartość referencyjna ma służyć ocenie adekwatności minimalnego wynagrodzenia, a dyrektywa nie wymaga jej osiągnięcia – czytamy w projektowanej ustawie.

Jak zauważa projektodawca, “relacja minimalnego wynagrodzenia za pracę do przeciętnego wynagrodzenia sukcesywnie rośnie.” W 2023 r. relacja ta wynosiła 50,3%. Natomiast prognozowana relacja minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2024 r. (4300 zł) do prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w 2024 r. ustalonego w „Założeniach do projektu budżetu państwa na 2025 r.” (8007 zł) wynosi 53,7%.

– Zatem zasadnym jest, aby orientacyjna wartość referencyjna, do której osiągnięcia mamy dążyć i do której będzie porównywane minimalne wynagrodzenie za pracę była ustalona na wyższym poziomie (55% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, przyjętego do opracowania projektu ustawy budżetowej) – czytamy.

Oznacza to, że polski rząd chce, aby wartość minimalnego wynagrodzenia za pracę już w roku 2025 stanowiła 55 proc. prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, przyjętego do opracowania projektu ustawy budżetowej. 

Przy tym założeniu, przeciętne wynagrodzenie w 2025 roku wynieść ma 8579 zł brutto, a płaca minimalna 4626 zł brutto. Gdyby zastosowany został mechanizm przyjęty w projektowanej ustawie, minimalne wynagrodzenie wynosiłoby 4718,45 zł brutto. 

Przy ujęciu obecnie obowiązującej tabeli wynagrodzeń w ochronie zdrowia, nowelizacja prawa i wejście jej w życie projektowanej ustawy z dniem 1 stycznia wiązałoby się ze wzrostem wynagrodzeń pracowników ochrony zdrowia działalności podstawowej, inny niż pracownik wykonujący zawód medyczny z wymaganym wykształceniem poniżej średniego, których obecne wynagrodzenie minimalne wynosi 4651,06 zł brutto. 

Minimalne wynagrodzenia w ochronie zdrowia obowiązujące od 1 lipca 2024. Siatka płac medyków

Wynagrodzenie minimalne = wynagrodzenie zasadnicze

Co więcej, projekt przewiduje wprowadzenie minimalnego wynagrodzenia za pracę jako wynagrodzenia zasadniczego. 

– Celem wprowadzenia tej zmiany, jest zapewnienie bardziej sprawiedliwego i przejrzystego kształtu minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz przywrócenie charakteru poszczególnym składnikom wynagrodzenia (np. dodatkowi funkcyjnemu, premii, nagrodzie i innym dodatkom do wynagrodzenia), które obecnie często stanowią uzupełnienie do poziomu minimalnego wynagrodzenia za pracę. W takich przypadkach dodatki te przestały pełnić rolę formy gratyfikacji i uznania pracownika za posiadane przez niego np. doświadczenie zawodowe, sprawowanie dodatkowych funkcji czy też uzyskane wyniki w pracy – czytamy w projektowanej przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ustawie.

Po wejściu w życie zmian, wspomniane dodatki do wynagrodzeń nie będą stanowiły uzupełnienia do minimalnego wynagrodzenia za pracę. To oznaczałoby, że wynagrodzenie zasadnicze pracownika musi być co najmniej na tym samym poziomie co wynagrodzenie minimalne za pracę obliczone według schematu proponowanego przez rząd w projektowanej ustawie. 

Zmiany w stawce godzinowej za pracę

Ponadto – jak czytamy z uzasadnieniu projektu-  dotychczasowe przepisy ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę  “wymagają uściślenia w celu zachowania bardziej sprawiedliwego kształtu minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz przejrzystości przepisów i ochrony wynagrodzenia wynikającego z minimalnej stawki godzinowej”.

Analogicznie, wysokość minimalnej stawki godzinowej będzie corocznie waloryzowana. Nowelizowane przepisy przewidują natomiast, że “wypłata wynagrodzenia wynikającego z wysokości minimalnej stawki godzinowej będzie dokonywana niezwłocznie po ustaleniu jego pełnej wysokości, ale nie później niż w ciągu 10 dni następnego miesiąca kalendarzowego”.

Nowe przepisy nakładają na pracodawców również wysokie kary. Tym samym przedsiębiorcy, którzy wypłacają zleceniodawcy lub osobie przyjmującej lub świadczącej usługi wynagrodzenie za każdą godzinę wykonania zlecenia lub świadczenia usług w wysokości niższej niż obowiązująca wysokość minimalnej stawki godzinowej lub nie wypłaca przyjmującemu zlecenie lub świadczącemu usługi wynagrodzenia za każdą godzinę wykonania zlecenia lub świadczenia usług, podlegać ma karze grzywny od 1500 zł do 45 000 zł

Pensja minimalna w górę. Jest projekt rozporządzenia. Podwyżki nie ominą zdrowia
Pensja minimalna w górę. Jest projekt rozporządzenia. Podwyżki nie ominą zdrowia

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułZawiadomienie o VI sesji Rady Miejskiej w dniu 29 sierpnia 2024 r.
Następny artykułKacper Łoś Mistrzem Polski!