A A+ A++

Organizatorem przedsięwzięcia, które promuje ideę śródlądowego transportu wodnego, jest samorząd województwa kujawsko-pomorskiego.

– Położenie naszego regionu, w którym krzyżują się dwie międzynarodowe drogi wodne, daje duże możliwości rozwoju w oparciu o transport śródlądowy. Dlatego jako województwo jesteśmy szczególnie zainteresowani działaniami zmierzającymi do użeglownienia dolnej Wisły i uruchomienia jej potencjału gospodarczego, oczywiście przy poszanowaniu środowiska naturalnego. Ten rejs pokazuje możliwości, jakie się z tym wiążą – mówi marszałek Piotr Całbecki.

Firmą, do której trafi załadowana dziś w Gdańsku zawartość kontenerów – 150 ton materiałów do produkcji – są Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych. Co najmniej 150 ton ładunku popłynie z Chełmna do Gdańska powrotnym rejsem. Będą to gotowe produkty wysyłane z Polski w świat.

Załadowana sześcioma 40-stopowymi kontenerami barka i towarzyszący jej pchacz wypłyną z portu w Gdańsku krótko po południu. W czwartek dotrą do Chełmna, gdzie nastąpi rozładunek na tiry, a na barkę trafią nowe kontenery. W piątek planowany jest powrót do Gdańska.

Operatorem rejsu jest warszawska firma VAN Cargo. – Przedsięwzięcie ma również aspekt badawczy i wdrożeniowy. Trasą barki popłynie łódź Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku, z pracownikiem naukowym Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy i studentem tej uczelni na pokładzie – wyjaśnia Beata Krzemińska, rzecznik prasowa Urzędu Marszałkowskiego. – Akademicy sprawdzą oznakowanie nawigacyjne szlaku, jego przepustowość oraz lokalizację trudnych żeglugowo miejsc. Rejs powinien też pozwolić określić warunki brzegowe dla opłacalności i konkurencyjności tego modelu transportu.  

Jak dodaje rzeczniczka, samorząd województwa kujawsko-pomorskiego uczestniczy w międzynarodowym projekcie EMMA Extension (program INTERREG Region Morza Bałtyckiego), którego celem jest wzmocnienie transportu morskiego i śródlądowego.

– W 2017 roku zorganizowaliśmy wiślany rejs promocyjno-badawczy, a na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego powstało studium lokalizacyjne dla planowanej platformy multimodalnej Bydgoszcz – Solec Kujawski – przypomina Krzemińska.

Kujawsko-pomorski odcinek Wisły ma 205 km – to niemal piąta część jej całkowitej długości. W dorzeczu leży 80 proc. powierzchni województwa, w tym 11 miast (Włocławek, Toruń, Bydgoszcz, Dobrzyń nad  Wisłą, Nieszawa, Ciechocinek, Solec Kujawski, Chełmno, Świecie, Grudziądz i Nowe) z łącznie 850 tys. mieszkańców. Wisła jest częścią dwóch prowadzących przez woj. kujawsko-pomorskie międzynarodowych dróg wodnych – łączącej Bałtyk z Morzem Czarnym E40 i  E70, która łączy Europę Zachodnią z rejonem Kaliningradu w Federacji Rosyjskiej.

Wodny transport śródlądowy w liczbach

– standardowy zestaw rzeczny przewozi tyle towarów co 84 tiry

– przy tym samym nakładzie energii ciężarówką transportujemy na 100, barką na 370 km   

– jedna barka dziennie z portu w Gdańsku to 15 tys. tirów rocznie mniej na drogach

– złotówka zainwestowana w śródlądowe drogi to 4-6 zł zysku

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykuł[Akt Prawny] Uchwała w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Miasto Mrągowo na lata 2021 – 2027
Następny artykułErica trafia na kolejną platformę. Interaktywny thriller zmierza na PC