Na rynku finansowym obecne są banknoty, które wprowadzono od dnia 1 stycznia 1995. Dodatkowo, od 7 kwietnia 2017 roku zaczęto wprowadzać nowe wzory banknotów. Pomimo różnic wizualnych obie serie pozostają prawnym środkiem płatniczym i nadal zachowują swoją moc płatniczą. Niemniej, jak donosi “Dziennik Łódzki”, nie każdym banknotem można dokonać płatności w sklepach.
Sprzedawcy oraz obsługa klienta posiadają uprawnienie do odrzucenia uszkodzonych banknotów. W takim przypadku, właściciel banknotu jest zobowiązany do podjęcia działań mających na celu ich wymianę.
Więcej informacji znajdą Państwo poniżej.
NBP wyjaśnia co zrobić w takiej sytuacji
Zgodnie z wyjaśnieniami Narodowego Banku Polskiego postępowanie wymiany uszkodzonych banknotów wygląda następująco. Jak informuje NBP, banknoty postrzępione, rozerwane, wyblakłe, zniszczone wodą, przetarte, powinny być wymieniane w kasach dowolnego banku funkcjonującego na terenie Polski.
Gdy banknoty nie kwalifikują się do wymiany na zwykłych warunkach proponowanych przez banki, to zgodnie z zapewnieniami NBP, mogą one być przyjęte na podstawie specjalnego wniosku przez banki i odesłane do centrali NBP w celu wymiany
Czy stopień uszkodzenia ma wpływ na wartość?
Należy jednak zwrócić uwagę, że wysokość otrzymywanej kwoty za wymieniany banknot będzie zależała od stopnia jego uszkodzenia. NBP tłumaczy, że banknot zachowujący od 45 do 75 procent swojej oryginalnej powierzchni w jednym kawałku, kwalifikuje się do wymiany za połowę jego wartości nominalnej.
W przypadku banknotu, który posiada ponad 75 procent swojej pierwotnej powierzchni w jednym fragmencie, a także banknot, który został podzielony na nie więcej niż dziewięć części lecz nadal reprezentuje 100 procent powierzchni, bank wymieni go na pełną wartość nominalną.
Formularz wniosku o wymianę uszkodzonych banknotów jest dostępny na oficjalnej stronie internetowej Narodowego Banku Polskiego.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS