A A+ A++

W sobotę 17 sierpnia zakończył się trzymiesięczny okres wypowiedzenia Paktu Gwarancji Pracowniczych w PKP Cargo – przypomnieli w poniedziałkowym komunikacie przedstawiciele spółki. Wypowiedzenie paktu nie wpływa na warunki zatrudnienia pracowników – dodali.

Kłopoty PKP Cargo. Zakończył się okres wypowiedzenia Paktu Gwarancji Pracowniczych
fot. Elzbieta Krzysztof / / Shutterstock

“Z dniem 17 sierpnia 2024 r. uległ rozwiązaniu +Pakt Gwarancji Pracowniczych+. Umowa dotycząca Gwarancji Pracowniczych i Socjalnych dla pracowników zatrudnionych przez Zakłady PKP Cargo S.A. oraz spółki grupy PKP Cargo” – podano na stronie spółki.

Zarząd PKP Cargo wypowiedział Pakt Gwarancji Pracowniczych, zawarty we wrześniu 2013 r. pomiędzy spółką a organizacjami związkowymi, 17 maja tego roku.

Jak podano w poniedziałek, wypowiedzenie paktu nie wpływa na warunki zatrudnienia pracowników.

Spółka w maju informowała, że do czasu wypowiedzenia paktu obowiązywało postanowienie o wprowadzaniu corocznej podwyżki płac uzależnionej od wyniku i sytuacji finansowej spółki. Wypowiedzenie paktu – jak podano – jest jednym z rozwiązań w zakresie ograniczenia kosztów, w tym pracowniczych i reorganizacji wprowadzanych przez zarząd spółki w ramach poprawy wyników finansowych PKP Cargo.

“To jeden z elementów trwających działań optymalizacyjnych, które mają zapewnić stabilność finansową i dalszy rozwój spółki” – informowano wtedy.

W ostatnią środę PKP Cargo poinformowało, że uruchamia proces zwolnień grupowych, a po przeprowadzonych konsultacjach z zakładowymi organizacjami związkowymi, które zakończyły się brakiem porozumienia, został ustanowiony Regulamin Zwolnień Grupowych w centrali i w zakładach spółki, wydany przez zarządcę 14 sierpnia 2024 r.

25 lipca br. sąd rejonowy w Warszawie otworzył postępowanie restrukturyzacyjne PKP Cargo, w którym postanowił otworzyć postępowanie sanacyjne dłużnika – PKP Cargo. Wtedy też sąd wyznaczył zarządcę, którym jest Izabela Skonieczna-Powałka.

Dzień wcześniej zarząd PKP Cargo zdecydował o przeprowadzeniu zwolnień grupowych przez zakłady i centralę spółki. Mają one objąć do 30 proc. zatrudnionych, czyli do 4142 pracowników w różnych grupach zawodowych. Spółka poinformowała wówczas, że szacowana wysokość rezerwy związanej z restrukturyzacją zatrudnienia wyniesie ok. 249 mln zł, a przewidywane oszczędności w skali roku w zakresie kosztów osobowych wynikające z przeprowadzenia zwolnień grupowych sięgną ok. 423,4 mln zł.

Pod koniec maja br. zarząd spółki zdecydował o skierowaniu do 30 proc. pracowników na tzw. nieświadczenie pracy. Zaproponował też rozwiązanie zakładowego zbiorowego układu pracy i porozumienia ws. wzajemnych zobowiązań stron układu. W czerwcu zaś podjął uchwałę o jednostronnym rozwiązaniu, z upływem 24-miesięcznego okresu wypowiedzenia, Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy, a 27 czerwca zdecydował o złożeniu wniosku do sądu o otwarcie postępowania sanacyjnego.

Według PKP Cargo trudna sytuacja spółki jest konsekwencją błędów i zaniechań poprzedników. Wskazano, że chodzi szczególnie o tzw. decyzję węglową, która była realizowana w latach 2022-2023.

PKP Cargo jest największym kolejowym przewoźnikiem towarowym w Polsce. Jako Grupa PKP Cargo oferuje usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy, samochodowy oraz morski. Świadczy samodzielne przewozy towarowe na terenie Polski oraz Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Holandii, Węgier, Litwy i Słowenii. Największym pojedynczym akcjonariuszem PKP Cargo jest spółka PKP SA, która ma 33,01 proc. akcji. (PAP)

pif/ pad/

Źródło:PAP
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułBezpieczny wypoczynek nad wodą – jak uniknąć zagrożeń podczas letnich kąpieli
Następny artykułZawaliła się hala! Pod gruzami są ludzie! Służby jadą na miejsce!