A A+ A++

Wdrożone w sezonie 2021 przepisy finansowe F1 pomogły zmniejszyć różnice w stawce, co widać zwłaszcza po czołówce, która nigdy nie była tak zwarta jak obecnie, ale w bieżącym sezonie wyraźny stał się również inny podział.

Czołowe pięć ekip, na które składa się Red Bull, Ferrari, McLaren, Aston Martin oraz Mercedes wydają się uciekać reszcie stawki, co skutkuje zablokowaniem wszystkich punktowanych obecnie pozycji.

W związku z wdrożonymi limitami wydatków taki podział zmusza do zastanowienia się nad jego przyczynami, a były szef ekip F1 Otmar Szafnauer twierdzi, że jednym z powodów takiego stanu rzeczy był sposób wdrożenia nowych przepisów finansowych.

Uważa on, że niektóre zespoły poradziły sobie lepiej z restrukturyzacją swoich struktur pod kątem ograniczeń budżetowych, wykorzystując przy tym zalety starszej infrastruktury.

Podczas imprezy promującej jego nową aplikację EventR, Szafnauer stwierdził: “Jest kilka obszarów, które przychodzą mi do głowy [które mają wpływ na taki podział w stawce F1].”

“Jeden, którego osobiście doświadczyłem, że niektóre zespoły wykonały lepszą robotę, przygotowując swoją strukturę do ograniczeń. Mogą teraz wydawać 10 – 15 milionów dolarów więcej niż inne zespoły, a trzeba pamiętać, że jest to margines wydajności.”

“Mając 15 milionów więcej, gdyż lepiej się wszystko poukładało, można kupić więcej talentów lub przeprowadzić inne eksperymenty, na które nie mogą pozwolić sobie rywale.”

“Dodatkowo mimo iż są limity wydatków OpExowych [operacyjnych] i CaPexowych [kapitałowych], to uważam, że po stronie kapitałowej nieodwracalnie zamroziliśmy pewne nierówności.”

“Są narzędzia, z których korzystają duże zespoły, które próbują teraz pozyskać małe ekipy, aby ich gonić. To zajmuje czas, gdyż mieliśmy coś koło 36 milionów dolarów do wydatkowania rozłożonych na cztery lata czy coś koło tego.”

“Pamiętam jak borykaliśmy się z tym w Alpine. Nie mogliśmy po prostu kupić tego co chcieliśmy i musieliśmy rozkładać to w czasie. A duże zespoły, które wiedziały, że zbliżają się limity wydatków ze względu na posiadane przez siebie fundusze, po prostu od razu zakupiły te rzeczy.”

Szafnauer zwrócił uwagę, że pewne rzeczy miały krytyczny wpływ na osiągi bolidów w związku z tym ile dany zespół miał możliwości wydatkowania pieniędzy podczas nałożenia limitów.

“Podam wam przykład. Niektóre ekipy korzystają z przeźroczystych podłóg [podczas testów aerodynamicznych]. Mogą w ten sposób fizycznie oglądać przepływ powietrza, podczas gdy inni tego nie mogą zrobić. Cały ten sprzęt był zakupiony wcześniej.”

“Jako drobny przykład przytoczę rozmowę z jednym z moich aerodynamików [w Alpine], który powiedział: Potrzebujemy przeźroczystej podłogi, tak abyśmy mogli zobaczyć co się dzieje pod bolidem. Inni to mają!”

Amerykanin podziela również opinię Toto Wolffa, na którą limit wydatków bezpośrednio nie ma żadnego wpływu, ale również stanowi elementy różnicujący osiągi w stawce.

“Toto zawsze powtarza, że najlepsi kierowcy chcą być w najlepszych zespołach” mówił. “To także nieco wpływa na to, gdyż cały czas najlepsi kierowcy znajdują się w najlepszych zespołach.”

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułMałopolska kurator oświaty reaguje na słowa Barbary Nowak. “Duma i uprzedzenie”
Następny artykułSilent Hill 2 – krakowski Bloober Team pewny efektu końcowego