Takie hasło ma teraz wyróżniać miasto, które – według firmy opracowującej nową strategią promocji – ma „olbrzymi potencjał, który dzieje się bez naszej pomocy”.
Jakiś czas temu władze Chełma uznały, że najwyższy czas tchnąć nowego ducha w wizerunek miasta i sprawić, by było one postrzegane jako bardziej atrakcyjne, zarówno przez mieszkańców, jak i przyjezdnych. W tym celu ratusz zlecił opracowanie Strategii Marki i Promocji Miasta Chełm, która ma być „przewodnikiem” w budowaniu lepszego i nowocześniejszego wizerunku miasta. Poszukiwania podmiotu, który na zlecenie miasta opracowałby Strategię Marki i Promocji Miasta Chełm, rozpoczęły się w 2022 roku. Miasto ogłosiło wówczas przetarg, ale zakończył się on fiaskiem. Jakiś czas później postępowanie powtórzono i tym razem udało się wybrać wykonawcę – konsorcjum spółek Instytut Badawczy IPC i MOOQ z Wrocławia, które swoje usługi wyceniły na ok. 209 tys. zł.
Nowa strategia, jak tłumaczyli urzędnicy, ma być opracowaniem z listą konkretnych metod i narzędzi marketingowych, które będą wykorzystywane przy promowaniu miasta, a jej celem jest m.in. podniesienie rozpoznawalności miasta, uatrakcyjnienie jego oferty, a także zharmonizowanie systemu wizualnej identyfikacji, czemu finalnie ma przyświecać wspólny cel – budowanie pozytywnego wizerunku Chełma wśród mieszkańców oraz innych grup docelowych.
Efekty kilkumiesięcznej pracy nad nową strategią promocyjną Chełma zaprezentowano na ostatniej sesji rady miasta.
Jak mówił Michał Pawlik, reprezentujący zespół autorów strategii, przez podjęciem tego zlecenia on i jego znajomi o Chełmie wiedzieli niewiele, a Bieluch po drugiej stronie Polski częściej kojarzy się z serkami, niż podziemiami.
– Jednak po pierwszych wizytach, po tych wszystkich analizach, które pozwoliły nam „dotknąć” państwa miasta i spojrzeć na nie z bliska, to bardzo dużo ono zyskuje, a punktów zaczepienia, wokół których można budować markę Chełm jest wiele. Szukając informacji o tym, co w kontekście Chełma można znaleźć aktualnie w sieci, dotarłem m.in. do podcastu „Babel Rzeczpospolita Multi Kulti”, zajmującego się historią Polski w niestandardowy sposób. Powstał odcinek o Chełmie, z którego dowiedziałam się, że jest jedynym miastem słowiańskim, a na pewno jedynym w Polsce, które zostało zbudowane na planie Konstantynopola. Rzeczą, która mnie najbardziej zaskoczyła i przeraziła, a w pracy z markami mało co mnie przeraża, był fakt, że Sacha Baron Cohen, szerzej znany jako „Borat” kręci serial animowany na podstawie „Mędrców z Chełma”. Polecam lekturę tego, jak marka państwa Kazachstan była postrzegana przed i po filmie „Borat”. Marka Chełm pojawiała się na świecie ostatnio głównie w kontekście planów Cohena. I to jest raczej szansa, a nie zagrożenie. Macie bardzo duży potencjał, który się dzieje bez waszej pomocy – mówił M. Pawlik.
Przygotowując strategię specjaliści przeprowadzili m.in. badania ankietowe. Udział w nich wzięli mieszkańcy Chełma (500 osób) i ogólnopolska grupa respondentów (600 osób). Badania na tej drugiej grupie pokazały, że Polacy przeważnie słyszeli o Chełmie, ale nie wiedzą o nim nic konkretnego. Niektórzy kojarzyli chełmskie podziemia kredowe. Zaś zdaniem samych chełmian to właśnie podziemia stanowią największą atrakcję turystyczną naszego miasta i w oparciu o nie budowana powinna być strategia jego promocji. Na dalszych pozycjach, jako najbardziej atrakcyjne miejsce, chełmianie wskazywali: plac Łuczkowskiego i stare miasto, Górkę i bazylikę NNMP. Co ciekawe w oczach chełmian biorących udział w badaniu Chełm jest postrzegany jako miasto czyste, bezpieczne, bogate w kulturę i historię, przyjazne, spokojne bardziej tradycyjne niż nowoczesne i bardziej dla starszych niż młodych.
Autorzy strategii zaproponowali m.in., by nowa marka miasta Chełm opierała się na trzech filarach. Pierwszy z nich „Miasto historii i różnorodnych opowieści” to promocja i rozwinięcie idei miasta o fascynującej historii, która daje potencjał na przyszłość, przyciągając zarówno mieszkańców, jak i turystów. Jak wskazywał M. Pawlik, potencjał w tym zakresie Chełm ma ogromny. Książe Daniel, chełmski Golem, PKWN, Dyrekcja, podziemia kredowe, bliskość granicy, legendy o duchu Bieluchu i chełmskim białym niedźwiedziu – to wszystko daje duże możliwości. Jako cel strategiczny wskazano także wykorzystanie unikalnego waloru miasta, jakim są podziemia kredowe, choć – jak zauważyli autorzy strategii – do kopalni w Wieliczce jeszcze im daleko, ale niewątpliwie, jest to miejsce z ogromnym potencjałem. Wskazano także na ważną rolę rozwijania potencjału gospodarczego miasta, tworzenie dogodnych warunków dla przedsiębiorców, przyciąganie inwestycji oraz promowanie Chełma jako atrakcyjnego miejsca do prowadzenia działalności gospodarczej.
Autorzy strategii zaproponowali także nowy slogan marki – „Chełm. Miasto wielu opowieści”. Odświeżyli herb, logotypy i oznaczenia, którymi posługuje się miasto, prezentując jak mogłyby zostać wykorzystane. W związku z nowym pozycjonowaniem i sloganem marki na terenie miasta wprowadzone mają zostać specjalne instalacje z opisem wybranych opowieści oraz przekierowanie na stronę internetową lub aplikację mobilną. Rozwijany może być także dalej program „miejskich niedźwiadków”, jednak – jak wskazali specjaliści – musi być on połączony z nowym pozycjonowaniem Chełma jako „miasta wielu opowieści”. Dodatkowo wprowadzony zostanie w przestrzeni publicznej napis CHEŁM – każda litera tego napisu oznaczała coś innego – C – podziemia, H – historię Chełma, E – kulturę, Ł – mieszkańców M – przyszłość miasta. Przekaz liter będzie pokazany za pomocą odpowiednich rozwiązań graficznych. Litery będące od siebie w niewielkiej oddali będą składały się w całość pod odpowiednim kątem. Nowa strategia promocji marki Chełma ma być wdrażana od przyszłego roku. (w)
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS