Najczęściej wszystko zaczyna się od wiadomości przesłanej przez znajomego. Na WhatsAppie lub Messengerze dostajemy podejrzany link. Intencje nieświadomego nadawcy nie są złe — chce udostępnić konkurs, a nie narazić na straty finansowe.
Jak tylko klikniemy łącze, zostaniemy przeniesieni na stronę podszywającą się pod Shein. Powita nas krótka ankieta i informacja o możliwości sporej wygranej. Kiedy udzielimy wymaganych odpowiedzi, możemy wylosować prezent zawierający nagrodę. Za drugim lub trzecim razem przypada nam podarunek o wartości 2000 zł! Już będziemy witać się z gąską, gdy wyskoczy okno z prośbą o wpisanie swoich danych osobowych. Niekoniecznie wzbudzi to nasz niepokój, w końcu organizatorzy muszą jakoś przekazać nam bonus
Gdy tylko podamy wymagane informacje, pozostaje nam jedynie opłacić koszty uzyskania nagrody. Kwota jest niewielka (9 zł). Gdy autoryzujemy płatność, nic się nie dzieje. Obiecany bon nigdy do nas nie przychodzi. Za to szybko zauważymy na swoim koncie opłatę znikąd na ponad 200 zł.
Jeżeli zerkniemy raz jeszcze na wypełniony formularz i trochę się przyjrzymy, naszym oczom okaże się drobny druczek, który mówi o zgodzie na dołączenie do programu lojalnościowego TechnologyGiftClub i włączeniu płatnej subskrypcji.
W regulaminie “promocji” łatwo odnaleźć informację, że za organizację konkursu odpowiedzialna jest spółka Sunwoo Trading Limited, znana już w kręgach cyberbezpieczeństwa i (co nie zaskakuje) zarejestrowana na Cyprze. Nie świadczy to dobrze o uczciwości wskazanego podmiotu, więc raczej nie mamy co liczyć na zwrot naszych pieniędzy.
– Jest jednak kilka rzeczy, które możemy zrobić. Oprócz prewencji (nieklikanie w obce linki, nie podawanie danych etc.) warto napisać do firmy maila z żądaniem zwrotu płatności. Raczej nie posłuchają, ale my będziemy mieć czyste sumienie, że próbowaliśmy polubownie załatwić sprawę – informuje Karolina Kmak, specjalistka ds. cyberbezpieczeństwa w CyberRescue.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS