A A+ A++

50 lat temu Toyota zaprezentowała Celicę. Coupe, które było inspirowane sukcesem Forda Mustanga. Japończycy wyprodukowali ponad 4 mln egzemplarzy tego modelu.

W Japonii pojawiła się jesienią 1970 roku, a do Europy trafiła dopiero rok później. Zapowiedzią Celiki był koncepcyjny model CX1, którego zaprezentowano w 1969 roku. Japończycy tworząc swoje coupe inspirowali się Mustangiem. Wystarczy, że spojrzycie na tył pierwszej generacji wersji hatchback. Nie bez powodu w USA ten model często nazywany był „Mustang Celica”. Samą nazwę zaczerpnięto od hiszpańskiego słowa, które oznacza „niebiański”, „nieziemski”. Pierwsza generacja bazowała na debiutującym w tym samym czasie czterodrzwiowym sedanie Carina. Celica oferowana była z nadwoziem coupe i jako 3-drzwiowy liftback.  Była to pierwsza Toyota budowana w fabryce w Tsutsumi z udziałem robotów. Dzięki temu auta miały się wyróżniać wyjątkowo dobrą jakością. Toyota postawiła na silniki czterocylindrowe. Decyzja, która przełożyła się na sukces auta podczas kryzysu paliwowego w połowie lat 70. Jednostki napędowe miały pojemność od 1,4 do 2,0 litrów i moc od 86 do 120 KM. Brzmi na niewiele, ale w tamtych czasach auta były dużo lżejsze i pozornie niewielka moc wystarczyła do całkiem niezłych osiągów. Najmocniejsza odmiana była w stanie rozpędzić się do niemal 200 km/h. Celica była dobrze wyposażona. Już podstawowa wersja była miała rzadko wtedy spotykaną 5-biegową skrzynię. W opcji dostępna była również, zarezerwowana w latach 70-tych wyłącznie dla modeli luksusowych przekładnia automatyczna. Auto odniosło niesamowity sukces. Amerykanie pokochali Celikę. W Stanach Zjednoczonych została nazwana „samochodem importowym roku”. Również w Europie auto zostało entuzjastycznie przyjęte. Co czwarta sprzedana w Niemczech Toyota była Celicą. Na przełomie siedmiu lat (1970-1977) wyprodukowała 1,210 951 egzemplarzy pierwszej generacji tego japońskiego coupe.

Koncepcyjna Toyota EX1.Pierwsza generacja – Toyota Celica Hatchback.Pierwsza generacja – Toyota Celica Hatchback.Pierwsza generacja – Toyota Celica Coupe.Pierwsza generacja – Toyota Celica Coupe.Toyota Celica z 1971 roku.

Sukces modelu w USA sprawił, że Celica drugiej generacji, wprowadzona na rynek w 1978 roku, została zaprojektowana przez studio Toyota Calty Research Design w Kalifornii. Za projekt odpowiadał David Stollery, który rozpoczynał swoją karierę jako dziecięca gwiazda filmów Disneya, a zakończył jako projektant. Odbyło się bez eksperymentów. Celica nadal była dostępna w wersji coupe i liftback. Wyróżnia się parą podwójnych przednich reflektorów, które po modernizacji (1980 rok) zmieniono na kwadratowe. Na bazie tej generacji zbudowano przy pomocy zewnętrznych firm (American Custom Coachworks w USA, Tropic w Niemczech) modele targa i kabriolet, które były oficjalnie sprzedawane przez dealerów Toyoty w USA i Europie. W kwietniu 1978 roku wprowadzono model o nazwie Celica XX Supra. Początkowo był oferowany wyłącznie w Japonii, później również w USA. To istotny fakt w historii Celiki, bo z tej topowej wersji powstał później niezależny model – Toyota Supra.

Druga generacja – Toyota Celica Liftback.Druga generacja – Toyota Celica Liftback.Druga generacja – Toyota Celica Liftback.Toyota Corolla z 1978 roku.Druga generacja – Toyota Celica.Druga generacja – Toyota Celica po modernizacji.Druga generacja – Toyota Celica z otwartym nadwoziem.

Pod koniec 1981 roku pojawiła się trzecia generacja Celiki. Ta generacja zdecydowanie zerwała z wyglądem dwóch poprzednich modeli. Nadwozie otrzymało kanciaste kształty i wysuwane reflektory. Początkowo światła wysuwane były w ten sposób, że po ich zamknięciu nadal była widoczna szklana powierzchnia lampy. Zmieniono to po modernizacji w 1983 roku na w pełni chowane przednie lampy. Rok później w USA pojawił się kabriolet budowany przez firmę Sunroof Company ASC (zbudowano 4248 egz.) i standardem stały się silniki z wtryskiem paliwa. Szczególnie w Ameryce Celica pilnie potrzebowała bardziej sportowego wizerunku. Wprowadzono nowe wersje (GT-S) i szereg elementów wyposażenia pochodzących z Supry. W 1982 roku pojawiła się pierwsza Celica z turbodoładowanym silnikiem, która oferowana była wyłącznie na rynku japońskim. Jednak najciekawszym faktem tej generacji była rajdowa wersja. Dla potrzeb homologacyjnych zbudowano 200 egzemplarzy Celiki GT-TS (180 KM). Samochody rajdowe Grupy B Celica Twincam Turbo (TA64) zostały zbudowane przez Toyota Team Europe (TTE). Celica zadebiutowała w wyścigach WRC podczas rajdu Finlandii w 1983 roku. Samochód rajdowy miał moc 320 KM. Toyota w latach 1983-1986 sześć razy kończyła rajdy na pierwszym miejscu. Za kierownicą siadał Szwed Björn Waldegard i Fin Juha Kankkunen. Auto szczególnie dobrze radziło sobie z bardzo trudnymi rajdami rozgrywanymi w Afryce.

Trzecia generacja – Toyota Celica Liftback.Trzecia generacja – Toyota Celica Coupe.Trzecia generacja po modernizacji – Toyota Celica.Trzecia generacja po modernizacji – Toyota Celica.Trzecia generacja po modernizacji – Toyota Celica.Wnętrze Toyoty Celica w wersji wyposażenia Supra z 1982 roku.Trzecia generacja po modernizacji – Toyota Celica Cabrio.Rajdowa wersja Toyoty Celica.

Czwarta generacja (1985 rok) to przede wszystkim przejście na przedni napęd. Spowodowane to było chęcią rozdzielenia modeli Celica i Supra, która otrzymała napęd na tylne koła. Pod koniec 1986 roku początkowo w Japonii, a później też na innych rynkach pojawił się model GT-Four o mocy 190 KM i stałym napędem na cztery koła (0-100 km/h V-max 220 km/h). Był to najszybszy czterocylindrowy 4×4 na rynku. Rajdowa odmiana tego modelu zadebiutowała w rajdzie Korsyki w 1988 roku i zajęła szóste miejsce. Pierwsze zwycięstwo w serii WRC miało miejsce nieco później podczas rajdu Australii w 1989 r. Auto prowadził Juha Kankkunen. Drugie miejsce zajęła też Celica (Kenneth Eriksson). W klasyfikacji końcowej sezonu 1989 Toyota zajęła drugie miejsce za Lancią, a Kankkunen i Eriksson wywalczyli w generalce trzecią i czwartą pozycję. Toyota przez kolejne trzy sezony lądowała na drugim miejscu. Dopiero w 1993 roku przyszło upragnione zespołowe mistrzostwo świata.

CZYTAJ TAKŻE: Toyota Corolla GR 2.0 Hybrid: Przewaga hybrydy

Czwarta generacja – Toyota Celica.Czwarta generacja – Toyota Celica.Toyota Celica rok 1987.Czwarta generacja – Toyota Celica Cabrio.Rajdowa wersja Celiki.

W 1989 roku zaprezentowano piątą generację. Model Active Sports był pierwszym na świecie samochodem z komputerowo sterowanym aktywnym zawieszeniem nazwanym Toyota Active Control Suspension. Toyota nie miała tradycyjnych sprężyn i stabilizatorów, tylko hydrauliczne amortyzatory sterowane przez czujniki wykrywające warunki jazdy, takie jak zakręt, przyspieszenie i hamowanie. Mercedes wprowadził bardzo podobne rozwiązanie – Active Body Control – w 1999 roku. Na wybranych rynkach pojawił się kabriolet. Do celów homologacji rajdowego modelu grupy A FIA WRC, wprowadzono specjalną edycję zbudowana w liczbie 5000 egzemplarzy. Celica GT-Four RC pojawiła się w sprzedaży w Japonii we wrześniu 1991 roku. Modele eksportowe noszą nazwę Carlos Sainz Limited Edition w Europie oraz Rallye Group A w Australii. Z 5000 sztuk 1800 pozostało w Japonii, 3000 trafiło do wybranych krajów europejskich, 150 dostarczonych zostało do Australii, 25 do Singapuru, a kilka wyeksportowano do Nowej Zelandii i na inne rynki. Auto zbudowane było na poszerzonej karoserii i w zależności od rynku miało od 205 do 232 KM. Ta 2,0 litrowa jednostka napędowa uzyskała tytułu najmocniejszego czterocylindrowego silnika o pojemności 2,0 litra na świecie. Celica zdobyła pięciu tytułów w Rajdowych Mistrzostwach Świata.

Piąta generacja – Toyota Celica.Piąta generacja – Toyota Celica.Piąta generacja – Toyota Celica.Piąta generacja Celiki w wersji cabrio.Piątą generację Celiki z odrębnie otwieraną klapą bagażnika można spotkać najczęściej na rynku amerykańskim.Rajdowa wersja Toyoty Celica.

Celiki miały to do siebie, że ich kolejne generacje nie były długo w produkcji. Po czterech latach, w grudniu 1993 roku pojawiła się Celica numer sześć. Składane reflektory zastąpiono charakterystycznym przodem z dwoma parami świateł. Nie wszędzie Celica tak wyglądała. W Japonii i Rosji szósta generacja miała pełne, prostokątne reflektory i była sprzedawana pod nazwą Toyota Curren. Rok po rozpoczęciu produkcji wprowadzo … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykuł11 maja 2020 – poniedziałek
Następny artykułDoda chwali się szczupłym ciałem. Jest w świetnej formie