Opolskie Konfrontacje Teatralne/ „Klasyka Żywa” to jeden z najważniejszych festiwali teatralnych w kraju. Jak przekonują organizatorzy, “konkurs wyrasta z przekonania, że polska literatura dramatyczna to prawdziwa skarbnica czekająca na kolejną falę odkryć, którą chcemy wzbudzić przez zachęcanie do sięgania po teksty rzadko lub wręcz nigdy niewystawiane”.
O występ na opolskiej scenie ubiegały się przedstawienia tekstów powstałych przed końcem 1984 roku. Rywalizowały tu wszystkie typy teatrów (w tym też szkoły teatralne), których premiery odbyły się w 2019 roku i które zostały zagrane co najmniej 10 razy. Komisja artystyczna konkursu przez cały rok odwiedzała teatry w całej Polsce i oglądała wystawiane działa klasyków. Tak jak w roku ubiegłym, wybrała też najlepsze jej zdaniem przedstawienia, które zostaną zaproszone do Opola, gdzie będą rywalizować o Nagrodę im. Wojciecha Bogusławskiego i inne wyróżnienia przyznawane przez jury festiwalu.
Siedem wyjątkowych spektakli
I tak, po zakończeniu prac komisja artystyczna w składzie: Patryk Kencki (przewodniczący), Tomasz Domagała, Jagoda Hernik Spalińska, Maria Marcinkiewicz-Górna, Rafał Węgrzyniak, Agnieszka Wójtowicz i Kalina Zalewska zadecydowała, że na opolskiej scenie zaprezentowane zostaną następujące spektakle:
– “Lalka” Bolesława Prusa w reżyserii Wojtka Klemma, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie,
– “Matka Joanna od Aniołów” Jarosława Iwaszkiewicza w reżyserii Jana Klaty, Nowy Teatr w Warszawie,
– “Panny z Wilka” Jarosława Iwaszkiewicza w reżyserii Agnieszki Glińskiej, Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie,
– “Panny z Wilka” Jarosława Iwaszkiewicza w reżyserii Krzysztofa Rekowskiego, Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie,
– “Trans-Atlantico” Witolda Gombrowicza w reżyserii Tomasza Gawrona, Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie,
– “Wyzwolenie” Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Anny Augustynowicz, Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana w Warszawie,
– “Zaczarowana królewna” Artura Oppmana w reżyserii Michała Derlatki, Teatr Wybrzeże w Gdańsku.
Główna nagroda to nawet 80 tys. zł
Zgodnie z regulaminem Komisja Artystyczna przyznała też Nagrodę Specjalną im. Stanisława Hebanowskiego za odkrycie repertuarowe Bałtyckiemu Teatrowi Dramatycznemu im. Juliusza Słowackiego w Koszalinie za spektakl “Dziękuję za różę” Marii Kuncewiczowej w reżyserii Aliny Moś-Kerger.
Wyjątkowo przyznano również Nagrodę Specjalną w wysokości 30 tys. zł dla teatru, który w sposób interesujący podjął próbę inscenizacji tekstu z repertuaru Reduty w związku z obchodami 100-lecia Reduty. Otrzymał ją Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy za spektakl „Ptak” Jerzego Szaniawskiego w reżyserii Magdy Drab.
Dodajmy, że nadzór nad konkursem sprawuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, przy współpracy Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego i samorządu województwa opolskiego (w tym Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu). Nagrodą Główną konkursu im. Wojciecha Bogusławskiego jest wsparcie finansowe do 80 tys. zł z przeznaczeniem na realizację przez nagrodzonego pozycji repertuarowej z obszaru klasyki polskiej w sezonie 2020/2021.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS