A A+ A++

Czym tak właściwie jest znak towarowy?

Znakiem towarowym można nazwać jakikolwiek oznaczenie, a więc słowo, frazę, logo, symbol, bądź nawet sygnał dźwiękowy, dzięki któremu można wyróżnić towar lub usługę na rynku. Taką definicję można wywnioskować z art. 120 ustawy prawa własności przemysłowej. 

Za pomocą znaku towarowego zapewnia się ochronę swojej własności intelektualnej. Samo stworzenie takiego znaku nie jest oczywiście równoznaczne z uzyskaniem ochrony prawnej. Należy jeszcze zarejestrować znak towarowy w odpowiednim urzędzie patentowym.

Zobacz również:

Podstawowe rodzaje znaków towarowych 

Wyodrębnienie na poszczególne kategorie jest bardzo różnorodne. Dokonanie tego wyodrębnienia jest w zasadzie niemożliwe, jako że (przynajmniej w aktualnym stanie prawnym) katalog tychże znaków nie jest zamknięty. Prawodawstwo w tym zakresie jest jednym z tych, które obecnie rozwija się dosyć dynamicznie. Na poszerzenie katalogu znanych prawu rodzajów znaków, w znacznym stopniu wpłynęła nowelizacja ustawy prawo własności przemysłowej, z dnia 20 lutego 2019 roku, implementująca dyrektywy Rady Unii Europejskiej oraz Parlamentu Europejskiego. 

Należy więc wymienić, zgodnie z obecną wiedzą prawną na ten temat, podstawowe rodzaje znaków prawnych. Są to:

  • znak słowny;
  • znak słowno-graficzny;
  • znak graficzny;
  • znak przestrzenny;
  • znak pozycyjny;
  • deseń;
  • kolor/kombinacja kolorów; 
  • znak dźwiękowy;
  • znak ruchomy;
  • znak multimedialny; 
  • znak holograficzny ;
  • znak inny.

To właśnie ze względu na ten „znak inny”, pomimo tak szerokiego podziału, niemożliwym jest całkowite zamknięcie tego katalogu. O praktycznie każdym z tych rodzajów można by napisać oddzielny artykuł, a więc na tę chwilę pozostaję mi jedynie je wymienić.

Ogólnie o ochronie prawnej marki

Wiele osób zapomina, że nie każdą nazwę czy logo firmy da się zarejestrować. Innymi słowy działając na rynku pod daną marką wiele lat nagle, może się okazać, że nie będziemy w stanie jej zmonopolizować poprzez rejestrację w Urzędzie Patentowym.

Najczęściej chodzi tutaj o nazwy, które są opisowe. Opisowe, czyli takie, które łopatologicznie wskazują co pod daną marką jest oferowane. Przykładem mogą być nazwy typu „pyszne owoce”, „bezbolesny dentysta” czy „tanie rowery”. Takie określenia są popularne, bo od razu wskazują co dana firma oferuje, ale prawo uznaje te określenia za będące w domenie publicznej. To duży problem szczególnie dla sklepów internetowych, które chętnie w takie nazwy wchodzą.

Nie da się również zarejestrować znaków towarowych zawierających symbole narodowe jak flaga czy godło Rzeczypospolitej Polskiej. Ciekawą kategorią oznaczeń wyłączonych z ochrony są wulgaryzmy. Jeżeli ekspert uzna, że dane oznaczenie narusza dobre obyczaje, odmówi jego rejestracji. Niemniej Urzędy Patentowe na całym świecie różnie to interpretują i to, czego nie da się zastrzec w Polsce może liczyć na ochronę np. jako znak unijny.

O czym pamiętać po rejestracji znaku towarowego?

Po pierwsze, że taka ochrona nie jest dana raz na zawsze. Takie prawo wyłączne trwa 10 lat i nieprzedłużane wygasa. Poza tym od znaku towarowego wymaga się, aby był używany w sposób rzeczywisty przez okres ostatnich pięciu lat od daty rejestracji. W przeciwnym razie istnieje ryzyko, że konkurent wystąpi o wygaszenie takiej ochrony.

Po drugie, istnieje szereg wyjątków, kiedy pomimo rejestracji znaku towarowego inne podmioty mogą z naszej marki korzystać. Najczęściej chodzi o przypadek tzw. wyczerpania prawa do znaku towarowego. Jest to sytuacja, kiedy uprawniony do znaku traci nad nim władze po tym, jak wprowadzi towar na rynek. Przykładowo, jeżeli kupimy samochód marki BMW to możemy go później odsprzedać posługując się w ofercie tym znakiem towarowym.

Po trzecie sama rejestracja znaku towarowego nie oznacza jeszcze, że wygraliśmy w sporze z konkurentem. Jeżeli poprzez taką rejestrację naruszyliśmy cudze prawa (np. prawa autorskie, prawo do firmy czy dobra osobiste) to w sporze konkurent może nasz znak towarowy unieważnić. Tak się może również stać, jeżeli wystąpiliśmy o ochronę znaku towarowego, którym wcześniej posługiwał się nasz wspólnik lub szef. Jest to wtedy książkowy przypadek zgłoszenia w złej wierze.

Tak czy inaczej aby uniknąć wskazanych wyżej sytuacji, najlepiej skorzystać z pomocy rzecznika patentowego.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPolicjanci z Brzegu poszukują świadków śmiertelnego pobicia
Następny artykułPapierosy bez akcyzy