Jak poinformowała PAP w piątek rzeczniczka prasowa rzeszowskiego oddziału GDDKiA Joanna Rarus, konwój będzie wiózł mniejsze części maszyny. Do przewiezienia pozostały przednie segmenty tarczy, przenośniki ślimakowe oraz kolumny – sprecyzowała.
Konwój, który wyruszy w piątek w nocy z Opola, będzie jechał taką samą trasą, jak dwa poprzednie. Transport rozpocznie się po drogach województwa opolskiego, następnie przez województwa śląskie, łódzkie, mazowieckie i lubelskie dotrze na miejsce budowy na Podkarpaciu. Transport przejedzie m.in. autostradą A4 i A1, a następnie poruszał się drogami S8, S2, drogami ekspresowymi S17, S12 i S19, aby w końcu krajową ” 19″ dotrzeć w poniedziałek na plac budowy w Babicy.
Jak zaznaczyła Rarus, tak jak poprzednio, transport będzie się odbywał wyłącznie w godzinach nocnych, pomiędzy godzinami 22. a 6. Przejazd potrwa jednak krócej. Konwój nie będzie zajmował całej szerokości jezdni, a zatem nie będzie powodował tak dużych utrudnień w ruchu jak poprzednie – dodała.
Do końca stycznia będą jeszcze dwa podobne konwoje. Jeden wyruszy również z Opola, a drugi ze Szczecina. To będą już ostatnie transporty z częściami maszyny TBM (ang. Tunnel Boring Machine).
Po ich dostawie rozpocznie się jej składanie. Pomagać w tym będą żurawie gąsienicowe o udźwigu 650 i 300 ton. W lutym planowane jest składanie elementów TBM w segmenty, montaż zasadniczy ma się odbyć w kwietniu. Szacujemy, że w lipcu maszyna będzie gotowa do pracy – podkreśliła Rarus.
“Karpatka” będzie mieć długość 112 m i średnicę tarczy 15,2 m. Została przywieziona do Polski z Hiszpanii w elementach. Część bezpośrednio drogą lądową na ciężarówkach, a największe elementy przypłynęły statkiem. Ze Szczecina do Opola przetransportowane zostały barkami i pontonami po Odrze, a dalej ruszyły lądem. Transport tych największych elementów TBM rozpoczął się 11 listopada 2022 r. w Porcie Famet w Opolu. Na miejsce docelowe dotarł 29 listopada ub.r. Drugi konwój wyruszył z Opola 2 grudnia 2022 r., a na plac budowy przyjechał 20 grudnia 2022 r.
Transport maszyny pod względem logistycznym i technicznym jest przedsięwzięciem wyjątkowym. Wyspecjalizowane firmy przygotowywały się do niego przez wiele miesięcy, bo tak dużych elementów po polskich drogach jeszcze nie przewożono.
Tunel drogowy na drodze ekspresowej S19, którego budowa ma się rozpocząć w połowie roku będzie wykonany metodą mechanicznego drążenia. Tarcza “Karpatki” będzie zasilana prądem, który wystarczyłby na zasilenie 25-tysięcznego miasteczka. Maszyna będzie wiercić dziennie ok. 10 m tunelu.
Fragment S19 Rzeszów Południe – Babica realizowany jest w systemie “projektuj i buduj”. Wykonawca – konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción – opracował dokumentację techniczną, uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i prowadzi roboty budowlane. Wartość kontraktu to ponad 2,2 mld zł. Zakończenie prac zaplanowano na 2026 r.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS