Na terenie gminy Limanowa rozpoczęto budowę komory startowej dla tunelu kolejowego na trasie Mordarka-Męcina. Tunel o długości 3,8 km ma wydrążyć specjalistyczna maszyna TBM, z tarczą drążącą o średnicy 10 m. Prace rozpoczną się w połowie przyszłego roku. Koszt wykonania samego tunelu to ponad 750 mln zł.
Na terenie gminy Limanowa ruszyła już budowa komory startowej dla tunelu kolejowego, zaplanowanego na trasie pomiędzy Mordarką a Męciną.
To tu w przyszłym roku rozpocznie swoją prace tunelownica. Specjalistyczna maszyna wydrąży ziemię na długości niemal 4 kilometrów – informują PKP PLK S.A.
Wykonawca modernizacji tego odcinka linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz to konsorcjum Budimex – Gülermak. Prace mają rozpocząć się w połowie przyszłego roku i przewiduje, że maszyna TBM (ang. tunnel boring machine) wydrąży tunel w ciągu 10 miesięcy. Koszt wykonania samego tunelu to ponad 750 mln zł, a budowa całego 12,5-km odcinka Limanowa – bocznica Klęczany (łącznie z tunelem) to koszt 1,9 mld zł. W ramach tego odcinka powstanie m.in. 10 wiaduktów i 12 mostów. Samo wzmocnienie podtorza będzie kosztowało blisko 500 mln zł.
Drążenie maszyną TBM będzie się odbywało z jednoczesną żelbetową zabudową. Średnica tarczy drążącej dla tunelu głównego wynosi blisko 10 m, natomiast dla tunelu ewakuacyjnego – ok. 4 m. Wykonawca zakład, że dziennie będzie powstawało od 10 do 15 metrów tunelu wraz z obudową.
Od lipca sporządzane są projekty technologiczne dla poszczególnych aspektów drążenia tunelu. Odbywa się również kompletowanie dokumentów, pozwalających na uzyskanie stosownych uzgodnień. Dodatkowo wykonawca ma także opracować projekty tymczasowej organizacji ruchu, umożliwiające transport maszyny na miejsce drążenia. Specjalistyczna maszyna ma dotrzeć do Polski drogą morską z Chin, następnie zostanie dostarczona na miejsce drogą lądową.
Modernizacja odcinka linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz jest częścią większego przedsięwzięcia zarządcy infrastruktury kolejowej o skrótowej nazwie Podłęże – Piekiełko. Inwestycja PLK SA, oprócz modernizacji i elektryfikacji 75-km trasy Chabówka – Nowy Sącz, obejmie również budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu do 2029 r. zostanie stworzona nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną. Projekt finansowany jest w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Obecnie prace budowlane toczą się na czterech fragmentach: bocznica Klęczany – Nowy Sącz; Chabówka – Rabka Zaryte; Rabka Zaryte – Mszana Dolna oraz Limanowa – bocznica Klęczany.
Inwestycja jest finansowana ze środków Krajowego Planu Odbudowy. Zakończenie prac między Limanową a bocznicą Klęczany planowane jest w drugim półroczu 2026 r. Pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się tu z prędkością do 160 km/h, a pociągi towarowe – 100 km/h.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS