Weronika Zalasińska, Dominika Ślińska, Karolina Figurska oraz Alicja Kowalska to uczennice II Liceum Ogólnokształcącego w ZS nr 1 w Garwolinie, które w ramach Ogólnopolskiej Olimpiady Zwolnieni z Teorii realizują Projekt „Lady Femina”.
Mentorem zespołu jest Agnieszka Karwowska, a ich mottem są słowa Marii Curie-Skłodowskiej „Niczego w życiu nie należy się bać, trzeba tylko zrozumieć”. Głównym celem realizowanej kampanii społecznej „Lady Femina” jest rozpowszechnianie wiedzy na temat chorób i higieny kobiecego układu rozrodczego wśród nastolatek.
Wybór tematu oraz grupy docelowej wynika z analizy ankiety, którą przeprowadzono wśród społeczności szkolnej. Wzięło w niej udział 76 kobiet w wieku od 15 do 19 roku życia, niestety wyniki nie napawają optymizmem, aż 94,7% badanych twierdzi, że edukacja na temat chorób żeńskiego układu rozrodczego jest ważna, jednocześnie tylko 9,1% uważa, że posiada dostateczną wiedzę na ten temat. Ponadto może niepokoić fakt, że 13,2% kobiet nie skorzystałaby z pomocy lekarza ginekologa gdyby zaistniała taka potrzeba. Jeśli do tego dodamy, że 55,3% respondentek czerpie swoją wiedzę na temat chorób i higieny żeńskiego układu rozrodczego głównie z Internetu, 21,1% z mediów społecznościowych, 11,8% od rodziny lub znajomych, to pokazuje jak małą wagę przywiązujemy do propagowania wiedzy na tematy chorób kobiecych.
Wydaję się, że to nadal jest temat tabu dla wielu młodych kobiet, a tak przecież nie powinno być! Dodatkowym czynnikiem budzącym niepokój, jest to, że respondentki przyjmują za pewnik informacje publikowane w sieci. Tylko 10,5% swoją wiedzę weryfikuje u specjalisty. Taka postawa sprawia, że w przyszłości niechęć do korzystania z regularnych badań profilaktycznych i dodatkowo bagatelizowanie objawów, co będzie wynikało z braku wiedzy, może spowodować opóźniony proces leczenia.
„Dlatego chcemy, aby kobiety nie lekceważyły swojego zdrowia, a w przypadku choroby nie czuły się osamotnione i mogły liczyć na wsparcie oraz akceptację najbliższych. Chęć promowania zdrowych postaw przez nasz projekt ,,Lady Femina” daje nam energię do działania. A naszą główną siłą napędową jest świadomość, że dzięki zaangażowaniu wiele kobiet otrzyma wiedzę, dzięki której pozbędzie się stereotypów i uprzedzeń, a zyska fachową i rzeczową informację. Nasze działania koncentrują się właśnie na publikacji postów w mediach społecznościowych dotyczących chorób oraz wskazówek jak najlepiej o siebie dbać. Oprócz tego udało nam się nawiązać współpracę z Fundacją Garden of Words, która zaangażowana jest w kampanię AVON kontra rak piersi dzięki czemu otrzymaliśmy różowe skrzyneczki na środki higieniczne, które są umieszczone w toaletach damskich” – mówią uczennice.
To nie jedyna wymierna korzyść realizowanego projektu w planach jest również spotkanie ze specjalistkami, które przeprowadzą warsztaty na temat samo badania piersi.
mat. pras.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS