A A+ A++
Mieszkańcy południa Katowic będą mieć lepszy dojazd do centrum Katowic i Tychów, a także do sąsiednich dzielnic. Rozpoczęła się budowa przystanków wzdłuż linii kolejowej nr 142, którą pociągi będą jeździć m.in. przez Podlesie, Kostuchnę, Murcki i Ochojec. Pierwsze kusy na tej trasie planowane są przed końcem 2023 roku.

Na południu Katowic realizowane będą dwa projekty kolejowe. Pierwszy właśnie się zaczął. To budowa 4 zupełnie nowych przystanków. Prace rozpoczęły się już na przystankach Katowice Podlesie Dąbrowa (ul. Podleśna i ul. Saska) oraz Katowice Murcki (ul. Cegielnia Murcki i ul. Tartaczna). Jak informują PKP PLK, roboty prowadzone są przy wykonaniu wykopu pod fundamenty peronów. Realizowane są też prace sieciowe. Wkrótce, bo jeszcze w II kwartale 2023 roku, powinny się też rozpocząć prace przy przystankach w Ochojcu (ul. Jankego) i Kostuchnie (ul. Boya-Żeleńskiego).

Wszystkie przystanki będą wyposażone w wiaty, ławki, oświetlenie, tablice informacyjne, pochylnie i ścieżki naprowadzające.

Inwestycja jest realizowana w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025”. Wartość zadania w Katowicach to łącznie ponad 9 mln zł. Zakończenie wszystkich prac planowane jest w IV kwartale 2023 r.

Warunkiem przyznania rządowych pieniędzy na ten cel była deklaracja przewoźnika kolejowego (w tym przypadku Kolei Śląskich), że zacznie wozić pasażerów na linii 142. Obecnie to trasa, którą jeżdżą wyłącznie pociągi towarowe. Jeśli wykonawcy przystanków zbudują prace w terminie, jeszcze w tym roku pasażerowie południowych dzielnic powinni mieć do dyspozycji cztery pary pociągów dziennie. Początkowo będzie ich tak mało, bo na więcej nie pozwala obecna infrastruktura. Ta jednak ma zostać rozbudowana z innego rządowego programu – Kolej Plus. Choć wszystko można było zrobić wcześniej i taniej.

W 2019 roku zakończyła się inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych warta ok. 50 mln złotych. Jej celem było przywrócenie na linii nr 142 ruchu towarowego. Wymieniono 14 km torów i 15 km sieci trakcyjnej na odcinku Katowice Ligota-Tychy.

Choć wcześniej spółka PKP PLK informowała o swoich zamiarach katowickich urzędników, to dopiero pod koniec inwestycji miasto zainteresowało się kolejowym szlakiem na południu. Efektem tego zainteresowania był wniosek złożony do wspomnianego programu „Kolej Plus”.

Pieniądze się znalazły. Obecnie trwa przetarg na wyłonienie wykonawcy prac projektowych. Te przewidziane są na lata 2023-2026. Sama budowa powinna się zakończyć w 2028 roku. Jej głównymi elementami będą trzy wiadukty oraz dodatkowy tor w Murckach (mijanka), który pozwoli na zwiększenie przepustowości linii 142 i puszczenie większej liczby pociągów przez południowe dzielnice Katowic.

Wiadukty kolejowe powstaną nad ul. Jankego w Ochojcu i Boya-Żeleńskiego w Kostuchnie. Z kolei w ciągu ul. Kołodzieja zbudowany zostanie wiadukt drogowy. Wszystkie te skrzyżowania dróg i torów będą więc bezkolizyjne.

Szacowana wartość całego zadania (prace projektowe i budowlane) to ponad 140 mln zł. Szacowany czas przejazdu na trasie z centrum Tychów do centrum Katowic to 29 min.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWielkanoc w Papui-Nowej Gwinei. Z wizytą u misjonarza ks. Łukasza Hołuba z Wierzbnej [ZDJĘCIA]
Następny artykułWybory sołeckie w gminie Bukowina Tatrzańska