A A+ A++

Ze stereotypami ograniczającymi potencjał rozwojowy dziewczynek stykamy się we wczesnym dzieciństwie. Firma BASF Polska uruchomiła kampanię społeczną „Chemia jest Kobietą”, która pokazuje dziewczynkom i młodym kobietom, jak oprzeć się narzuconym konwencjom o roli kobiet i uwolnić swój potencjał przywódczy.

W kolejną rocznicę urodzin najsłynniejszej polskiej noblistki Marii Skłodowskiej-Curie firma chemiczna BASF Polska zaprezentowała na konferencji prasowej kolejną odsłonę kampanii społecznej BASF Polska „Chemia jest Kobietą”. Pomysł na tę kampanię był efektem spotkania przy okrągłym stole zorganizowanym w 2022 r. przez BASF Polska, podczas którego zaproszeni eksperci z instytucji naukowych, fundacji wspierających dziewczynki, mediów oraz branży chemicznej dyskutowali o wynikach raportu „Kobiety w Chemii”. Raport powstał na bazie pierwszego badania na temat równości płci i różnorodności w sektorze chemicznym przeprowadzonym przez pracownię Kantar Polska, na zlecenie BASF Polska i we współpracy z Polską Izbą Przemysłu Chemicznego. 

Według ekspertów stereotypy dotyczące kobiet w branży chemicznej, ale także ogólnie w biznesie i w ich życiu, powstają dużo wcześniej, bo już na etapie szkoły podstawowej. Stereotypy stają się swoistą dziewczęcą kulą u nogi już u progu całego procesu edukacji, podczas którego kształtują się marzenia i wyobrażenia dzieci o ich przyszłym życiu. 

W tym roku BASF Polska postanowiła dotrzeć do sedna tego problemu i tegoroczną edycję kampanii społecznej „Chemia jest Kobietą” poświęcić dziewczynkom i młodym kobietom. Katarzyna Byczkowska, dyrektorka zarządzająca BASF Polska, podkreśliła, że tegoroczna edycja kampanii „Chemia jest Kobietą” to naturalny krok aktywności firmy.

„Mamy już wiedzę, że niekorzystne schematy, które dotykają kobiet w ich karierze zawodowej, mają swoje podłoże w stereotypowym podziale ról już na etapie edukacji w szkole podstawowej. Dlatego zdecydowaliśmy się w tym roku skierować nasze działania właśnie do dziewczynek, aby zainspirować je i wesprzeć ich chęć do podążania za marzeniami” – wyjaśniła szefowa BASF Polska.

Przypomniała, że w ramach tegorocznych działań, we współpracy z Fundacją Kosmos dla Dziewczynek, powstał niezwykle inspirujący insert do Magazynu KOSMOS dla Dziewczynek: „Eksperymentuj z żywiołami”. To 16 stron fantastycznych eksperymentów opracowanych przez Wojciecha Mikołuszko – przyrodnika i dziennikarza naukowego. Insert miał zachęcać dziewczynki do odważnego odkrywania swoich zainteresowań bez względu na stereotypy, a także podążać za swoimi talentami i ciekawością.

Jak zauważyła podczas konferencji Aleksandra Dzierżawska z Fundacji KOSMOS dla Dziewczynek, stereotypy to szufladki, które niepotrzebnie ograniczają nasze możliwości.

„Jako dorośli powinniśmy rozmawiać z dziećmi o tym, że każdy jest inny i ma prawo do wyboru. Nie musimy narzucać im określonych ról i zachowań tylko dlatego, że są dziewczynkami lub chłopcami” – podkreśliła. 

„Dostrzegajmy człowieka z jego realnymi zainteresowaniami, a nie nasze wyobrażenie o tym, czym dany chłopiec czy dziewczynka >>powinni się interesować<<. Rozmawiajmy z dziećmi o różnych możliwościach zawodowych i życiowych, dostosowanych do ich indywidualnego potencjału” – zaproponowała Dzierżanowska. 

Wtórowała jej Eliza Durka, prezeska Fundacji Inspiring Girls Polska. Podkreślała, że szalenie ważne jest, aby pokazywać dziewczynkom i chłopcom wzorce i modele ich przyszłości.

„Fundacja Inspiring Girls Polska łączy dziewczynki z inspirującymi kobietami, aby pomóc im odkryć swoje możliwości. W ramach realizowanych przez nas programów o charakterze mentoringowym dziewczynki spotykają się z kobietami z różnych środowisk zawodowych i społecznych. Te kobiety, zwane z angielskiego role modelkami, szczerze opowiadają o swoim doświadczeniu, sukcesach i porażkach oraz o blaskach i cieniach zawodu, który wykonują” – wyjaśniła. 

Według Durki dziewczynki oraz chłopcy, gdy widzą inspirującą kobietę, która jest spełniona, mają szansę zdobyć wiedzę na temat różnorodnych zawodów, ścieżek rozwoju, ale przede wszystkim urealnić swoje wyobrażenia na ich temat.

„W ten sposób inspirujemy oraz podnosimy aspiracje edukacyjne i zawodowe młodych” – powiedziała szefowa Fundacja Inspiring Girls Polska. 

W październiku br. Fundacja Inspiring Girls Polska zorganizowała konferencję, na której odbyła się premiera ich najnowszego raportu pt. „Dziewczyny i przywództwo”. BASF Polska objęła to wydarzenie strategicznym partnerstwem. 

Oprócz organizacji pozarządowych w walkę ze stereotypami ograniczającymi potencjał kobiecy angażuje się również świat nauki. Jego przedstawicielki biorące udział w konferencji podzieliły się swoimi doświadczeniami dydaktycznymi i zawodowymi. Dr Justyna Pokojska, adiunktka na Wydziale Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, opowiedziała o swoim badaniu terenowym wśród 10-letnich uczniów i uczennic z miejscowości niedaleko Zakopanego, na którym zapytała dzieci o to, kim chciałyby być w przyszłości. Z jej obserwacji wynikało, że chłopcy swobodnie opowiadali, że będą grać w piłkę jak Robert Lewandowski albo skakać jak Kamil Stoch. Dziewczynki były zaś dość milczące.

„Dopytywane odpowiadały, że nie wiedzą, nie mają pomysłu. Jedna z nich powiedziała, że raczej będzie jak jej mama, zajmować się domem i dziećmi” – relacjonowała socjolożka.

Podkreśliła, że oczywiście dziewczynki mogą robić to samo, co ich mamy.

„Uderzyło mnie to, że 10-latka nie ma marzenia, że będzie np. księżniczką, baletnicą czy Anią Lewandowską, to może być już efektem działania stereotypów, które tłumią dziewczęce marzenia” – wyjaśniła socjolożka. 

O marzeniach studiowania na kierunkach chemicznych czy technicznych mówiła prof. Anna Chrobok z Politechniki Śląskiej.

„Z punktu widzenia instytucji naukowej istotne jest prezentowanie studentkom i studentom różnych możliwości, jakie daje im studiowanie na kierunkach chemicznych czy technicznych i pokazanie ścieżek zawodowych po studiach. Pomaga w tym współpraca uczelni z biznesem, w ramach której studenci mogą zobaczyć z bliska pracę w firmach z branży chemicznej” – wyjaśniła.

Zwróciła uwagę, że choć przybywa kobiet dziekanów i rektorek, nadal zbyt mało kobiet sięga po tytuły np. profesora belwederskiego. 

Według dr inż. Anny Zalewskiej z BASF Polska, kobiet na wydziałach chemicznych jest dużo.

„Gdy ja studiowałam, na kierunku było nas 60 proc., a na moich studiach doktoranckich nawet 90 proc., ale na specjalistycznych konferencjach kobiet pojawiało się już tylko 5 proc. i były one traktowane z przymrużeniem oka” – wskazała. 

Dodała, że twarde dane pokazują, że kobiety są lepiej przygotowane merytorycznie, tylko muszą uwierzyć w swoją eksperckość, wiedzę i doświadczenie.

„Udało mi się to, gdy weszłam do biznesu” – powiedziała specjalistka w firmie BASF Polska. 

W ramach tegorocznej odsłony kampanii „Chemia jest Kobietą” powstały także artykuły eksperckie poświęcone studentkom i dziewczynkom. Pierwszy z nich poruszał temat ścieżki kariery studentek na kierunkach chemicznych, który nie musi się ograniczać do kariery w laboratoriach. Kolejny tekst dotyczył negatywnego wpływu stereotypów płciowych na polską edukację.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułEksperci i przedstawiciele organizacji pacjenckich wskazali najpilniejsze potrzeby w hematoonkologii
Następny artykuł105. rocznica odzyskania Niepodległości w Waśniowie