33-letni mieszkaniec Brzegu został oszukany i stracił 5 tys. złotych. Mężczyzna kupił w sklepie internetowym telefon komórkowy, za towar zapłacił z góry, ale urządzenie nigdy do niego nie dotarło.
- – „Kilka dni temu do Komendy Powiatowej Policji w Brzegu zgłosił się 33-letni mieszkaniec miasta. Mężczyzna złożył zawiadomienie dotyczące oszustwa przy zakupie telefonu komórkowego. Na stronie internetowej sklepu wyszukał interesującą ofertę. Skorzystał z możliwości zapłaty za towar z góry i przelewem dokonał transakcji. Kiedy po kilku dniach nie otrzymał towaru postanowił skontaktować się ze sprzedawcą. Najpierw otrzymał odpowiedź, że paczka została już wysłana, a po kilku następnych dniach okazało się, że strona internetowa już nie istnieje. Mężczyzna stracił ponad 5 000 złotych” – informuje asp. Patrycja Kaszuba, oficer prasowy Komendy Powiatowej Policji w Brzegu.
Funkcjonariusze apelują o ostrożność podczas zakupów w sieci i przypominają, że dobrze wyglądająca witryna, to jeszcze nie powód do zaufania sprzedawcy. Przed dokonaniem transakcji warto skontaktować się ze sprzedawcą, zweryfikować sklep i nie dać się skusić na „super okazje”.
Zakupy w internecie:
- Należy sprawdzić opinie o sklepie – jak przebiegały zakupy innych, czy ktoś zgłaszał jakieś nieprawidłowości (można korzystać z opinii w serwisie takich jak www.ceneo.pl lub www.opineo.pl czy sprawdzić na forach znalezionych z wykorzystaniem choćby Google). Należy pamiętać, że sklep internetowy jak każda inna firma, musi posiadać numer telefonu stacjonarnego oraz adres i inne dane rejestracyjne – np. numery NIP i REGON. Powinien być też zamieszczony nr KRS (Krajowy Rejestr Sądowy), który można zweryfikować on-line, np. pod adresem www.krs-online.com.pl.
- Jakiekolwiek podejrzenia, powinny skutkować odstąpieniem od transakcji.
- O fakcie czy bierzemy udział w nieuczciwej aukcji, może powiedzieć opis aukcji lub załączone do niej zdjęcia. Pamiętać należy, że jeżeli zdjęcia nie są wykonane przez sprzedającego, tylko pochodzą np. ze strony producenta lub innej aukcji, może to świadczyć, iż sprzedający nie jest w posiadaniu wystawianego na sprzedaż towaru.
- Przed dokonaniem zapłaty powinno się skontaktować ze sprzedawcą – im więcej informacji o sobie udostępnia (np. adres i telefon) tym lepiej.
- W razie jakichkolwiek podejrzeń powinno się przynajmniej przy pierwszym zakupie sprawdzić stan przesyłki w obecności kuriera.
- Dobrze jest korzystać z ofert sklepów, które oferują możliwość śledzenia statusu zamówienia.
- Należy pamiętać, że nie ma „super okazji” – zbyt niska cena też może sugerować ryzyko oszustwa.
- Ważną sprawą jest fakt istnienia na stronie sklepu protokołu szyfrowania danych podczas dokonywania zakupów.
- Przed przesłaniem pieniędzy należy upewnić się, czy w naszej skrzynce poczty elektronicznej pojawiło się potwierdzenie zamówienia.
- W wypadku przedpłaty na konto należy wybierać tylko doświadczonych i pozytywnie opiniowanych sprzedawców.
- Jeżeli po aukcji zakończonej sprzedażą (przeważnie niespodziewanie wysoką kwotą) okaże się, że kupujący pochodzi z zagranicy (najczęściej z Afryki), nie należy wysyłać towaru, dopóki pieniądze nie zostaną zaksięgowane na koncie, nie reagując na e-mail’e, że pieniądze zostały chwilowo wstrzymane, ale za to do informacji jest załączony spreparowany dowód wpłaty (najczęściej jest do dokument w formacie *.pdf).
- Jeżeli przesyłkę przesłano pocztą lub dostarcza ją kurier – można otworzyć paczkę przy pracowniku poczty lub kurierze i w przypadku ujawnienia oszustwa, należy spisać protokół i złożyć zawiadomienie na policji.
Oryginalne źródło: ZOBACZ
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS