11 miesięcy na wystawienie mandatu drogowego, wspólny dla wszystkich krajów członkowskich system służący wymianie informacji o wykroczeniach popełnianych przez kierowców i unijny portal dla piratów drogowych. To najważniejsze z założeń przyjętych właśnie przez Parlament Europejski przepisów dotyczących transgranicznej wymiany danych o przestępstwach i wykroczeniach w ruchu drogowym. Jakich zmian spodziewać się muszą kierowcy w całej Unii Europejskiej?
W środę, 24 kwietnia, Parlament Europejski opowiedział się za przyjęciem przepisów zacieśniających współpracę poszczególnych państw członkowskich w zakresie wymiany informacji o kierowcach i popełnianych przez nich wykroczeniach. Z danych UE wynika, że aż 40 proc. wykroczeń popełnianych przez zmotoryzowanych poza granicami kraju ojczystego uchodzi kierowcom płazem. Nowe przepisy w tym zakresie mają zmienić taki stan rzeczy i “skłonić kraje UE do ściślejszej współpracy i wzajemnej pomocy w znalezieniu zagranicznego kierowcy odpowiedzialnego za wykroczenie drogowe”.
Przyjęte właśnie zmiany to prawdziwa rewolucja w karaniu piratów drogowych. Nowe przepisy zobowiązują władze krajowe do udzielenia odpowiedzi na wnioski z innego kraju UE “bezzwłocznie”, co w tym przypadku oznacza “nie później niż dwa miesiące po zebraniu niezbędnych informacji”.
Co ciekawe – na wniosek państwa członkowskiego, w którym doszło do wykroczenia – kraj zamieszkania sprawcy wykroczenia będzie mógł teraz przejąć ściąganie mandatów drogowych. Jedyny warunek – kwota nałożonego na kierowcę mandatu, którego nie udało się wyegzekwować, musi być wyższa niż 70 euro.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, nowe przepisy rozszerzyły listę wykroczeń drogowych uruchamiających postępowanie mandatowe, o których poszczególne kraje będą się teraz wzajemnie informować.
Mówiąc prościej – chodzi o stworzenie wspólnej europejskiej bazy danych o sprawcach poważnych wykroczeń drogowych i stosowanych wobec kierowców karach. Informacja o wykroczeniu i zastosowanym środku dyscyplinującym – chociażby w postaci czasowego zawieszenia prawa jazdy – miałaby trafiać do wszystkich krajów wspólnoty.
Przykładowo – kierowca, który czasowo stracił w Polsce prawo jazdy na trzy miesiące za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h w obszarze zabudowanym ale zachował fizyczny dokument (zatrzymany elektronicznie), nie będzie już mógł bezkarnie poruszać np. po Czechach czy Niemczech, bo informacja o wykroczeniu i sankcjach trafi też do lokalnych władz (wspólnego systemu).
Jakie informacje trafiać mają do wspólnej bazy danych o wykroczeniach drogowych? Chodzi m.in. o:
- przekraczanie prędkości,
- jazdę pod wpływem alkoholu,
- przejazd przez skrzyżowanie na czerwonym świetle,
- “niebezpieczne parkowanie”,
- “niebezpieczne” wyprzedzanie (np. na linii ciągłej),
- ucieczkę z miejsca wypadku lub kolizji,
- jazdę pod prąd,
- nieprzestrzeganie przepisów dotyczących utrzymywania bezpiecznej odległości między pojazdami,
- nieprzestrzeganie przepisów dotyczących tworzenia i utrzymania tzw. korytarzy życia,
- nieprzestrzeganie przepisów dotyczących zachowania na przejazdach kolejowych.
Kraj UE, w którym doszło do wykroczenia drogowego, będzie miał 11 miesięcy od daty wykroczenia na wydanie zawiadomienia o wykroczeniu drogowym. Zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia musi zawierać czas i okoliczności popełnienia przestępstwa lub wykroczenia, a także informacje o sposobie odwołania się od grzywny.
Wskazany w przepisach termin 11 miesięcy dotyczy jednak wyłącznie sytuacji, gdy dane właściciela pojazdu uda się ustalić korzystając z rutynowych narzędzi (automatyczne wyszukiwanie w bazach danych). Jeśli te zawiodą i nie dadzą odpowiedzi dotyczących tożsamości czy adresu posiadacza pojazdu:
W praktyce oznacza to, że – przynajmniej teoretycznie – mandat będzie można otrzymać za wykroczenia popełnione w innym kraju UE do kilku lat wstecz.
Co ważne, informacja o nałożeniu grzywny w innym państwie UE ma być wystawiana w języku kraju, w którym zarejestrowano konkretny … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS