A A+ A++

Silesia City Center planuje wprowadzić opłaty na wszystkich swoich parkingach. Czy obsługiwać je będzie spółka, na którą UOKiK nałożył trzy kary za naruszenie interesów konsumentów?

***

W tej sprawie zadaliśmy pytania zarówno Apcoa Parking Polska, jak i Silesia City Center. Czekamy na odpowiedź SCC a odpowiedź Apcoa prezentujemy poniżej.

To największe centrum handlowe (SCC) w Katowicach dysponuje zarazem największymi parkingami. Jest ich w sumie 5 i mieści się na nich aż 3,5 tys. samochodów.

Wszystkie te parkingi mają być płatne. Nie wiadomo na razie, na jakich zasadach.

Nie wiadomo czy płatność będzie wymagana już od pierwszej sekundy, czy na przykład dopiero po upływie kilkudziesięciu minut, albo dwóch lub trzech godzin.

Lub też – rabat bądź zwolnienie z opłaty dla posiadaczy paragonów potwierdzających opłacenie usługi bądź zrobienie zakupów w SCC. Rozwiązania stosowane na różnych parkingach są bardzo różne (na przykład korelacja braku opłaty czy jej wysokości z rodzajem bądź wysokością kwoty na paragonie) – i nie wiadomo jeszcze, które z tych rozwiązań SCC zechce stosować u siebie.

Z naszych informacji wynika, że o obsługę parkingów i płatności ubiega się Apcoa Parking Polska(poniżej odpowiedź Apcoi). Apcoa chce odpowiadać za rozliczanie klientów SCC pozostawiających samochody na parkingach tego centrum handlowego.

Działalności parkingowej Apcoi przyglądał się Urząd Konkurencji i Konsumentów. W grudniu 2022 r. nałożył na Apcoę trzy kary: 293,8 tys. zł, ponownie 293,8 tys. zł oraz 235,1 tys. zł.

W pierwszym przypadku chodziło o (cytat z decyzji):
„rozpowszechnianie na stronie internetowej należącej do Apcoa Parking Polska z siedzibą w Warszawie oraz na wystawianych „Wezwaniach do wniesienia opłat dodatkowej” nieprawdziwej informacji o tym, że konsument może złożyć reklamację dotyczącą „Wezwania do wniesienia opłat dodatkowej” jedynie na formularzu zamieszczonym na stronie internetowej należącej do Apcoa Parking Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie lub przez wysłanie listu na adres siedziby Apcoa Parking Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, która to praktyka wprowadza Konsumentów w błąd co do możliwości złożenia reklamacji tylko dwoma wskazanymi przez parking Polska Sp z o.o z siedzibą w Warszawie kanałami”.

Spółka zaniechała tej praktyki 2 września ub. roku.

W drugim przypadku chodziło o (cytat z decyzji):
„zamieszczanie w pismach zawierających odmowę uwzględnienia reklamacji dotyczących „Wezwania do wniesienia opłaty dodatkowej” nieprawdziwej informacji, iż w sytuacji nieuiszczenia opłaty parkingowej w wyznaczonym terminie konsument zostanie dodatkowo obciążony kosztami pozyskania danych właściciela pojazdu oraz kosztami postępowania egzekucyjnego i windykacji, która to praktyka wprowadza Konsumentów w błąd co do nieuchronności poniesienia takich opłat”.

Spółka zaniechała tych praktyk 22 lipca ub. roku.

W trzecim przypadku chodziło o (cytat z decyzji):
„zamieszczanie na stronie internetowej należącej do Apcoa Parking Polska sp. z o.o z siedzibą w Warszawie, działającej pod adresem https://www.apcoa. pl/reklamacje/ postanowienia o treści: „Reklamacje rozpatrywane są według kolejności zgłoszeń, w miarę możliwości w terminie do 30 dni. Termin ten może ulec wydłużeniu w przypadku dużej ilości zgłoszeń „.

UOKiK uznał tę praktykę za sprzeczną z ustawą o prawach konsumenta. Spółka zaniechała jej 4 sierpnia ub. roku.

Apcoa Parking Polska uznała decyzje UOKiK za krzywdzące. W kwietniu tego roku spółka zamieściła komunikat, w którym twierdzi, że decyzja UOKiK była krzywdząca i zaskarżyła ją do sądu.

W komunikacie Apcoa stwierdziła m.in.: „Prezes UOKiK przyznał w uzasadnieniu decyzji, że zakwestionowane ostatecznie w decyzji działania APCOA nie były umyślne. Uważamy też, że w wyniku stosowanych praktyk konsumenci nie ponieśli szkody”.

Nam Apcoa potwierdziła, że jej kwietniowe stanowisko (link prezentujemy poniżej) jest nadal aktualne. „Czekamy na rozprawę sądową” – powiedział jej przedstawiciel.

W sprawie obsługi parkingów SCC Apcoa odpowiedziała: „Nie udzielamy informacji na temat projektów i przetargów, w których spółka bierze udział. Tego typu informacje stanowią tajemnicę handlową”.

Poniżej link do stanowiska Apcoi. A także link do decyzji UOKiK.

***

Tych 200 tys. ludzi naprawdę nie musiało umrzeć.

Poruszający film o pandemii – link do strony z filmem: Pandemia Czas Próby (do obejrzenia na komputerze i na niektórych komórkach; zwróć uwagę na to, by zacząć od części pierwszej).

Jeśli masz problem na komórce a chcesz go na niej obejrzeć – w przeglądarce telefonu po prostu wpisz iboma.media

***
KOMENTARZE: TYLKO FACEBOOK.

Masz problem, widzisz problem, masz ważną informację? Daj nam znać:

[email protected] lub przez „Wyślij Wiadomość” na Facebooku Katowice Dziś.

***

Poszukujemy współpracowników. Skontaktuj się mailowo lub przez Fb.

***

Redaktor naczelny Katowice Dziś Mateusz Cieślak.

***

Stanowisko Apcoi:

https://www.apcoa.pl/aktualnosci/ostatnie-aktualnosci/artykul/stanowisko-apcoa-w-sprawie-decyzji-uokik/

Decyzja UOKiK:

https://decyzje.uokik.gov.pl/bp/dec_prez.nsf/0/1E2ED1AA42256215C125893B00377541/$file/RKR-4.2022.pdf

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułDamski bokser doigrał się
Następny artykułO dezinformacji i agresji słownej debatowano w Urzędzie Marszałkowskim