Opublikowany w poniedziałek projekt rozporządzenia Rady Ministrów określa organizację i tryb przygotowania systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym. W rozporządzeniu określono także warunki funkcjonowania organów władzy publicznej na stanowiskach kierowania.
Wśród zasadniczych założeń projektowanych zmian znalazła się kwestia zapewnienia nieprzerwalnego zarządzania państwem, obrony państwa oraz możliwości podejmowania i przekazywania decyzji przez organy władzy publicznej.
Plan obrony Polski. Jest projekt rozporządzenia MON
Rozporządzenie wskazuje organy wchodzące w skład systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym. Ponadto w przypadku zaistnienia konieczności, przewidziano możliwość włączenie w skład systemu kierowania przez premiera innych organów. Ma to na celu „umożliwienie elastycznego kształtowania składu systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym zgodnie z występującymi potrzebami”.
„Obecny katalog podmiotów tworzących system kierowania nie przewiduje takiej możliwości, co uniemożliwia pełne funkcjonowanie w systemie niektórych organów, nawet przywoływanych w Konstytucji RP. Wprowadzona zmiana likwiduje problem w tym obszarze” – wskazano.
W projekcie rozporządzenia opisano też organizację przygotowania systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym, która obejmuje przedsięwzięcia planistyczne i koordynacyjne zapewniające poszczególnym organom możliwość wykonywania zadań w zakresie planowania obronnego, przygotowania infrastruktury, przygotowania stanowisk kierowania czy współdziałania elementów systemu.
Rozporządzenie MON. Chodzi o bezpieczeństwo Polski
Rozporządzenie zawiera też warunki zapewniające funkcjonowanie organów na stanowiskach kierowania, takie jak zapewnienie organizacji pracy, przygotowanie infrastruktury, wyposażenia, zapewnienie finansowania, utrzymanie ciągłości funkcjonowania oraz zapewnienie obiegu informacji.
„Mając na uwadze wystąpienie okoliczność częściowej lub trwałej niemożności sprawowania urzędu przez Prezydenta RP, przewidziano rozwiązanie polegające na tym, że Marszałek Sejmu lub Marszałek Senatu pełniąc obowiązki Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej kieruje obroną państwa ze stanowiska kierowania Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Projektowane rozwiązanie ma na celu sprawne włączenie organów konstytucyjnych do systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym dla zapewnienia ciągłości kierowania obroną państwa” – czytamy w projekcie rozporządzenia.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS