A A+ A++

W siedzibie Polskiej Agencji Prasowej – po raz pierwszy w Polsce – zorganizowano 9 lipca 2024 roku warsztaty prezentujące certyfikat Journalism Trust Initiative (JTI). Dzięki programowi JTI media z Polski i z całego świata będą mogły skuteczniej chronić swoje treści przed ich usuwaniem, a nawet przed obniżonym pozycjonowaniem przez big techy.

Warsztaty pod hasłem „Kiedy odpowiedzialność staje się twoim atutem” zostały zorganizowane w Warszawie przez międzynarodową organizację Reporterzy bez Granic, która jest inicjatorem i realizatorem programu Journalism Trust Initiative.

Standard JTI został wymieniony w unijnym akcie o wolności mediów (EMFA – European Media Freedom Act) jako jedno z kryteriów identyfikacji mediów, które będą objęte szczególną ochroną przed usuwaniem ich treści z wielkich platform społecznościowych i z wyników w wyszukiwarkach.

Standard JTI ma być potwierdzeniem wysokiej jakości i rzetelności dziennikarstwa. Certyfikacja opiera się na obiektywnych kryteriach, dotyczących przejrzystości właścicielskiej mediów oraz profesjonalizmu procesów redakcyjnych. Została opracowana przez komitet złożony ze 130 ekspertów: dziennikarzy i wydawców, przedstawicieli instytucji czy organów regulacyjnych oraz firm specjalizujących się w nowych technologiach.

Inicjatywa JTI została zapoczątkowana przez Reporterów bez Granic w celu promowania wiarygodnego dziennikarstwa, które obecnie musi konkurować z dezinformacją oraz treściami propagandowymi i reklamowymi, które to szczególnie rozprzestrzeniają się w przestrzeni cyfrowej. To zjawisko przyczynia się do braku zaufania do mediów, a w konsekwencji do spadku liczby odbiorców oraz do obniżania się przychodów z reklam czy subskrypcji.

Do inicjatywy dołączyło już 1700 mediów z około100 krajów (w tym ponad 350 w krajach UE), m.in. France TV, CBC w Kanadzie czy Inside Story w Grecji. W Polsce do inicjatywy aktualnie zamierza dołączyć 10 organizacji medialnych.

W opinii organizatorek warsztatów – Kathariny Viktorii Weiß oraz Chloé Fiodiere z organizacji Reporterzy bez Granic – przyjęcie standardu JTI daje redakcjom długoterminowe korzyści, m.in. wyższe pozycjonowanie treści, co przekłada się na zwiększone przychody z reklam.

W niektórych krajach już teraz reklamodawcy polegają na certyfikacie przy wyborze mediów, z którymi chcą kojarzyć swój wizerunek. Niektóre wyszukiwarki wykorzystują dane JTI do indeksowania i promowania rzetelnych źródeł informacji, a organy regulacyjne i podmioty państwowe – do przydzielania mediom dotacji. Korzyści odnoszą także obywatele, którzy – dzięki widocznym oznaczeniom JTI – wybierają wiarygodne źródła wiadomości i wiedzy.

Aby przystąpić do programu Journalism Trust Initiative, redakcje muszą najpierw dokonać samooceny zgodności ze standardem, na tej podstawie opublikować własny raport transparentności, a następnie mogą wystąpić o certyfikat JTI.

Proces samooceny, który prowadzi do publikacji raportu przejrzystości, jest bezpłatny i polega na udzieleniu odpowiedzi na 130 pytań poprzez stronę internetową albo aplikację JTI.

Natomiast uzyskanie certyfikatu JTI poprzedzone jest zewnętrznym, trwającym 1-2 miesiące audytem, a minimalny koszt usług audytora to 1,5 tys. euro. Certyfikat jest ważny 2 lata.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułByli policjanci i detektyw oskarżeni o korupcję. Mieli popełnić 283 przestępstwa
Następny artykułCzy w Polsce kradną? Eksperyment Amerykanina w Krakowie