W interesie graczy jest to, żeby wydawane gry obsługiwały więcej niż jedną technikę upscalingu obrazu. Pozwala to każdemu dokonać wyboru lub skorzystać z tego rozwiązania w ogóle, jeśli na przykład ktoś posiada kartę AMD niewspierającą DLSS. Na rynku wykształciła się jednak pewnego rodzaju nierównowaga. Jak wiadomo, gry wydawane są bardzo często w partnerstwie z producentem kart graficznych i ma to niestety wpływ na dostępność poszczególnych technik upscalingu.
W wielu grach AAA i mniejszych, wydawanych w partnerstwie z AMD, brakuje implementacji DLSS. Wydaje się, że NVIDIA ma bardziej otwarte podejście do kwestii upscalingu obrazu, pomimo wymagań sprzętowych techniki DLSS.
Test NVIDIA DLSS, AMD FSR oraz Intel XeSS w grze Cyberpunk 2077 – Która technika daje najlepszą jakość obrazu?
Choć obecnie trudno wyobrazić sobie duży tytuł, który nie oferuje żadnej opcji upscalingu, to niestety widoczny jest pewien trend, według którego DLSS rzadziej trafia do pozycji wydawanych w partnerstwie z AMD. Co ciekawe, trudno zauważyć podobne zjawisko w odwrotnej sytuacji. Duże gry, przy których powstawaniu brała udział NVIDIA, bardzo często oferują wsparcie także dla FSR. Sytuację idealnie ilustruje zestawienie 21 gier AAA i nieco mniejszych, wydanych we współpracy z NVIDIĄ lub AMD. Spośród 13 gier wypuszczonych na rynek w partnerstwie z tą drugą firmą, jedynie trzy oferują wsparcie dla DLSS. W przypadku NVIDII zaś (8 gier) zaledwie jedna nie obsługuje jakiejś wersji FSR i może to wynikać częściowo z faktu, że w okresie premiery tytułu FSR 2 nie było jeszcze dostępne.
Data premiery | Partner | AMD FSR | NVIDIA DLSS | |
Redfall | 02.05.2023 | NVIDIA | TAK | TAK |
Star Wars Jedi: Survivor | 28.04.2023 | AMD | TAK | NIE |
Dead Island 2 | 21.04.2023 | AMD | TAK | NIE |
The Last of Us Part I | 28.03.2023 | AMD | TAK | TAK |
Resident Evil 4 Remake | 23.03.2023 | AMD | TAK | NIE |
Forspoken | 24.01.2023 | AMD | TAK | TAK |
Callisto Protocol | 02.12.2022 | AMD | TAK | NIE |
Marvel’s Midnight Suns | 01.12.2022 | NVIDIA | TAK | TAK |
Warhammer 40,000: Darktide | 30.11.2022 | NVIDIA | TAK | TAK |
Uncharted Legacy of Thieves Collection | 19.10.2022 | AMD | TAK | TAK |
Saints Row | 23.08.2022 | AMD | TAK | NIE |
Marvel’s Spider-Man Remastered | 12.08.2022 | NVIDIA | TAK | TAK |
Sniper Elite 5 | 25.05.2022 | AMD | TAK | NIE |
Death Stranding Director’s Cut | 30.03.2022 | NVIDIA | TAK | TAK |
Ghostwire Tokyo | 24.03.2022 | NVIDIA | TAK | TAK |
Halo Infinite | 15.11.2021 | AMD | NIE | NIE |
Marvel’s Guardian’s of the Galaxy | 26.10.2021 | NVIDIA | TAK | TAK |
Far Cry 6 | 07.10.2021 | AMD | TAK | NIE |
Battlefield 2042 | 06.10.2021 | NVIDIA | NIE | TAK |
Resident Evil Village | 07.05.2021 | AMD | TAK | NIE |
World of Warcraft: Shadowlands | 23.11.2020 | AMD | NIE | NIE |
AMD FSR 3 z pierwszymi szczegółami – technika upscalingu wykorzysta interpolację klatek, podobnie jak NVIDIA DLSS 3
Wątpliwe jest, żeby powyższe różnice wynikały z trudności implementacji DLSS w grach, przy produkcji których partnerem nie była NVIDIA. Dowodzi temu łatwość, z jaką moderom udało się w wielu przypadkach dodać nieoficjalne wsparcie dla tej techniki. Problemem jest zatem zapewne polityka AMD, która blokuje deweloperom możliwość implementacji konkurencyjnego rozwiązania. Na prośbę serwisu WCCFTech o komentarz do tej sytuacji, AMD nie udzieliło satysfakcjonującej odpowiedzi. Była ona raczej wymijająca i skupiała się na wykazaniu, że niektóre pozycje posiadają wsparcie wyłącznie dla DLSS i przedstawieniu, że FSR ma wiele zalet jako rozwiązanie otwarte i funkcjonujące na rozmaitym sprzęcie. W praktyce, choć tytuły obsługujące wyłącznie DLSS istnieją, to zazwyczaj są to pozycje mniejsze lub znajdujące się we wczesnym dostępie. Odpowiedź NVIDII była bardziej konkretna, ponieważ firma powiedziała wprost, że nie blokuje, nie zniechęca i nie ogranicza deweloperów gier w zakresie tego, jakie formy upscalingu obrazu chcą zaimplementować w swoich tytułach.
Test wydajności Diablo IV DLSS – Piekielne techniki NVIDII poprawiające wydajność. Jak to działa i wygląda?
Podejście NVIDII jest zatem w praktyce bardziej otwarte niż to prezentowane przez AMD. Nie zmienia tego fakt, że do działania DLSS wymagane są karty graficzne tego producenta. Firma bowiem nie zabrania deweloperom w żaden sposób implementacji konkurencyjnego FSR, nawet w sytuacji, gdy dany tytuł powstaje we współpracy z “zielonymi”. Danie graczom wyboru jest zawsze najlepszym wyjściem, tym bardziej, że w ocenie większości osób DLSS zapewnia lepszą jakość obrazu niż FSR. Niepokoi zatem, że lepsza z tych dwóch technik jest pomijana w niektórych dużych produkcjach. DLSS byłoby w nich bardzo przydatne, biorąc pod uwagę ostatnie problemy z optymalizacją PC-towych portów.
Źródło: WCCFTech, VideoCardz
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS