Rola Chief Data Officera (CDO) w sektorze opieki zdrowotnej: wzrost znaczenia danych medycznych, analityka i bezpieczeństwo. Wpływ na rozwój placówek medycznych. Dowiedz się więcej!
W związku z gigantycznym wzrostem liczby danych w organizacjach nie wystarcza już Chief Information Officer (CIO). Dlatego od pewnego czasu, również w sektorze ochrony zdrowia, rośnie znaczenie biura Chief Data Officera (CDO). Dzieje się tak zarówno w międzynarodowych korporacjach, mniejszych podmiotach, jak i instytucjach publicznych.
Wzrost wykładniczy liczby danych medycznych
– Branża opieki medycznej jest podatna na wpływ globalnych trendów i wyzwań – twierdzi Krzysztof Rainholc, menedżer ds. strategii danych w firmie doradczej Deloitte.
– Można do nich zaliczyć wykładniczy wzrost liczby danych medycznych i szerzej – zdrowotnych (na przykład dane uzyskane dzięki technologiom IoT i dane pacjentów z urządzeń wereables), zwiększone oczekiwania pacjentów na doświadczenia cyfrowe (e-recepty, e-historia medyczna, telemedycyna), coraz większe potrzeby w zakresie bezpieczeństwa danych (wywołane cyberatakami na dane medyczne). Niesłychanie ważne są wzrost znaczenia AI oraz generatywnej AI w medycynie (np. usprawnienie wewnętrznych procesów placówek medycznych), podejmowanie sprawnych decyzji w oparciu o dane (np. sytuacja pandemii i organizacja przepływu pacjentów), innowacje branżowe (wykorzystanie robotyki w leczeniu), a także szeroko pojęta personalizacja opieki medycznej.
Placówki medyczne mierzące się ze wspomnianymi wyzwaniami mogą czerpać wiele korzyści z wprowadzenia biura CDO. Obszar zarządzania danymi pomaga w rozwoju nowych modeli biznesowych, na przykład monetyzacji danych medycznych. Otwiera też przed organizacjami nowe ścieżki rozwoju oraz współpracy z sektorem ubezpieczeniowym.
Analityka i bezpieczeństwo danych medycznych
– Chief Data Officer to rola, która polega na nadzorze całego obszaru zarządzania danymi, włączając w to analitykę i bezpieczeństwo danych – wyjaśnia Władysław Mizia, lider konsultingu dla rynku medycznego w Polsce w firmie Deloitte. – Osoba obejmująca to stanowisko powinna mieć wiedzę na temat kwestii biznesowych oraz posiadać rozwinięte kompetencje technologiczne. Jest odpowiedzialna za stworzenie i realizację strategicznego planu działania, który ma wykorzystywać dane do wpierania celów i decyzji biznesowych oraz odpowiadać na wymagania pacjentów i regulacje.
Do kluczowych obowiązków CDO można zaliczyć zapewnienie zgodności z przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych i medycznych oraz ograniczenie ryzyka, ochrona jakości danych i zarządzanie dostępami, współpraca z innymi działami w celu wspierania innowacji i doskonalenia procesów opieki zdrowotnej, w tym usprawnienie procesów decyzyjnych bazujących na danych, promowanie kultury opartej na danych wśród personelu medycznego i administracyjnego. Na świecie rola Chief Data Officera w sektorze opieki zdrowotnej jest coraz bardziej rozpoznawalna i ceniona. Zmienia się to z uwagi na rosnącą świadomość znaczenia danych dla tworzenia strategii biznesowej i jej realizacji.
Nowoczesne podejście do danych, traktowanie ich jako strategicznego zasobu instytucjonalnego nie jest już zarezerwowane wyłącznie dla działów IT, ale staje się integralną częścią strategii biznesowych organizacji zdrowotnych. W wielu instytucjach CDO przekształca dane w informacje, które służą do podejmowania decyzji w oparciu o wyniki analizy. To podejście wykracza poza technologię. Chodzi o transformację danych w wiedzę praktyczną, wspierającą szeroki zakres usług: od opieki ambulatoryjnej po sytuacje awaryjne. CDO odpowiadają za automatyzację i cyfryzację procesów obsługi pacjentów, zarządzania dostawami, ułatwiając personelowi śledzenie i uzupełnianie towarów oraz pomagając zmniejszyć ilość odpadów. Często korzystają również z modeli współpracy i wymiany danych z innymi podmiotami (np. z branży ubezpieczeniowej czy social mediów), aby sprostać wymaganiom finansowym w stale zmieniającym się otoczeniu rynkowym.
Popyt na fachowców
– W Polsce zainteresowanie CDO w sektorze opieki zdrowotnej rośnie, choć jesteśmy na wcześniejszym etapie rozwoju tego trendu w porównaniu z niektórymi krajami – zwraca uwagę Władysław Mizia.
Nasze korporacje medyczne posiadają zespoły zajmujące się zarówno zarządzaniem danymi, jak i bardziej zaawansowaną analityką. Funkcja CDO jest najczęściej łączona ze stanowiskiem Chief Information Officera lub określana tytułem dyrektora ds. zarządzania danymi, ale nie na poziomie zarządu. Również mniejsze prywatne placówki coraz częściej dostrzegają wartość, jaką mogą przynieść profesjonalne biura danych. Natomiast zdecydowaną większość danych medycznych w sektorze ochrony zdrowia przetwarzają podmioty publiczne, zarówno na poziomie centralnym (NFZ, Centrum eZdrowia), jak i regionalnym oraz lokalnym (publiczne szpitale i przychodnie).
Platforma e-Zdrowie P1, P2 = System Informacji Medycznej
Architektura centralnych systemów e-zdrowia jest podzielona na Platformę e-Zdrowie P1 (Elektroniczna Platforma Gromadzenia, Analizy i Udostępnienia Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych) i Platformę P2 (Platforma Udostępniania On-Line Usług i Zasobów Cyfrowych Rejestrów Medycznych) obsługujące wspólnie System Informacji Medycznej (SIM), dziedzinowe systemy teleinformatyczne, w tym system RUM-NFZ oraz rejestry medyczne. Regionalne Platformy e-Zdrowia to systemy teleinformatyczne tworzone przez samorządy województw. Realizują usługi e-zdrowia dla podmiotów leczniczych i pacjentów danego województwa.
Należy pamiętać, że to pacjenci są właścicielami swoich danych medycznych i to oni decydują, komu te dane są udostępniane (w zgodzie z obowiązującym prawem). Trzeba więc opracować spójną politykę prywatności danych pacjenta, wykorzystywaną na wszystkich poziomach systemu ochrony zdrowia. Dane zbierane przez usługodawców powinny być używane wtórnie do statystyki i raportowania. Mogą pomóc przy kreowaniu polityki zdrowotnej, tworzeniu rejestrów medycznych czy naukowo-badawczych. Wzrost świadomości na temat wartości i potencjału, jaki niosą ze sobą dane medyczne, może przyczynić się do zwiększenia liczby placówek zdrowotnych decydujących się na wprowadzenie stanowisk związanych z zarządzaniem danymi.
– Rola CDO w sektorze opieki zdrowotnej, zarówno na świecie, jak i w Polsce, jest coraz bardziej istotna. Odpowiedzialność za dane, ich analizę i wykorzystanie w celu poprawy jakości opieki, optymalizacji procesów i wprowadzania innowacji staje się kluczowym elementem strategii rozwoju placówek medycznych. Wzrost zainteresowania potencjałem wykorzystania danych wśród organizacji zdrowotnych i dostrzeżenie ich wartości wpływa na zwiększenie zapotrzebowania na profesjonalistów zdolnych do ich efektywnego zarządzania i wykorzystania – podsumowuje Krzysztof Rainholc.
Autor: Mieczysław Starkowski
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS