A A+ A++

Zastanawiasz się nad założeniem konta w social media? Chcesz odświeżyć już istniejące? Potrzebujesz planu? Ten artykuł pomoże Ci zacząć działać!

Zanim się zabierzemy do tworzenia marketing planu zabierzemy musimy sami dobrze poznać naszą markę. Zastanowić się jakie są cele i do czego się dąży.

Wiedząc więcej jesteś w stanie bardziej dopasować swój produkt pod klienta.

Na rozwój w Social mediach wpływają 4 główne czynniki: Treść, Powiązania, Zaangażowanie i Platforma.

Platforma
Jest miejscem gdzie biznes figuruje w mediach np. Pinterest, LinkedIn, Facebook, Instagram, Reddit, Snapchat itp.
Ważne jest aktywne pilnowanie swoich kont we wszystkich serwisach. Zapomniane, nieaktualne konto może wywrzeć na odbiorcy negatywne wrażenie, a nawet zrazić go do całej marki.

Powiązania
Powiązaniami nazywam tu osoby śledzące aktywność profilu. W tej grupie mogą się znaleść potencjalni klienci, współpracownicy, czy partnerzy biznesowi, warto więc pamiętać do kogo się zwracamy i dobierać stosowną do tego treść.

Treść
Zastanawiając się co chcemy publikować, warto najpierw zastanowić się nad formą publikacji. Mamy dostępne szerokie spektrum możliwości od video przez zdjęcia po artykuł. Każda forma znajdzie swoje zastosowanie w innym medium.

Zaangażowanie
Najważniejsze, twoja treść powinna być wartościowa. Musisz zastanowić się jak odbiorca będzie wchodził w interakcje z treścią, zostawi komentarz, polubienie, udostępni itp. Dzięki temu post zdobędzie większś uwagę społeczności.

Tworząc swój social media plan warto zwrócić uwagę na tych 8 kroków:

1. Audyt marki

Jeżeli posiadasz już istniejące konta w mediach społecznościowych powinieneś zacząć od ich audytu. Przede wszystkim musisz poznać odpowiedzi na pytania:

  • Na jakich platformach social media posiadam konto (jako firma)?
  • Jakiego rodzaju treści są już tam zamieszczone?
  • Czy zamieszczane treści przynoszą korzyści?

Przy tworzeniu treści ważne jest zachowanie pewnej spójności. Takie treści są częściej doceniane przez odbiorców. Na początku ważne jest też przeprowadzenie audytu naszych obserwatorów.
Warto wiedzieć:

  • Kim jest nasz obecny odbiorca, obserwator?
  • Jakie jest jego aktualne zaangażowanie w treści?
  • Jakie są nasze interakcje z obserwującym?

Ta widza pozwoli Ci dopasować Treści i ich formę tak żeby jak najskuteczniej trafiała do potencjalnego klienta.

2. Audyt Konkurencji

Tworząc swój plan nie można zapomnieć o konkurencji. Warto zwrócić szczególną uwagę na:

  • Kim jest twoją konkurencja (np. z tej samej branży)
  • Kto jest twoim bliskim rywalem? (np. oferuje taką samą usługę)

Nie jest łatwo nadążyć za konkurencją. Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na treści przez nich publikowane, a w szczególności jakie zyskują popularność. Musisz przeanalizować wszystkie 4 główne czynniki planu social media i jak one działają na konkurencyjnych stronach, co jest podstawą ich sukcesu? Z jakich formatów korzystają? Jaki kontent publikują?
Nie obawiaj się obserwowania konkurencji, nie oznacza to, że musisz ich kopiować. Najważniejsze jest wysnuć wnioski z ich działań.

3. Stwórz profil użytkownika

Wyobraź sobie swojego statystycznego klienta. Zastanów się jakie są jego zachowania w social mediach. Jakie treści klika, jakie przykuwają jego uwagę? Musisz być w stanie swoim produktem rozwiązać jego problemy. Warto w tym celu stworzyć mapę myśli, czy przeprowadzić wizualizację potencjalnego odbiorcy.

4. Wybór platformy

Musisz dobrać odpowiednią platformę (Np. Instagram, Snapchat itp.) dla twojego biznesu. W zależności jakie treści lepiej współgrają z twoją marką. Różne platformy dają możliwości prezentowania różnych form treści np. podcasty, artykuły, blogi itp.)
Warto mieć na uwadze, że istnieją formaty łatwiejsze w wyprodukowaniu np. teksty, i trudniejsze np. filmy.

5. Strategia treści

Gdy mamy już wybraną platformę, czas na tworzenie treści. W tym miejscu decydujesz jakich treści chcesz w swoich social mediach, ale również kto będzie je tworzył. W tym celu możesz powołać zespół odpowiedzialny za to, albo robić to samemu. Należy pamiętać, żeby treść angażowała odbiorcę, skłaniała go do interakcji.

6. Terminowość publikacji

Portale społecznościowe nagradzają regularność i konsekwencję. Warto więc publikować treści regularnie. Wstawiając materiały o tych samych porach, przyzwyczajamy odbiorców do naszej treści np. Przeglądając wieczorem treści na Facebooku codziennie pojawia mu się nasz wpis. Jest więc oswojony z naszą marką, treścią, a lubimy to co jest nam znajome.

7. Analiza

Nie wystarczy tworzyć treści i liczyć na wzrost zasięgów. Warto jest na bierząco monitorować postępy i analizować publikowaną przez nas treść. Większość portali pokazuje nam do jakiego grona udało nam się dotrzeć tą konkretną treścią. Przeprowadzając analizy i wyciągając z nich wnioski trafimy do większego grona odbiorców

8. Zwrot inwestycji

Ważne żeby nie dokładać do social mediów. Promocja na portalach powinna przynosić wymierne zyski. Jeśli tak nie jest może trzeba przygotować nowy plan strategii działań w social mediach.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułBurmistrz Wrębiak kluczy ws. letniego kąpieliska. Tak niespójnych informacji jeszcze nie było
Następny artykułA. Duda: Narodowa Strategia Onkologiczna na ostatniej prostej